תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

"אופטימיות זהירה: התיירות הנכנסת לישראל בונה את דרכה חזרה ל-2025"

ליאור גלפנד, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת, ואנשי מפתח בתעשיית התיירות מסכמים שנה מורכבת ומאתגרת ומביטים קדימה לשנה החדשה: "עם התארגנויות נכונות וגישה צנועה, נוכל להחזיר את התיירות לפסים הנכונים בלי לחזור על טעויות העבר"

תיירים בירושלים (צילום: SHUTTERSTOCK) תיירים בירושלים (צילום: SHUTTERSTOCK)

"אנחנו אחוזי תקווה". כך מבקש לפתוח את ראיון סיכום השנה ליאור גלפנד, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת, רגע לפני 2025. "אני לא חושב שמישהו האמין לרגע שהפסקת האש תהיה יישימה באופן מלא, ובכל הפסקת אש בהיסטוריה היו גם מעידות קטנות שכל צד בוחן את הצד השני. אבל האמונה שלי היא שיש בסיס איתן לכך שזה יימשך, גם אם ההפרות הקטנות יקרו".

ליאור גלפנד (צילום: באדיבות לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל)ליאור גלפנד (צילום: באדיבות לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל)

האופטימיות הזו, אומרים בענף, היא כלי עבודה הכרחי כאשר עוסקים בתיירות לישראל וממנה. בכירי וותיקי הענף יגידו, שמי שאיננו אופטימי, לא יוכל לעסוק בתיירות כאן.

בינתיים תיירות הפנים פורחת, זה מסייע תדמיתית?

"אנחנו רואים את נהירת הישראלים חזרה לצפון בימים האלה ואפילו יש הרבה הזמנות עתידיות, וזו בשורה כי זה משדר גם לתיירות הנכנסת איזושהי נורמליות. ככל שחברות התעופה יחזרו, נוכל גם להחזיר את התיירים. אני בפירוש רואה שברגע שאנחנו משדרים חזרה מסוימת של נורמליות תהיה חזרה גם בתיירות הנכנסת. אמנם לא באותו קצב, אבל בהנחה שהסטטוס הנוכחי יישאר ללא שיבושי חיים משמעותיים בצד האזרחי, ונוכל להחזיר את המלונות לפעילות מלאה, אני נוטה להאמין שסביב פסח הקרוב נתחיל לראות תיירים".

ובכל זאת עדיין צריך לשכנע שבטוח כאן.

"נכון אבל יש את התנועות שלא מפחדות, הצליינים למשל, התיירים היהודים שכן מוכנים להגיע, הם ינחתו פה. לאט לאט, ואני מקווה שזה יהיה בקצב שיספק לפחות את הרצון.

אתה כבר מקבל אינדיקציות מחו"ל לכך?

"כולם מחכים. יש המתנה על הגדר של קבוצות תיירים מסוגים שונים. יש כאלה שפספסנו את העונה, כי ב-2025 אף סיטונאי רציני לא הכניס את ישראל לרשימת היעדים שלו. אבל יש התארגנות של קבוצות שלא הגיעו בעבר. אז אפשר לומר שאמנם לא ניכנס לחוברות התיירות, אבל תהיה תנועה. אני מעריך בסדר גודל של כ-50% משנה רגילה".

מה אומרים לך הקולגות מחו"ל? מה שואלים?

"כמובן שקודם כל, האם בטוח לבוא. כולם ניזונים מהחדשות ואנחנו לא מספרים סיפורים שזה לא נכון. קל מאוד לאמת את המציאות גם מחו"ל, שהמדיה החברתית יודעת להציג את התמונות. כולם רואים מה קורה פה לטוב ולרע. גם תמונות מלחמה, וגם תמונות של מלון שנפתח בצפון ובטוח ואפשר להגיע אליו".

אתה חושב שתהיה גם נכונות ללכת לקראת התיירים ברמת המחירים?

"נכון להיום רמת המחירים סבירה. אבל בכל זאת, צריך לומר גם את זה, כדי שלא יקרה לנו מה שקרה בתעופה גם על הקרקע: אני מקווה שהספקים המקומיים לא יפריזו במחירים. אנחנו צריכים להיות צנועים בדרישות לגבי השהייה בישראל, התחבורה, האתרים והמלונות. זו הדרך להחזיר את התיירים ולהשאיר אותם אצלנו. היינו ב'שוונג' של העלאת מחירים שהתחיל להיות בעייתי לפני המלחמה. אני קורא לכל ספקינו - אם אתם רוצים להחזיר את התיירים, בואו לא נסתנוור מהחזרה הצפויה ונהיה קצת צנועים".

אנשי מפתח בתיירות הישראלית מסכמים את השנה

רגע לפני סיום השנה האזרחית ותחילתה של 2025, שכולנו מקווים כי גם תביא בשורות טובות לענף התיירות, הנה כמה דברי סיכום של אנשי הענף ותחזית לשנה הקרובה.

רוני פורטיס, מנכ"ל רשת הילטון ישראל

"2024 הייתה שנה מאתגרת במיוחד עבור תחום התיירות, בעיקר בשל המלחמה והשלכותיה הכלכליות. אחד הגורמים המרכזיים שפגעו בתעשייה היה מחסור בטיסות בינלאומיות. מחסור זה, לצד המחסור בכוח אדם ותיירות נכנסת אמיתית, השפיע בצורה החמורה ביותר על מלונות, תעסוקה וכלכלה.

באדיבות הילטון ישראלבאדיבות הילטון ישראל

"הייתה תקופה כל כך מסובכת, ואם היו טיסות בינלאומיות - – לא רק של אל על - כל המלונות היו נהנים מאחוזי תפוסה גבוהים ומשמעותיים הרבה יותר ממה שקורה היום. אמנם לא מאה אחוז כמו לפני המלחמה אבל לפחות המצב לא היה כלכך גרוע ," הפסקת הטיסות הבינלאומיות לא נבעה רק מהמלחמה ומהפחד של החברות הבינלאומיות אלא גם מניהול לא נכון של המצב.

"קל לראות את זה כשמשווים את המצב שלנו למקומות אחרים: איך זה ייתכן שביירות ממשיכה לקבל טיסות בזמן שלכאן הן הופסקו כמעט לחלוטין? זה לא הגיוני, וזה מצב שמשקף התנהלות מדינית לקויה, יש תיירים שמעוניינים להגיע לישראל אך אינם יכולים, והמצב הזה, שנמצא מחוץ לשליטתה הישירה של תעשיית התיירות, פוגע במלונאים ובעוסקים בענף.

"במבט קדימה לשנת 2025, גם אם המלחמה תסתיים ברבעון הראשון, ההשלכות שלה ימשיכו להשפיע. מה שיכריע את שנת 2025 הוא הדרך שבה המדינה תתנהל בעקבות המלחמה. אם לא נדע לנצל את המשאבים הנכונים – טיסות ושיווק נכון של המצב כלפי חוץ – הפגיעה תהיה קשה עוד יותר.

"אחד הנושאים המרכזיים שיש לתת עליהם דגש הוא קביעת תיירות כתחום מפתח בכלכלה הישראלית. "השיחה הזאת היא מעבר למשרד התיירות, שעושה את עבודתו נאמנה. מדובר בניהול מדיני נכון, שאינו קשור לפוליטיקה. ואין מה לקחת אותו לשם זה עניין מקצועי לחלוטין.

"באילת ראינו כיצד שיווק נכון והרחבת הטיסות הצ'רטריות כדי שיגיעו לישראל הצליחו להניע את חברות התעופה להגיע לכאן. כך צריכה לפעול כלכלת תיירות – השקעה שיווקית מוקדמת ותכנון מדיני הם המפתח למשיכת תיירים."

"נסיים בקריאה לחשיבה מחודשת וניהול אסטרטגי של תחום התיירות והתעופה. 2025 יכולה להיות שנה של התאוששות ובנייה מחדש, אבל זה תלוי בנכונות להשקיע את המאמצים הנכונים ולהבין את חשיבות התיירות כענף מרכזי בכלכלה".

