בשורה לענף התעופה: EASA מסירה את המלצתה לשקול בקפידה הפעלת טיסות לישראל
לאחר שהסירה את איסור הטיסה לישראל ב-9.10, עתה גם הוסרה המלצת EASA לחברות התעופה לשקול בקפידה כל טיסה לארץ

EASA החליטה שלא להאריך את ההמלצה לשקול בקפידה אם לטוס לישראל.
הנציבות האירופית והסוכנות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי (EASA), יחד עם המדינות החברות, עוקבות מקרוב אחר המצב במזרח התיכון כדי להעריך את האיומים והסיכונים המתפתחים, ואת השפעתם על התעופה האזרחית.
בעקבות ההתפתחויות האחרונות, בעיקר הסכמי הפסקת האש והפחתת המתיחות בטווח הקצר, הנציבות האירופית להערכת סיכוני תעופה החליטה שלא להאריך את ההמלצה שניתנה לטיסות ליישם תהליך ניטור והערכת סיכונים מחמירים עבור כל טיסה כאשר הם מתכוונים לפעול במרחב האווירי של ישראל (CZIB) אשר פגה אמש, 31 בינואר, 2025, ולהחליפה בהערה (IN) המדגישה את הסיכונים הנותרים במרחב האווירי המושפע.
נזכיר כי בעקבות ההמלצה הדרמטית שהיתה שלא לטוס מעל המרחב האווירי של ישראל, מרבית חברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן לארץ. לאחר מאמצים עילאיים של רשות התעופה האזרחית בראשותו של שמואל זכאי, הסירה EASA את איסור הטיסה מעל ישראל ב-9 באוקטובר ובהודעה שפורסמה ציינה כאמור כי היא ממליצה לחברות התעופה ליישם תהליך ניטור והערכת סיכונים מחמירים עבור כל טיסה כאשר הם מתכוונים לפעול במרחב האווירי של ישראל."
על ההחלטה להסיר את ההמלצה שלא לטוס לישראל הסבירו ב-EASA כי: "רשות התעופה האזרחית של מדינת ישראל הוכיחה את יכולתה לנהל ביעילות את הסיכונים לתעופה האזרחית במרחב האווירי שלה עד היום. עם זאת, ההערכה היא שעוצמת הסכסוך הנוכחית ורמת המתיחות הגבוהה עם איראן מהווים סיכונים לתעופה האזרחית, המחייבים אמצעי הפחתה נאותים שייושמו על ידי מפעילי התעופה״ והוסיפו ואמרו כי: ״EASA תמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב, במטרה להעריך האם יש עלייה או ירידה בסיכון עבור מפעילי מטוסי האיחוד האירופי עקב התפתחות האיום והסיכון."
ביחס למרחב האווירי של לבנון, הקבוצה תמכה בהחלטה להאריך את תוקפו של ה-CZIB הנוכחי עד סוף מרץ 2025.
בנוגע לאזור המזרח התיכון, ב-31 בינואר 2025, EASA הנפיקה מסמכי IN עבור ישראל והמרחב האווירי הסמוך לאיראן, והרחיבה את הערת המידע הקיימת עבור דרום הים האדום. למפעילים מומלץ לנהוג במשנה זהירות ולעקוב אחר כל הפרסומים התעופתיים הזמינים, באשר לאיראן מומלץ לשקול גם פעולות לאור יום בלבד.
הנציבות האירופית וה-EASA, יחד עם המדינות החברות, ימשיכו לעקוב מקרוב אחר המצב, במטרה להעריך אם יש עלייה או ירידה בסיכונים עבור טיסות מהאיחוד האירופי כתוצאה מהתפתחות האיום.