בלעדי ממטה Wizz Air בבודפשט: "קוראים לממשלות להתעורר ולהתחיל לפעול – הזמן אוזל"
במסגרת סדנה בינלאומית שנערכה במטה Wizz Air שבהונגריה, בה השתתפו בכירי המדיה מאירופה ובהם קבוצת פספורט כגוף התקשורת הישראלי היחיד, חשפה ענקית הלואו-קוסט תוכנית שאפתנית לצמצום ההשפעה הסביבתית: מטוסים חדשים, דלק תעופתי ירוק, תפעול חכם – וקריאה לממשלות לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי

מתי בפעם האחרונה בדקתם כמה כל טיסה שלכם מזהמת את האוויר?
גם אם אצלנו קצת פחות עוסקים בכך, בחברות התעופה ברחבי העולם מדובר בנושא החשוב וה"חם" ביותר.
חברת הלואו-קוסט Wizz Air המפעילה כיום יותר מעשרה קווים בין ישראל ליעדים שונים באירופה ואף מתכוונת להרחיב את פעילותה בישראל השנה, ערכה היום (22.4.25) סדנה מיוחדת לבכירי התקשורת הבינלאומית מרחבי העולם, בה נטלה חלק גם קבוצת פספורט לקחה חלק באופן בלעדי לתקשורת הישראלית.
בלב הסדנה, הציגה החברה את יעדי הקיימות שלה לשנים הקרובות המבוססים על שלושת ה"F" - "Flights, Fuel, Footprint", כלומר טיסות, דלק וטביעת רגל פחמנית.
איבון מויניהן, ראשת תחום ESG ו-Corporate ב-Wizz AIr ציגה את מפת הדרכים המקיפה Flying Towards Net Zero"", ובה מסלול ריאלי המתמקד בהפחתת פליטות באמצעות טכנולוגיה חדשה וחידוש צי המטוסים; הפחתת פליטות דלק ב-53% באמצעות דלק SAF והפחתת טביעת הרגל הפחמנית ב-4% באמצעות מודרניזציה של ניהול התעבורה האווירית.

התוכנית נשענת על חמישה עמודי תווך בסיסיים:
53% הפחתת פליטות באמצעות שימוש מוגבר ב-SAF
21% הפחתת פליטות דרך טכנולוגית מטוסים ומנועים
7% הפחתת פליטות באמצעות חידוש צי המטוסים
4% הפחתת פליטות ברפורמה בתעבורה האווירית
2% הפחתת פליטות באמצעות ייעול תפעולי
החברה הוורודה והירוקה בעולם
בניגוד למתחרות, בחברה אומרים כי הם שמים דגש רב יותר על SAF וטכנולוגיות חדשות כגורמים קריטיים להפחתת פליטות, במקום להסתמך על טכנולוגיות לא מוכחות או מנגנוני קיזוז (offsetting).


נכון להיום, Wizz Air מתהדרת בהיותה חברת התעופה עם פליטת הפחמן הנמוכה ביותר בעולם ביחס למרחק נוסע (לפי קילומטר), ויש לה יעד להפחית פליטות ב-25% עד 2030.
החברה גם מפעילה את הצי הצעיר והחסכוני ביותר בדלק באירופה, הכולל בין היתר את מטוסי ה-Airbus A321neo הידידותיים לסביבה באופן יחסי. בכירת החברה אמרה בדבריה כי Airbus ממשיכה בפיתוח תכונות נוספות למטוסי העתיד, שאף הם עשויים להיכנס לשירות בחברה.
מויניהן ציינה עוד כי "אנחנו תומכים בחזון שאפתני של אפס פליטות, אבל האמת היא שקצב השינוי הנוכחי פשוט לא מספיק. בלי התערבות קיצונית, התעופה לא תעמוד ביעדים שלה. הדרך לאפס פליטות מלאה באי-ודאות. האתגרים הגדולים ביותר אינם מדעיים - אלא טמונים בהחלטות מדיניות, אסטרטגיות השקעה, דינמיקה של השוק ויישום במועד של מהלכים קריטיים. גם התקדמות מדעית נתקלת בקשיים הקשורים לעלות, תשתיות ואישורים רגולטוריים".
עוד אמרה כי "אנחנו זקוקים לפעולה - לא רק לשאיפה. אנחנו קוראים לממשלות, לרגולטורים ולתעשיית הדלק להתעורר ולהתחיל ליישם את השינויים שיאפשרו לעבור לאפס פליטות. התעופה זקוקה למהפכה במדיניות ובהשקעות כדי לעצב את עתידה. תעשיית הדלקים בעולם נתמכת ב-3 טריליון דולר בשנה. במקום להאשים את חברות התעופה בזיהום האוויר, יש צורך דחוף בשינוי מדיניות. למה שלא יפנו את המשאבים הללו לדלקים החלופיים ולתעשייה הירוקה?".
מאחורי הקלעים של ענקית לואו-קוסט
במהלך יום התקשורת המיוחד של Wizz Air נערך גם ביקור במרכז האימונים החדשני של החברה, בו בין היתר ניתנה האפשרות להתנסות בסימולטור הטיסה המקצועי עליו מתאמנים הטייסים.

עוד התאפשר לכתבים להתנסות בפעילות צוותי האוויר: פינוי מטוס במקרה חירום באמצעות מגלשות, פתיחת דלתות חירום של מטוס ועוד.