ליאור מהטבי, מנכ"ל חברת IGT

"המלחמה תפסה אותנו בעיצומה של פריחה יוצאת דופן בענף התיירות הנכנסת. בתחילת 2023 הענף היה בשיאו, אך ברבעון האחרון של אותה שנה פרצה המלחמה והביאה עמה ירידה דרמטית בפעילות העסקית. נאלצנו להתמודד עם מציאות חדשה, תוך חשיבה קדימה על אופי העבודה, העובדים, והתנהלותנו בנסיבות של אי ודאות מוחלטת. איש לא העריך שהמלחמה, אשר ייתכן שהיא הארוכה ביותר בתולדות המדינה, תימשך כפי שהיא נמשכת עד היום.

צילום: באדיבות IGTצילום: באדיבות IGT

"עם פרוץ המלחמה, החלה תנועה של קבוצות סולידריות, בעיקר משלחות קטנות מארגונים יהודיים, שבאו לתמוך ולבקר משפחות חטופים בדרום ובמרכז. במשך חודשים רבים, בין אוקטובר ליולי, זו הייתה עיקר הפעילות שלנו. במקביל, חברות תעופה רבות הפסיקו לטוס לישראל, מה שהוביל לעליית מחירים משמעותית, בעיקר בטיסות של אל על. בשלב מסוים גם קבוצות הסולידריות הפסיקו להגיע, ונשארנו עם ירידה חדה בפעילות.

"לפני המלחמה העסיק המשרד כמעט 60 עובדים, אך בשל הנסיבות נאלצנו להוציא רבים מהם לחל"ת. יחד עם זאת, מתוך לקחי הקורונה, שבה נאלצנו להפסיק את פעילות המשרד לחלוטין ולהתמודד עם קשיים בגיוס עובדים מיומנים כשחזרה העבודה, ניסינו לשמר חלק משמעותי מהצוות. כיום אנו מעסיקים כ-40 עובדים, על אף ירידה של 60-70 אחוזים בפעילות העסקית.

"במהלך התקופה האחרונה השקענו מאמצים רבים לשמר לקוחות קיימים ולנסות להביא קבוצות קטנות לארץ, בעיקר מארגונים יהודיים מארצות הברית, שהגיעו לאירועים משפחתיים למרות מחירי הטיסות הגבוהים. השקענו מאמצים גם בשימור צוות העובדים ובהמשך תפעול בסיסי של המשרד, והצלחנו לשמור את הראש מעל המים.

"המצב כיום, גם לאחר הפסקת האש בצפון שהביאה עמה סוג של רגיעה, עדיין מאתגר. חברות התעופה האמריקאיות לא חזרו לטוס לישראל, והמצב הנוכחי, עם מחירי הטיסות הגבוהים, מקשה על החזרה לשגרה מלאה. התיירות הנוצרית, שהייתה חלק משמעותי מהפעילות, מתקשה אף היא להגיע בשל המחירים והמצב הכללי.

"אנחנו כולנו תקווה שמעורבות ממשלתית, במיוחד של משרד התחבורה ומשרד החוץ, תוביל לשיח עם חברות התעופה הבינלאומיות ולחזרתן לפעול בישראל. בלי פתרון לנושא זה, ההתמודדות תהיה קשה מאוד.

"למרות כל האתגרים, יש סימנים של אופטימיות. התיירות הנכנסת מראה סימני התאוששות מסוימים, עם הזמנות קדימה מחו"ל, כולל מארגונים, משפחות יהודיות ותיירים פרטיים. עם זאת, הכול תלוי בחזרת הטיסות הבינלאומיות לישראל. הענף הזה הוא מקור פרנסה לאלפי משפחות ותומך בתעשיות רבות – מלונאות, תחבורה, מזון, מדריכים ועוד. אם לא יחול שינוי מהותי במצב, כל המערכת עלולה לקרוס.

"אנחנו אנשי מקצוע שחיים את הענף הזה במשך שנים רבות. זו השליחות שלנו וזה הלחם והמים שלנו. אך ללא התעוררות ממשלתית והתערבות משמעותית, עתיד הענף בסכנה חמורה".

יגאל צורף סמנכ"ל שיווק ומכירות רשת מלונות דן

"שנת 2024 הייתה אחת השנים הקשות ביותר לענף התיירות הנכנסת לישראל, עם ירידה דרמטית של כ-70% עד 80% בכמות התיירים בהשוואה לשנים קודמות. התיירות שהתאפשרה בתקופה זו התמקדה בעיקר בקבוצות מסוימות כמו בעלי דרכונים דיפלומטיים, משפחות שבאו לבקר קרובים, צליינים שהגיעו במספרים מצומצמים ואנשי עסקים ודיפלומטים שהמשיכו להגיע כחלק מפעילות עסקית למרות המצב הבטחוני.

צילום: סיון פרג', באדיבות רשת מלונות דןצילום: סיון פרג', באדיבות רשת מלונות דן

"במהלך השנה הענף נותר חיוני בזכות פעילות פנימית מסוימת, כמו קליטת מפונים, שתרמה לשימור העבודה של העובדים ומנעה פיטורים. השוק המקומי היווה גורם תמיכה משמעותי, בעיקר בשל פעילות המילואים ומחירי הטיסות הגבוהים, אך ברור שתרומה זו לא תוכל להחזיק מעמד לאורך זמן. ככל שכמות הטיסות תגדל, התיירות הנכנסת תוכל להשתקם, אך במקביל צפוי גם חידוש של מגמת היציאות לחו"ל מצד הקהל הישראלי, מה שיאזן את השוק מחדש.

"לגבי 2025, התחזיות זהירות. ברבעון הראשון לא צפויה התאוששות משמעותית, שכן זו תקופה בעלת מאפיינים עונתיים מובהקים ואינה מושכת תיירים רבים. הרבעון השני, שבו חל חג הפסח, עשוי להביא עמו התאוששות מסוימת, במיוחד אם המצב הבטחוני יאפשר זאת, והטיסות יחזרו לפעול בצורה נרחבת יותר. אני מעריך שביחס לרבעון המקביל בשנת 2023, נחזור לכ-50% מפעילות התיירות. ברבעון השלישי, עם התייצבות המצב, ניתן לקוות לשיעור התאוששות של כ-75%, ובסוף השנה, ברבעון הרביעי, אנחנו שואפים לחזור לכ-85% מהפעילות ביחס לנתונים של 2022, שכן ברבעון המקביל ב-2023 המדינה כבר הייתה בעיצומה של המלחמה.

"חשוב להדגיש שמצב הבטיחות בצפון הוא קריטי הרבה יותר מזה של עזה מבחינת תיירות נכנסת, שכן הצפון מהווה חלק מרכזי במסלולי הטיול ובפעילות הצליינות. כל עוד הצפון אינו שקט, התיירות לישראל מתקשה מאוד להתאושש.

"בעתיד הרחוק יותר, אני מקווה ש-2026 תהיה שנה נורמלית, אך זה תלוי מאוד בגורמים חיצוניים כמו ביטחון יציב והתערבות ממשלתית נכונה. פגישות שקיימתי לאחרונה עם סיטונאים בארצות הברית הראו שיש רצון לחזור לישראל כיעד תיירותי, במיוחד לקראת ספטמבר, שכן ישראל נחשבת ליעד אקזוטי. עם זאת, נושא הטיסות הוא קריטי, וממשלת ישראל חייבת להתערב ולהציע תמריצים, כמו הפחתת אגרות נחיתה, כדי לשפר את המצב. ישראל היא כבר כיום אחד היעדים היקרים ביותר בעולם ובמזרח התיכון, וכל סיוע ממשלתי יכול לעשות את ההבדל. אם הממשלה לא תתערב, נצטרך להמשיך להיאבק בכוחות עצמנו לשיקום הענף".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות נכנסתלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראלליאור גלפנד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: