לפחות שתי חברות תעופה זרות: "לא נשוב לישראל לפני תיקון חוק שירותי תעופה"
היעדרותן של החברות הזרות מישראל מקבלת תפנית: לא רק שאינן חוזרות לארץ בשל המלחמה, אלא גם בשל תביעות בסכומי עתק של נוסעים ישראלים התובעים פיצוי על ביטול הטיסות על פי חוק שירותי תעופה הקיים. גורמים בענף: "הן לא האחרונות, עלולים לראות ביטול מוחלט של קווים"
נציגיהם של שתי חברות תעופה מאירופה, שתיהן חברות באחת מאמנות התעופה הגדולות בעולם, עדכנו בימים האחרונים בשיחה עם פספורטניוז על המשך השעיית פעילות חברות התעופה.
אך בנוסף לדעה הרווחת ולפרסומים, גם כאן בפספורטניוז, לפיהם החברות לא חוזרות לישראל רק בשל ההסלמה הביטחונית ובשל המתיחות ההולכת וגוברת מול איראן בשל ההתקפות ההדדיות, מתברר כי יש נדבך נוסף לסיפור.
אנשי שתי החברות המדוברות, שהאריכו את השעיית טיסותיהן עד אמצע החודש הקרוב לפחות, עדכנו את נציגיהם בישראל כי לא ישובו להפעיל את הקווים בין נתב"ג לבין היעדים באירופה בשל מספר הולך וגדל של תביעות פיצויים שהוגשו נגדן מתחילת המלחמה, בשל ביטולי טיסות, ועל פי חוק שירותי תעופה הקיים בישראל, המכונה "חוק טיבי".
בין החוק הישראלי להמלצת איחוד האירופי
נסביר כי על פי החוק היבש הקיים, זכאים נוסעים רבים לפיצוי ולא רק לזיכוי (החזר כספי) על טיסותיהם, בשל ביטולים או עיכובים משמעותיים, שכמותם היו כידוע רבים מאז תחילת המלחמה. עוד נדגיש כי על פי החוק הקיים, כל עוד נמל התעופה פועל, במקרים רבים על החברות לפצות את הנוסעים.
כל החדשות והעדכונים בערוץ הווטסאפ החדש של פספורטניוז
בנציגויות הישראליות מציינים בשיחות עם פספורטניוז כי ישראלים רבים שטיסותיהם בוטלו הגישו לא מכבר תביעות פיצויים, חלקן באופן אישי וחלקן תביעות ייצוגיות נגד החברות שעצרו את טיסותיהן לישראל.
המצב האבסורדי שנוצר כאן הוא שמצד אחד ברשות שדות התעופה המשיכו וממשיכים להדגיש ולהתעקש כל העת, פרט למספר עצירות בודדות לאורך המלחמה בשל הנחיות הביטחון - כי "נתב"ג פועל כרגיל".
מנגד, הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) המליצה למשך זמן רב לא לטוס לישראל. עוד לפני ההמלצה ובוודאי לאחר שניתנה וגם לאחר שהוסרה, קשה לבוא בתלונות לצוותים ולחברות שמבטלים טיסות בזמן מלחמה עצימה בישראל.
אגב, חלק מהתלונות, כך נודע לפספורטניוז, הוגשו גם על טיסות שנדחו בשל סגירת נתב"ג לפרק זמן קצר ביותר, כדוגמת הסגירה ב-21.10 שהייתה למשך פחות משעה והביאה לעיכובים. "העובדה כי למרות הסגירות לזמן קצר הוגשו תביעות שיידחו, מלמדת על תביעות סדרתיות של נוסעים, בכמויות גדולות, שמעמידות את החברות הזרות במצב מאוד לא נוח", נאמר לנו.
גורמים בענף התעופה מציינים כי בשל היותן של החברות הזרות שלא מעוניינות לשוב לישראל עד שיתוקן החוק חברות באחת מאמנות התעופה הגדולות בעולם, אלה משתפות חברות נוספות במצב בישראל. "החברות שנכון להיום לא רוצות לשוב עד שיתוקן החוק לא יהיו האחרונות", טוענים בנציגויות הישראליות.
האם ישונה החוק, גם רטרואקטיבית?
בגדול, מה שמעוניינים בחברות הזרות, כמו גם בחלק מהחברות הישראליות, הוא להגדיר את מצב המלחמה בישראל מאז 7.10.23 כ"מצב מיוחד" שאמנם יטיל על חברות התעופה (באשר הן, ישראליות וזרות) לזכות נוסעים שטיסותיהם בוטלו, אך יבטל את חובתן להעניק להן פיצוי כספי נוסף על טיסות שבוטלו.
הסעיף החשוב ביותר לחברות הוא ביטול רטרואקטיבי של חובת הפיצוי, עד ל-7.10.23 מועד תחילת המלחמה ותחילת ביטולי הטיסות. "אם זה לא יקרה, יכול להיות שנראה חברות שמבטלות לחלוטין את הקווים לישראל, כי מדובר בסכום עתק שהצטבר מתחת לרדאר", אומרים בחברות התעופה.
אז איפה הדברים עומדים עכשיו, האם החוק ישתנה והאם זה גם יקרה רטרואקטיבית? כפי שפרסמנו הבוקר (29.10) שינוי החוק מחכה לדיון בוועדת הכלכלה, שלא ממהרת לדון בנושא. בסופו של הדיון אמורה שרת התחבורה לחתום על שינוי חוק שירותי תעופה, ולו רק לפרק זמן המלחמה - מה שכעת נראה כי לא נמצא בראש סדר יומה של הכנסת.
אם לא די בכך, על אוזני חברי ועדת הכלכלה לוחשים גורמים לא מעטים, כך נטען, המבקשים שלא לשנות את החוק. אי שינויו מיטיב באופן ברור עם גורמים בענף המרוויחים מהסיטואציה, חלקם אף מקורבים למקבלי ההחלטות.
בינתיים, המפסידים הגדולים הם כרגיל אנחנו, הלקוחות, שעלולים לראות מספר קטן עוד יותר מהמספר הזעום והעגום של הטיסות הממריאות היום מנתב"ג ולנתב"ג, אם לא יקחו את המושכות וימצאו פתרון לסוגיה המורכבת.