אא

"זו סכנה ממשית, אל תיסעו לאירוויזיון"

לצד העובדה שתחרות הזמר האירופית תתקיים השנה במאלמו, אחת מהערים ה"מתאסלמות" ביותר באירופה, עוד ועוד מדינות קוראות להחרים את ישראל ולנהוג בה כפי שאיגוד השידור האירופי נהג ברוסיה. בינתיים: איגוד השידור מציג דווקא תמיכה מתוחכמת בישראל. ומה באשר לאבטחה בשנה המורכבת ביותר עבור המדינה בתחרות ה"לא פולטית"?

אירוויזיון (צילום: SHUTTERSTOCK) אירוויזיון (צילום: SHUTTERSTOCK)

תחרות האירוויזיון שתתקיים השנה בפעם ה-68 במאלמו שבשבדיה, הולכת להיות אחת המורכבות עבור ישראל. העיר המארחת תהיה מאלמו, מהערים בעלות האוכלוסיה המוסלמית הגדולה באירופה נכון להיום, ואחרי 7 באוקטובר מדובר בבעיה קשה במיוחד.

העיר מאלמו שבשבדיה. כאב ראש לכוחות הביטחון (צילום: SHUTTERSTOCK)העיר מאלמו שבשבדיה. כאב ראש לכוחות הביטחון (צילום: SHUTTERSTOCK)

"מאז השתתפותה של ישראל בפעם הראשונה, לפני 51 שנים, אנחנו בעיה עבור אבטחת האירוויזיון" מסביר אלון אמיר, מחבר הספרים "שלוש דקות של נצח" ו"זה מה יש", ומי ששימש בעבר כראש משלחות ישראליות וזרות לתחרות האירופית.

נועה קירל ומשלחת אירוויזיון 2023. כאב ראש אבטחתי (צילום: עמית קוטלר)נועה קירל ומשלחת אירוויזיון 2023. כאב ראש אבטחתי (צילום: עמית קוטלר)

"מורכבות האבטחה באה לי לידי ביטוי בכל שנה אם זה במדינות סקנדינביה, בגרמניה, באזרבייג'ן ועוד. כבר משנת 2011 המשלחת המאובטחת באופן קפדני והדוק על ידי ישראל, על כל המשתמע מכך".

בטוח לשלוח נציג לאירוויזיון שמתקיים במאלמו?

"לפני כמה חודשים הייתי אומר שברור שבטוח כי יש לנו אבטחה ומודיעין מצוינים. אחרי 7 באוקטובר אני כן מודאג. אני לא שולל את האפשרות שהמשלחת לא תישן במאלמו, או שלא תורשה לצאת מהמלון. פשוט זה לא הולך להיות ואני לא מקנא במשלחת הישראלית".

הפגנות פרו-פלסטיניות נגד ישראל באירוויזיון, ליברפול 2023 (צילום: עמית קוטלר)הפגנות פרו-פלסטיניות נגד ישראל באירוויזיון, ליברפול 2023 (צילום: עמית קוטלר)

חרם? לא כל כך מהר

לצד הבעיות הביטחוניות הבסיסיות, נשמעות קריאות הולכות וגוברות מצד מדינות שונות כמו איסלנד, נורבגיה ואחרות להחרים את ישראל ולא לאפשר לה להשתתף בתחרות שמוגדרת כ"לא פוליטית" אבל היא כנראה רק פוליטית, ותתקיים ב-7, 9 ו-11 במאי.

"כל עוד זה לא מגיע מרשויות השידור עצמן זו לא בעיה", פוסק אמיר. "בסוף זה עניין של כסף ואיסלנד עדיין קטנה מישראל ומשלמת פחות מישראל על השתתפותה בתחרות".

הקריאות הן בעצם לנהוג בישראל כפי שנהגו ברוסיה. הדחה של ממש.

"במקרה של רוסיה זה קרה רק אחרי ששמונה מדינות דרשו את הדחתה. אני לא מאמין שזה יגיע לזה במקרה של ישראל בעיקר אחרי שנבחרו חלק מהנציגים כבר. בנוסף זה עלול להביא לתקרית דיפלומטית של ממש כי חסר לאיגוד השידור האירופי שמדינות כמו צרפת או גרמניה, שתומכות בישראל ומממנות את התחרות יגידו שהן פורשות בגלל הדחה שלנו. זה יכול להיות סופו של האירוויזיון".

איגוד השידור האירופי תומך בישראל בדרך מתוחכמת (צילום: SHUTTERSTOCK)איגוד השידור האירופי תומך בישראל בדרך מתוחכמת (צילום: SHUTTERSTOCK)

מנגד, יש לציין כי באיגוד השידור האירופי שהגריל השבוע את סדר המדינות המשתתפות, בחרו להתחשב בבקשתה של ישראל והכריזו בשידור מיוחד באינטרנט כי ישראל תתמודד בחצי הגמר השני של האירוויזיון (9 במאי), כנראה הדרך הדיפלומטית (והיצירתית) של האיגוד להשיב לקריאות המחאה.

מעריצים, היזהרו

האירוויזיון הוא הרבה יותר מתחרות בין שירים ובין מדינות. הוא מנוע כלכלי עצום שהפך בעשור האחרון לאירוע שמכניס סכומי עתק למדינות המארחות, שמקיימות גם אירועים במקביל לתחרות הרשמית. וכאן, מגיעה האזהרה למעריצים הישראלים שהולכים ומתרבים מדי שנה ומגיעים לערים המארחות.

"למרות שבתחרות לא תראה שום פרובוקציה, כי הם אוסרים על כך", אומר אמיר, בחוץ תראה הרבה מאוד. לא מצד המארגנים, אבל בכל שנה בשנים האחרונות עומדים מפגינים מחוץ לאולם וקוראים להחרים את ישראל. זה קרה גם אצל נטע ברזילי בליסבון ב-2018 וגם אצל נועה קירל ב-2023 בליברפול".

וזה מסוכן לדעתך עבור המעריצים הישראלים?

"אם זה היה במקום אחר הייתי אומר 'לא נורא', תיזהרו ותצניעו סממנים ישראלים. במאלמו? אני פשוט אומר למעריצים 'אל תיסעו, לא שווה את הסיכון. לא בתקופה הזו".

יצוין כי רמת הסיכון בשבדיה על פי המטה ללוחמה בטרור היא "צהובה", כלומר שישנה עלייה משמעותית בעוינות כלפי ישראלים ויהודים דרך מחאות, הסתה ותקריות אנטישמיות. עוד מוסיפים במל"ל כי קיימת במדינה כמו ברבות אחרות עלייה במוטיבציה של גורמי טרור לפגוע בישראלים-יהודים באשר הם. "לאור זאת, מומלץ לשוהים במדינה לנקוט באמצעי זהירות מוגברים".

אלון אמיר, מחבר הספרים "שלוש דקות של נצח" ו"זה מה יש" העוסקים במצבים אינם אופטימליים תחת מסגרת תחרות האירוויזיון, היה בעבר דובר משלחות ישראל ומשלחות זרות לתחרות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אירוויזיוןאירוויזיון 2024שבדיהמאלמומלחמה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: