IATA נגד ממשלת ספרד: אי אפשר לבטל את התשלום עבור תיקי עלייה למטוס" - זו החלטה מזעזעת. רחוקה מלהגן על הצרכנים״
איגוד התעופה הבינלאומית גינה את ממשלת ספרד, שקנסה את חברות התעופה בגין גביית תשלום עבור תיקי עלייה לטיסה, בניגוד להחלטת האיחוד האירופי
איגוד התעופה הבינלאומית (IATA) גינה את החלטת ממשלת ספרד לעקוף את החוק האירופי, להודיע על ביטול התשלום עבור תיקי עלייה למטוס ולקנוס את חברות התעופה ב-179 מיליון אירו.
יאט"א טוענת כי המהלך מערער את חופש התמחור שהוא בסיסי לבחירה ולתחרות של הצרכן, עיקרון שאושר זה מכבר על ידי בית הדין האירופי.
"זו החלטה מזעזעת. רחוקה מלהגן על האינטרס הצרכני. זו סטירת לחי לנוסעים שרוצים בחירה. איסור על כל חברות התעופה לגבות תשלום עבור תיקי תא הנוסעים פירושו שהעלות תתומחר אוטומטית בכל הכרטיסים. מה הלאה? מכריחים את כל אורחי המלון לשלם עבור ארוחת הבוקר? או לחייב את כולם לשלם עבור שמירת המעילים כשהם מגיעים להופעה? חוק האיחוד האירופי מגן על חופש התמחור מסיבה טובה, וחברות תעופה מציעות מגוון דגמי שירות, מהכל כלול ועד לתחבורה בסיסית. המהלך הזה של ממשלת ספרד אינו חוקי ויש לעצור אותו", אמר וילי וולש, מנכ"ל IATA.
צרכנים רוצים בחירה ותמורה לכסף. החוק הזה יסיר את שניהם, אומרת יאט"א.
יאט"א מתבססת גם על סקר עצמאי, שנערך לאחרונה בספרד הצביע על כך ש-97% מהנוסעים היו מרוצים מהנסיעה האחרונה שלהם ואישרו את ההעדפות הבאות:
65% מעדיפים לשלם את המחיר הנמוך ביותר האפשרי עבור כרטיס הטיסה שלהם ולשלם תוספת עבור כל שירות נוסף שדרוש
66% הסכימו שבאופן כללי קיימת שקיפות מספקת לגבי העמלות שגובות חברות התעופה עבור אפשרויות נסיעה שונות
78% אמרו שטיסות הן תמורה טובה לכסף
74% אמרו שהם מרגישים מעודכנים לגבי המוצרים/שירותים שהם קונים מחברות תעופה.
ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם סקר ה'יורוברומטר' האחרון של הנציבות האירופית, שבו 89% מהנוסעים ברחבי אירופה אמרו שהם היו מעודכנים היטב לגבי התשלומים עבור המטען שלהם.
יאט"א טוענת נגד ממשלת ספרד, כי זה צעד בלתי חוקי נגד חוק של האיחוד האירופי, וזו לא פעם ראשונה שממשלת ספרד מנסה להגביל ולהטיל קנסות על חברות תעופה.
"תעשיית התיירות של ספרד גדלה והפכה לכמעט 13% מהתמ"ג של המדינה, כאשר 80% מהנוסעים מגיעים בטיסה, ורבים מהם מודעים לתקציב. תעריפי טיסה זולים מילאו תפקיד עצום בהגדלת מגזר זה של הכלכלה. לממשלה אין סמכות - משפטית או מעשית - בביטול הזמינות של תעריפי טיסה בסיסיים".
ויאט"א גם מציינת כי לנשיאת תיקי תא הנוסעים יש עלות, בעיקר בזמני העלייה למטוס. ניצול מטוסים הוא פרמטר מרכזי של רווחיות חברות התעופה, במיוחד בפעילות לטווח קצר. הוספת 10-15 דקות נוספות על הקרקע, כשכל הנוסעים מעלים תיקים אישיים ללא הגבלה, מפחיתה את מספר הטיסות שהמטוסים יכולים לעשות בכל יום.