אא

יוון לא לבד: מיסי התיירים החדשים שייקרו את החופשה הבאה שלכם

אחרי הודעת יוון על העלאת מס התיירים עד 10€ בדקנו היכן עוד יעלו בשנה הקרובה את המיסים ואיפה כבר תשלמו מיסים גבוהים. וגם: מומחי התיירות מנתחים - האם המיסים החדשים ישפיעו על התיירות הישראלית למדינה השכנה?

איי יוון (צילום: SHUTTERSTOCK) איי יוון (צילום: SHUTTERSTOCK)

מס התיירים המחודש של יוון, עליו דיווחנו לכם כאן בתחילת השבוע, מעורר עניין רב בקרב התיירים ואנשי ענף התיירות. המס שיגיע עד ל-10€ ליום בעונה החמה, עלול לייקר את החופשה הבאה שלנו במאות שקלים - מה שאולי יגרום לנו לחשוב שוב על היעד בו נבחר לבלות.

אמסטרדם: 12.5% + 3€ לאדם

אבל יוון לא לבד. גם עיריית אמסטרדם הודיעה לפני כחודשיים על שינוי במיסוי, שיהיה גבוה כמובן מזה שהיה עד עתה. 

אמסטרדם. 12.5% לתייר (צילום: SHUTTERSTOCK)אמסטרדם. 12.5% לתייר (צילום: SHUTTERSTOCK)

אמסטרדם תגדיל את המס על חדרי מלון לרמה קבועה של 12.5% החל מהחודש הבא, בתוספת של 3€ לכל אורח בחדר. כיום המס עומד על 7% מתעריף החדר, בתוספת 3€ לכל אורח.

גם המס לנוסעי אוניות העוגנות בנמל העירוני של אמסטרדם, יעלה מ-8€ ל-11€ למבקר יומי, גבוה יותר בחלק מהמקרים מהמס שישלם מי שלן באמסטרדם.

ונציה: 5€

אחרי מספר דחיות, גם בוונציה השוקעת תחת עומס התיירים, צפויים להתחיל בקרוב במיסוי חדש. במסגרת תוכנית ניסיונית ייגבה תשלום של 5€ ממבקרים מעל גיל 14.

המטרה כאן מוצהרת (בניגוד ליעדים האחרים) - ויסות, או הלכה למעשה הפחתת מספר התיירים המבקרים שמחרבים את עיר התעלות היפהפייה וגודשים אותה במספרים מדהימים שמגיעים בעונה ליותר מ-100 אלף תיירים ביום.

למרות הכרזת עיריית ונציה על תחילת השתת המס ב-2024, עדיין לא ברור מה יהיה תאריך התחלת הגבייה המדויק - וגם מנגנון הגבייה לא פורסם במלואו - אך על פי ההערכות מדובר בעונת האביב בה תשלמו כאמור כ-20 שקלים בכניסה לוונציה. אגב גם ביתר חלקי איטליה גובים כבר היום מיסים הנעים בין 3€ ל-7€ לאדם, תלוי בעונה וביעד.

יתר המדינות באירופה: עד 1.5

במדינות רבות נוספות ברחבי אירופה עדיין מדובר במיסים זניחים, שנעים בין 0.5€ ל-1.5€ - כך נהוג בספרד, צרפת, אוסטריה, בלגיה ומדינות מרכזיות נוספות ביבשת.

ונציה. התעלות מוצפות - בתיירים (צילום: 123RF)ונציה. התעלות מוצפות - בתיירים (צילום: 123RF)

עיני אנשי התיירות של המדינות הללו יהיו נשואות בשנה הקרובה אל יוון, הולנד ואיטליה - ואם הניסיונות המתוקשרים המרכזיים לגבייה משמעותית יותר של מיסי תיירים יצלחו, ולא תירשם ירידה במספר התיירים, סביר להניח שגם אצלן, ואצל אחרים, נאלץ לשלם יותר מיסים בשנים הקרובות על החופשה שלנו.

דבר המומחים: "לא תהיה השפעה דרמטית על התיירות"

בעקבות המיסוי המתקרב ביוון, שוחחנו עם כמה מומחים שחוו את דעתם על העתיד לבוא. קובי ביטון, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-יוון אומר לפספורטניוז כי "הסיפור בעיקרו הוא הכנסה נוספת לממשלה שתופנה לקרן הסיוע לטיפול באסונות הטבע. לדעתי, תוכנית המס החדשה לא תשפיע באופן מהותי על מספר התיירים הנכנסים ליוון אך כן תשפיע על תיירות מקומית.

"רוב התיירים הנכנסים ליוון - הן בעונה והן מחוץ לעונה, לנים בבתי מלון ברמה ממוצעת וכן ב-airbnb. בנוסף, עונת התיירות הוארכה והיא תתחיל בחודש מרץ ולא כפי שהיה בעבר, בחודש אפריל. כך שייצרו הכנסה נוספת".

זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר היוצא (גוליבר, טרווליסט וחוליו) מציין כי יוון - במיוחד לאור היחסים העכורים עם טורקיה, עומדת בראש רשימת החיפושים של החברה. "המס גבוה במיוחד וייקר את החופשה באופן משמעותי. לצערנו אני מעריך שמדובר במגמה שתתפשט למדינות נוספות".

עם זאת, הוא מעריך כי המיסוי לא יגרום לשינוי בביקושים ובהעדפות של הצרכן הישראלי. "ייתכן והשינוי יהיה בקיצור מספר ימי החופשה או ירידה ברמה התיירותית של המלון ולאו דווקא בירידה בביקוש לחופשות ביוון".

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, מצטרף לדברים ואומר כי "ההערכה שלנו היא שלא תהיה השפעה משמעותית. צריך לזכור שתשלום המס יבוצע במקום האירוח כך שלמעשה לא 'נרגיש' במיסוי, אלא שנהיה כבר בחופשה. בהחלט סביר שמדינות וערים פופולריות נוספות ינסו ״למקסם״ את הכנסות התיירות והתייקרויות צפויות גם בספרד למשל".
 
עוד הוא מוסיף כי "אין ספק שמדובר בהעלאה חריגה ביותר ונראה שמממשלת יוון מרגישה ביטחון מלא במה שיש ליוון להציע לתיירים, כך שהיא 'מנצלת' עד תום את הביקוש החד לנופש במדינה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יווןאיי יווןאמסטרדםמס תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: