אא

ירידה של 10% בפעילות חברות התעופה בגלל המלחמה

כך אומר קובי זוסמן מנכ״ל יאט״א המסביר כי הירידה אינה גבוהה בגלל שנתוני ינואר-פברואר בסיכום 2023 היו חזקים יותר מינואר-פברואר 2022. ויש לו גם ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה. כל הנתונים בכתבה

נמל התעופה בן גוריון. צילום: ספיר פרץ נמל התעופה בן גוריון. צילום: ספיר פרץ

המסלקה של חברות התעופה הסדירות, ה-BSP, היא זו שלמעשה משקפת את התמונה האמיתית אודות פעילות חברות התעופה בישראל. קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל, מספק לפספורטניוז הצצה לפעילות המסלקה לסיכום שנת 2023, השפעות המלחמה וגם מותח ביקורת על התייחסות ממשלת ישראל לחברות התעופה.

"2024 הולכת להיות שנה מאתגרת לחברות התעופה", אומר זוסמן. "ברמה העולמית יש מספר נושאים שהסבירות שיקרו יחסית גבוהים ולכן, הם גורמי סיכון לתעשיית התעופה. ירידה בפעילות העסקית בסין, עלייה בשיעורי הריבית בעולם, הבחירות לקראת סוף השנה בארה"ב ובאיחוד האירופאי וקונפליקטים גיאו-פוליטיים שמאפיינים את ימינו אנו. כמובן, המלחמה שאנחנו שרויים בה כבר כארבעה חודשים, טלטלה את עולם התעופה הישראלית ופעילות סוכני הנסיעות בישראל".

קובי זוסמן, מנכל יאטא ישראל. צילום: תמר מצפיקובי זוסמן, מנכל יאטא ישראל. צילום: תמר מצפי

עוד לדבריו, מיד בתחילת המלחמה המסלקה הצביעה על ירידה של 80% בפעילות. "כעבור חודשיים, בדצמבר, ראינו ירידה של 27% בפעילות. אם מסתכלים בראייה שנתית לסיכום 2023, זו ירידה של 10% בפעילות לעומת 2022. הסיבה שהירידה לא כל כך גבוהה, כאמור רק 10%, היא שהנתונים של תחילת 2023, ינואר-פברואר, היו הרבה יותר חזקים לעומת התקופה המקבילה ב-2022 שזו הייתה תחילת היציאה ממשבר הקורונה".

על הפעילות הכספית של המסלקה אומר זוסמן כי "מבחינת ההיקף הכספי, הוא קרוב לכ-2 מיליארד דולר, בכ-10% יותר מאשר 2022. הנתונים לא מצביעים על התמונה האמיתית שהייתה יכולה להיות בשנה רגילה אחרת לגמרי. לפני המלחמה היה צפי לפעילות מאודאינטנסיבית, אך המלחמה הפכה את המציאות שלנו. הערכה היא שאלמלא המלחמה, היינו מסיימים עם עלייה של 5%-10% בפעילות. הצפי היה לסיום שנה חזק עם פתיחת קווים חדשים. עד המלחמה, ישראל התאפיינה ברמת קישוריות גבוהה מאוד בין ישראל למדינות בעולם, אפילו יותר ממדינות אחרות. מדד הקישוריות מחשב בין כמות המושבים המוצעת בשדה תעופה ומספר היעדים. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר שינתה את הכל. כעת אנחנו רואים חזרה מדורגת של מספר חברות תעופה שחידשו או עומדות לחדש את הפעילות. כולנו תקווה שהמהלכים הקרובים יאפשרו ליותר חברות לשוב ולפקוד את נתב"ג".

זוסמן מותח ביקורת קשה על התנהלות ממשלת ישראל כלפי ענף התעופה, "בזמן המלחמה לא ראינו סיוע יוצא דופן של מדינת ישראל לסקטור התעופה. ברור לכל שסקטור התעופה יהיה זרז מאוד גדול של התאוששות כלכלית של המשק הישראלי. היה ראוי שהמדינה תסייע לסקטור התעופה. יש להניח שיהיו פה עוד אתגרים כלכליים לא רגילים לאור העובדה שהוצאות המלחמה גבוהות ומטילות נטל גדול מאוד על הכלכלה הישראלית. חברות התעופה הישראליות מתחילת המלחמה, ביטאו את חשיבות התעופה הישראלית למדינת ישראל. ומתחילת המלחמה עסקו בהבאת אנשי מילואים, ציוד חיוני, סייעו למדינת ישראל בתקופה הראשונה של המלחמה. בזמן שחברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לפה, הישראליות: אל על, ארקיע, ישראייר וצ'אלנג' שמרו על הקשר של מדינת ישראל עם העולם".

מנכ"ל יאט"א ישראל מפרגן לסוכני הנסיעות בישראל על התנהלותם בזמן המלחמה, "סוכני הנסיעות הפגינו בגרות. עמדו בכל ההתחייבויות למרות התקופה הקשה והירידה בפעילות. על כך מגיע להם מילה טובה".

באשר לחברות הלואו קוסט שלא פועלות דרך המסלקה אומר זוסמן, "עד המלחמה הלואו קוסט היוו כ-30% מהפעילות בנתב"ג, בעקבות המלחמה, הן הפסיקו לטוס לפה, ולאחרונה חלקן חזרו לטוס, אבל בהיקף מצומצם".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מנכ"ל יאט"א ישראל

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: