אא

תחזית ליום שאחרי: "ענף התיירות יקבל מכה קשה אך ייצא מזה כמו שיצא עד היום"

בכירי ענף התיירות והתעופה בישראל על הצפוי בענף ביום שאחרי המלחמה: "זה לא יהיה רק ניצחנו וזהו, יהיו הרבה השפעות". כתבה שלישית בסדרה

דיוטי פרי נתב"ג בזמן חרבות ברזל. צילום: ספיר פרץ דיוטי פרי נתב"ג בזמן חרבות ברזל. צילום: ספיר פרץ

ענף התיירות והתעופה בישראל, שרק החל להתאושש ממשבר הקורונה, מהראשונים לספוג מכה כואבת מהמלחמה בגינה התיירות הנכנסת לישראל עצרה ומרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לחלוטין את טיסותיהן לישראל וממנה עד להודעה חדשה. כבר עתה, המלחמה נראית כמשבר המעפיל על משבר הקורונה.

בכירים בענף התיירות והתעופה משתפים מה להערכתם צפוי לענף התיירות ביום שאחרי "חרבות ברזל". כתבה שלישית בסדרה:

קובי קרני יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות ובעלי קבוצת סיגנל: "זה שונה מהקורונה"

"כרגע רואים רק את הנזק הכלכלי, קשה כרגע להכין תוכניות ארוכות טווח כי אתה לא יודע. יש יותר מדי נעלמים על מנת להעריך לאן הענף הולך. כמו כמה זמן תימשך המלחמה, מספר הנפגעים, המצב הכלכלי של המשק ושל האזרחים, ותמיד יש פקטורים שלא חושבים מראש כמו רמת הייאוש וחוסר הביטחון של העובדים.

כמה זמן למשל תחזיק את העובדים שלך תחת יחסי עובד-מעביד. תאר לך שזה ימשך עוד 4-5 חודשים. העובדים לא יכולים לחיות עם דמני אבטלה ואם אתה מוריד להם משכורות, לא מחכה להם מישהו אחר.

אני רואה באופק משבר כלכלי מסוים. הריבית במשק תהיה מאוד גבוהה וכבר עכשיו היא גבוהה. הכסף יהיה יקר. אין לך כעת פועלים, מי שיעבוד. (אגב, אני משפץ את הבית שלי ואין לי מי שיעבוד).

זה לא יהיה רק ניצחנו וזהו, יהיו הרבה השפעות. אף אחד לא יודע איך זה יתפתח בצפון. אי הוודאות הזו מאוד גרועה לעסקים. היא נותנת הרגשה לא טובה לכולם, למשפחות, לציבור. אתה כבעל עסק לא יודע למה להיערך. כל זה בא אחרי הקורונה, שגם שם לא ליקקנו את האצבעות. רוב העסקים היו צריכים לבנות את העסק שלהם מחדש, לבצע מבנה ארגוני חדש ולהתאים את עצמם לתקופה אחרת. 

נכון, אחרי הקורונה היה קיץ חם, פיצוץ כי כולם היו צריכים לנפוש. אך הפעם זה מקרה שונה. אחרי מלחמה נהיה עם הרוגים, משפחות הרוסות, פצועים ואנשים שאין להם בית. לא תהיה אווירה כמו אחרי הקורונה, יהיו גם הפגנות. אז בעידן אי הוודאות, קשה לנהל עסק.

קובי קרני, יור התאחדות סוכני הנסיעות. צילום: חן גליליקובי קרני, יור התאחדות סוכני הנסיעות. צילום: חן גלילי

ענף התיירות יקבל מכה קשה, אך הוא יצא מזה כמו שיצא עד היום, רק ייקח את הזמן שלו. כל עוד יש חיוניות בקיום של משרדי נסיעות למערכת התיירותית בלי קשר לשחקן זה או אחר, כי שחקן מסוים יכול ליפול ויכול לקום במקומו שחקן חדש, אז המערכת בסוף תחזור לפעילות מלאה. השאלה מתי ועם אילו שחקנים. יש אנשים שאתה חיי איתם בענף עשרות שנים, כאלה פחות. אנשים יזדקקו בסוף לשירות, חברות עסקיות וטיולים. הבעיה היא איך אתה יכול להתארגן כשאי אפשר לדעת מתי תחזור לפעילות.

אומרים המלחמה תיקח שנה. במקרה כזה אי אפשר לשמור על הצוות. יצאו לחל"ת. מבחינת עזרת המדינה, אין ספק שבקורונה שילמו ונתנו עזרה יותר גדולה. אפילו מעבר למסחר, הייתה לך אפשרות לקבל הלוואה לטווח ארוך שאת הריבית והקרן אתה מתחיל להחזיר אחרי שנה, שזה מאוד משמעותי מבחינה כספית. זה לא קיים היום. מדברים על להחזיר את הריבית אחרי 3 חודשים. אף אחד לא ייקח את זה. בקורונה באו לעזרת העסקים מבחינת הארנונה. עדיין לא פתרנו את הבעיה של משרדים עם מחזור של מעל 400 מיליון שקל. כן פתרנו את הבעיה של חל"ת של מי שמתחת לגיל 40. פתרנו גם את הבעיה של חל"ת של מי מעל גיל 67.

האווירה הכלכלית במדינה משפיעה על האווירה הכללית במדינה. יחד עם חברות התעופה שלא טסות לכאן עם כל הירידה בעבודה, צריך להיות עם ביצים גדולות כדי לשרוד".

אפרים קרמר, מנכ"ל ובעלי אשת טורס: "היציאה מהמשבר תהיה הדרגתית"

"הנחת העבודה היא שענף התיירות יתחיל להתניע בתום החורף ולקראת חג הפסח. סביר, שבניגוד לקרונה ולמשברים אחרים בעבר, היציאה מהמשבר הנוכחי תהיה הדרגתית במקביל לשחרור הדרגתי של צבא המילואים ובמקביל, מתן פתרונות אכלוס למפונים מהדרום והצפון וחזרת בתי המלון בארץ לעבודה עם תיירות פנים רגילה.

ניתן לצפות ל:

• הקטנה בפעילות בהיקף של 30% לעומת חודשים מקבילים בשנים 2023/2022.

• מחסור בטיסות בשל חזרה הדרגתית של חברות תעופה זרות בטיסות סדירות ובטיסות שכר זרות.

• ירידה משמעותית בביקוש לנופש במדינות מוסלמיות.

• התחזקות בביקושים למדינות אוהדות ישראל, בעיקר במזרח אירופה.

• התחזקות בביקוש לטיולים לארה"ב בשל הסדרי ויזה מקלים".

אפרים קרמר, בעלי אשת טורס. צילום: יח''צאפרים קרמר, בעלי אשת טורס. צילום: יח''צ

הקליקו כאן לקריאת הכתבה הראשונה בסדרה.

הקליקו כאן לקריאת הכתבה השנייה בסדרה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אשת טורסהתאחדות סוכני הנסיעותקובי קרניאפרים קרמרסיגנל טורס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: