ארגון התעופה העולמי: אכזבה מהתקדמות קצב ייצור הדלק ה"ירוק" לתעופה
דוח חדש של IATA מביע אכזבה מקצב הייצור העולמי של ה-SAF. בשנה החולפת יוצרו 1.3 מיליארד ליטרים בלבד, לעומת צפי של 1.9 מיליארד ליטרים. ומה הצפי ל-2025?
ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA מפרסם הערכות חדשות אודות קצב ייצור דלק בר קיימא (SAF) לצורכי תעופה. על פי הדוח החדש, בשנת 2024 היקפי הייצור של SAF הגיעו למיליון טונות (1.3 מיליארד ליטרים), כפול מהייצור ב-2023. ייצור ה-SAF היווה 0.3% מייצור הדלק הסילוני העולמי.
הנתון נמוך משמעותית מההערכות הקודמות שצפו כי ב-2024 יגיעו לייצור של 1.5 מיליון טון (1.9 מיליארד ליטרים). הסיבה המרכזית על פי IATA היא מתקני ייצור SAF מרכזיים בארה"ב שדחקו את קצב הייצור עד ל-2025. הצפי לשנה הקרובה עומד על 2.1 מיליון טון (2.7 מיליארד ליטרים) או 0.7% מסך ייצור הדלק הסילוני.
בארגון חברות התעופה העולמי מציינים כי גם חברות התעופה לא להוטות לקנות SAF. ב-IATA פונים לממשלות על מנת שיאיצו את השימוש בדלק הירוק ויאיצו בחברות התעופה לעבור לשימוש בו.
וילי וולש, מנכ"ל IATA: "מעבר לתעופה ירוקה יועיל גם לכלכלה, בתי זיקוק מתחדשים יפיקו מגוון רחב של דלקים המשמשים תעשיות אחרות, ורק חלק קטן יהיה SAF לתעופה. אנחנו צריכים את כל העולם כדי לייצר כמה שיותר אנרגיה מתחדשת לכולם".
ב-IATA מזכירים את 2050 כיעד למעבר מלא (אפס פליטות). לשם כך, אומרים בארגון כי יהיה צורך ב-3,000 עד 6,500 מפעלי דלק מהדור החדש.