אא

חלום הדרכון הפורטוגלי עלול להתרחק? התיקון לחוק שעבר ומקשיח את התנאים

מוקש בדרך לדרכון הפורטוגלי עבור מי שעדיין לא החל בתהליך: רגע לפני פיזור הפרלמנט לקראת הבחירות בפורטוגל, עבר בהליך מזורז תיקון חוק האזרחות הפורטוגלי שכלל גם התייחסות לסעיף ההתאזרחות של מגורשי ספרד והיא לא לטובתנו אך כפופה לאישור נשיא הרפובליקה. כל הפרטים בכתבה

דרכון פורטוגלי. צילום: shutterstock דרכון פורטוגלי. צילום: shutterstock

במחטף של הרגע האחרון ורגע לפני פיזור הפרלמנט לקראת הבחירות בפורטוגל, עבר ביום שישי שעבר, ה-5 בינואר, בהליך מזורז תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי שכלל גם התייחסות לסעיף ההתאזרחות של מגורשי ספרד המקשיחה את התנאים לקבלת דרכון פורטוגלי עבור מי שעדיין לא החלו בתהליך.

תיקון החקיקה בהקשר של התאזרחות מגורשי ספרד קבע כי בנוסף לתנאי הזכאות בחוק המקורי, על מבקש שיגיש בקשה החל מינואר 2025 להראות שגר בפורטוגל במשך 3 שנים באופן רציף או מצטבר. 

בנוסף, נקבע מנגנון לאשרור של אישור הזכאות שמנפיקה הקהילה היהודית ע"י ועדת מומחים ממשלתית. ואם לא די בכך, לתיקון התווסף סעיף נוסף, שנוי מאוד במחלוקת: תיקון רטרואקטיבי לגבי בקשות קיימות שהוגשו טרם כניסת החוק לתוקף. סעיף זה מחיל תנאים רטרואקטיבים על בקשות קיימות שהוגשו החל מיום 1.9.2022 ועד ליום בו צפויים לחול התנאים החדשים ב-1 בינואר 2025. לגבי בקשות אלו, על המבקש יהיה להוכיח את תנאי הצו הממשלתי או לחילופין מגורים של שנה בפורטוגל.

התנאים החדשים כאמור, עתידים להיכנס לתוקפם ביום הראשון של החודש העוקב לאחר אישור החוק ע"י נשיא המדינה ופרסומם ברשומות.

כזכור, בשנת 2022 פרסמה ממשלת פורטוגל צו ממשלתי שנכנס לתוקפו ב-1.9.2022 ואשר כלל הקשחה של תנאי הזכאות. הצו המדובר (שכאמור הינו צו ממשלתי ולא תיקון חקיקתי שהתקבל בפרלמנט) קבע, כי בנוסף לדרישות שקבע חוק המגורשים להצגת קשר היסטורי למגורשי ספרד, דרך קבלת אישור זכאות מהקהילה היהודית בפורטוגל, על המבקש להוכיח קשר עכשווי לפורטוגל באחת משתי הדרכים הבאות: 1. קבלת ירושה של נכס נדל"ן בפורטוגל או מניות בחברה פורטוגלית; 2. ביקורים תדירים בפורטוגל במהלך חיי המבקש.

לאחרונה, וכפי שצפו מומחי משפט, קבע בית משפט מנהלי בפורטו בעקבות מקרה שהובא בפניו, כי תנאי הצו הנ"ל לא יגבילו מתן אזרחות למבקש שאינו עומד בהם ואשר בקשתו הוגשה לאחר 1.9.2022. הפרשנות שנתן בית המשפט, במסגרתה קבע כי תוספת דרישות ותנאי זכאות ל"חוק מגורשי ספרד" חייבת להיות מועברת רק באמצעות חוק שהתקבל בפרלמנט ולא באמצעות צו ממשלתי. לפיכך, אין לראות את הוראות הצו כמוסיפות תנאים נוספים להגשת בקשות אלא רק דוגמאות נוספות לקשר של המבקש עם הקהילה הפורטוגלית. לפיכך, הרשויות המוסמכות אינן יכולות לסרב לבקשת האזרחות שהונחה בפניהם, גם אם הוגשה לאחר פרסום הצו, מהסיבה שאינן עונות על תנאי הצו ומתו האזרחות אושר.

יצוין כי הוגשו מספר עתירות בנושא לבתי המשפט בפורטוגל בעקבות חוות דעת משפטית שהגישה קהילת ליסבון, לפיו הוראות הצו שהקשיח את דרישות האזרוח (ודרשו הוכחת קשר עכשווי לפורטוגל) אינן חוקתיות ואינן מידתיות, לאור העובדה שעברו בצו ולא בתיקון לחוק בפרלמנט בהיותן סותרות את תנאי חוק המגורשים ואת רוחו, שדרשה הצגת קשר היסטורי בלבד לפורטוגל מצד צאצאי המגורשים, זאת בכדי לאפשר תיקון היסטורי. יתירה מכך, לאחרונה, וכפי שצפו מומחי משפט, קבע בית משפט מנהלי בפורטו בעקבות מקרה שהובא בפניו, כי תנאי הצו הנ"ל לא יגבילו מתן אזרחות למבקש שאינו עומד בהם ואשר בקשתו הוגשה לאחר 1.9.2022. הפרשנות שנתן בית המשפט, במסגרתה קבע כי תוספת דרישות ותנאי זכאות ל"חוק מגורשי ספרד" חייבת להיות מועברת רק באמצעות חוק שהתקבל בפרלמנט ולא באמצעות צו ממשלתי. לפיכך, אין לראות את הוראות הצו כמוסיפות תנאים נוספים להגשת בקשות אלא רק דוגמאות נוספות לקשר של המבקש עם הקהילה הפורטוגלית. לפיכך, הרשויות המוסמכות אינן יכולות לסרב לבקשת האזרחות שהונחה בפניהם, גם אם הוגשה לאחר פרסום הצו, מהסיבה שאינן עונות על תנאי הצו ומתו האזרחות אושר.

כדי שהתיקון שעבר כאמור ביום שישי שעבר בפרלמנט יהפוך לחוק מחייב, עליו לקבל את אישור נשיא הרפובליקה. לטענת גורמים בתחום ההתאזרחות בפורטוגל, לנשיא יש סמכות להטיל וטו על חקיקה שאינה חוקית/חוקתית או פוגעת בעקרונות המשפט או בזכויות יסוד ולהחזירה לפרלמנט. הגורמים מאמינים שנשיא פורטוגל יפעיל את זכות הווטו שיש לו ויחזיר את החקיקה להליך נוסף בפרלמנט החדש שייבחר בשל פגמים שנפלו בהליך החקיקה וכן פגיעה בהסתמכות בשל חקיקה רטרואקטיבית.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: דרכון זרפורטוגל

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: