אפשר לנשום לרווחה: לאחר מאבק אימתני – בוטל סעיף תוספת המע"מ לתיירות הנכנסת
ראש הממשלה נתניהו התערב בנושא אחרי הבטחתו לשר התיירות וביקש להסיר זאת מהתקציב. השר כץ: "גזרת המע"מ ירדה מהפרק, התיירות היא נכס לאומי עם תרומה כלכלית והסברתית אדירה"
צפירת הרגעה לענף התיירות והנסיעות לאחר שלפנות בוקר הוסר מתקציב המדינה לשנת 2025 סעיף ביטול הפטור ממע"מ לתיירים.
החלטה זו, שאם הייתה מתקבלת הייתה פוגעת קשות בענף התיירות, שגם כך נפגע קשה מאז השבעה באוקטובר 2023, התקבלה לאחר קרב אימתני בנושא בין שר התיירות חיים כץ, בכירי משרד האוצר, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי שתמך בעמדת האוצר.
ככל הנראה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבין את גודל הגזרה כאשר התיירים לא ממהרים לבקר בישראל, התערב והכריע לטובת שר התיירות כאשר דרש להוריד את הסעיף.
זו למעשה הפעם השלישית בקדנציה שלו שבה שר התיירות חיים כץ הוביל לביטול תוספת המע"מ לתיירות הנכנסת.
שר התיירות חיים כץ: "גזרת המע"מ ירדה מהפרק, התיירות היא נכס לאומי עם תרומה כלכלית והסברתית אדירה. תוספת המע"מ לא הייתה מכניסה כסף לקופת המדינה, אלא מייקרת את הביקור בישראל ופוגעת בכמות התיירים, שירדה דרמטית לאור המלחמה. אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על ההתגייסות לטובת הנושא".
כזכור בכירי האוצר קיוו שביטול הפטור ממע"מ יכניס למדינה מיליארדי שקלים.
כפי שפרסמנו במסמך שכתבו צוין בין השאר כי: "פוטנציאל הגבייה עומד על כ-2.5 מיליארד שקל, אולם, בהתחשב ברמת התיירות הנמוכה בגלל המלחמה, תוספת הכנסות המדינה ממסים צפויה לעמוד על כ-750 מיליון שקל בשנת 2025. בטווח הבינוני, בהנחה שהתיירות חוץ תחזור להיקפה בשנת 2019, צפויה תוספת גבייה של הסכום המלא".
עוד מציינים במסמך כי: "מניתוח של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ומניתוח דומה שנערך על ידי בנק ישראל, עולה כי סך ההשפעות החיצוניות הקשורות לענף התיירות הזרה אינו חיובי ואינו מצדיק סבסוד ממשלתי (או תמיכה דרך הטבות מס ייעודיות). בנוסף, ביטול הסבסוד צפוי אמנם להפחית בשיעור מסוים את היקף התיירות הזרה לצד פגיעה בתוצר הריאלי של ענף התיירות. אך הגידול הצפוי בהכנסות המדינה הוא גדול פי כמה, כך שבסך הכל ביטול הפטור יביא לגידול של כ-300 מיליון שקל בתוצר הריאלי של מדינת ישראל.
עוד יצוין, כי בהשוואה לאלטרנטיבות אחרות לגיוס הכנסות מדינה, ביטול מע"מ 0 על תיירות צפוי לתמוך בקצב צמיחת המשק בהשוואה להעלאת מיסים כגון מס הכנסה או מס חברות שצפויים להאט את קצב צמיחת התוצר".
בכירי האוצר אף סברו כי: "על פי עבודת המחקר, בעקבות ביטול הפטור, צפויה עליה במחירי חבילה ממוצעת לתייר בכ-96 דולר. עליה זו במחיר צפויה להוביל לירידה של כ-2.2% במספר התיירים הזרים ביחס לפוטנציאל התיירים התיאורטי שהיה עשוי להגיע לישראל מידי שנה. עם זאת, לאור קצב הגידול הטבעי של מספר התיירים הנכנסים לארץ, לא צפויה פגיעה ריאלית בענף".
מהתאחדות המלונות נמסר כי: "התאחדות המלונות נאבקה בהחלטה מתוך עקרון שיש לשקם ולבנות את הענף ולא להטיל עליו עוד קשיים לאחר תקופה של משבר כה קשה. אנחנו רוצים להודות לשר התיירות, חיים כ״ץ שבהובלה עיקשת עשה לילות כימים לטובת הנושא בימים כה מורכבים״.