לראות האור: לרגל חג החנוכה מצאנו 8 נרות שמאירים את תעשיית התיירות והתעופה בישראל. חג שמח
מחברת התעופה החדשה ועד הגדלת התחרות בקווים הקיימים, משיקום העוטף ועד חזרת מלונות הצפון, ומהנוסעים בנתב"ג ועד לאנשי הענף: לרגל חג האורים - 8 נרות שמאירים את ענף התיירות והתעופה בישראל. חג שמח
חג החנוכה, הוא חג האור, הוא הזדמנות מצוינת עבורנו לחפש - וגם למצוא את נקודות האור האופטימיות, ובמקרה שלנו - בענף התיירות והתעופה בישראל. אז לרגל החג - הנה הן.
הפתיחה המחודשת של הצפון
אם יש משהו שמילא לנו את הלב בתקווה ובחום בשבועות האחרונים היא הפתיחה המחודשת של צפון הארץ. מהמלונות בישובים השונים, הגדולים והקטנים, היוקרתיים והמשפחתיים, דרך אתרי הטבע הרבים שכמעט כולם כבר פעילים ואפילו עד למתחמי הספא והבריאות השונים - כולם חוזרים לחיים, ואגב - זה גם הזמן לצאת לחופשה בישראל ולתמוך בהם.
חברת תעופה חדשה בישראל
בתוך המצב התעופתי הקטסטרופלי של השנה האחרונה, קמה לה השנה חברת תעופה חדשה בישראל. התכנון אמנם בתחילה היה מעט שונה, אבל רגע לפני חג החנוכה אייר חיפה הצליחה לחזור לתוכנית המקורית ולטוס מנמל התעופה של חיפה. לצד הטיסות ללרנקה ולאילת, בחודש הבא החברה גם תחל לטוס לאתונה.
חזרתם של האירועים, המופעים והתערוכות
מגבלות פיקוד העורף שהלכו והתבטלו, או לפחות הצטמצמו כמעט בכל הארץ, מאפשרות קיומם של אירועים בנוכחות קהל רב. בתוך אלה כמובן אפשר למצוא את מופעי החנוכה עמוסי הכוכבים, אך גם אירועים מרהיבים שונים כמו פסטיבלי האור בירושלים ובהרצליה וכמובן החג של החגים בחיפה.
שיקום העוטף
למרות ש"תיירות המלחמה" לא מאוד מצאה חן (ובצדק) בעיני המקומיים שסבלו יותר מכל ב-7 באוקטובר, לשכת מארגני תיירות נכנסת מצאה ברגישות הנחוצה את הדרך להפוך את האזור שמשתקם לאיטו למוקד תיירותי ראוי. הלשכה מתכננת סיורים מקצועיים בקבוצות קטנות עבור מארגני תיירות נכנסת בהם יחשפו מגוון אתרים ועסקים מקומיים בעוטף עזה, יאפשרו דיאלוג ישיר עם תיירנים מהאזור ויסייעו להציג את האזור כיעד מרכזי בתיירות הנכנסת לישראל.
תחילת חזרת חברות תעופה הזרות
מדי יום אנחנו מספרים לכם כאן בפספורטניוז על חברות התעופה שחוזרות לטוס לישראל וממנה או לצערנו רבות שממשיכות לבטל את הטיסות לארץ. אחרי שבועות ארוכים של אפס חברות שחידשו את הטיסות, בשבועיים האחרונים רואים איזושהי תזוזה קלה של חברות שחוזרות, אם זו Wizz Air בינתיים רק עם קו ללרנקה, אייר אירופה הספרדית וכמובן גם, לרגל חג החנוכה (או שלא בדיוק) חברת התעופה היוונית Aegean שחידשה את טיסותיה בקו.
מספרי הנוסעים בנתב"ג
גם בתחום מספרי הנוסעים בנתב"ג רואים שיפור קל, ממש במקביל לחזרה האיטית של חברות התעופה לארץ. אם בחודש שעבר המספרים קרסו ממש עד לכדי קצת יותר מ-20 אלף נוסעים ביממה, הרי שכעת אנחנו עומדים כבר כשבוע על מספר כפול מזה, של יותר מ-40 אלף נוסעים ביום. נכון, עדיין לא מספרי שגרה ויש לאן לשאוף, אבל בהחלט נקודת אור קטנה שעוד עשויה לגדול.
הגדלת התחרות
היעדר החברות הזרות, הביא את החברות הישראליות להגדלת התחרותיות בכמה קווים, מה שבמספר מקרים הופך לתחרות שאנחנו המרוויחים ממנה. וכך למשל, בהעדר British Airways ו-Virgin Atlantic שהיוו תחרות לאל על בקו ללונדון (וגם Wizz Air שטסה כחברת לואו-קוסט בקו בעבר), ישראייר נכנסה לתחרות מול אל על ומוכרת את הכרטיסים במחירים של 600-660 דולר לנוסע לטיסת הלוך ושוב.
לא רק שהמחיר תחרותי (אם כי לא הכי זול בעולם), הרי שבאל על בימינו לא פשוט למצוא מקומות בכלל, כך שכל כניסה של חברת תעופה עם מושבים נוספים על קווים קיימים בימינו - מבורכת. בהקשר זה, גם היום עדיין לא ברור מה יעלה בגורל הטיסות לניו יורק של ארקיע וישראייר, מהלך שכולנו מצפים לו בהעדר חברות התעופה האמריקאיות בקווים – United, American Airlines ו-Delta Air Lines.
במקביל יש לציין גם את הקו החדש של סאן דור לליון ואת זה של ארקיע למנצ'סטר ואת כוונת שתי ארקיע וישראייר להצטייד במטוסים חדשים בקרוב מה שיאפשר להן לבצע אפילו יותר טיסות - ובתקווה שגם ממהלך זה אנחנו הנוסעים - נרוויח.
אנשי התעופה והתיירות של ישראל
אמירה מפורסמת בענף התיירות והתעופה בארץ, היא ש"מי שלא אופטימי שלא יעסוק בתחום". האמירה הזו, שנאמה רבות והוכיחה את עצמה בימי הקורונה הקשים בישראל, נכונה שבעתיים בימי המלחמה.
ללא אנשי התעופה והתיירות הישראליים, וללא הרוח, העוצמה והאמונה האינסופית שלהם בענף, לא היינו יכולים להתחיל ולחשוב על השיקום. ללא המלונאים שאירחו את המפונים, לא היינו יכולים לחשוב על חנוכה או אפילו כבר על פסח הבא במלונות התיירות. ללא מנהלי חברות התעופה והנחישות שלהם, לא היינו יכולים לסכם את השנה הקשה הזו עם מבט אופטימי אל השנה האזרחית החדשה שבפתח.