כך מתרגלים תרחישי חירום - PassportNews בביקור בלעדי מאחורי הקלעים של ענקית התעופה האירופית
מרכז ההדרכות של חברת Wizz Air פתח את דלתותיו בפנינו וקבוצת פספורט הוזמנה ליום חוויתי במרכז ההדרכה בבודפשט. זה מה שעשינו שם - ויש גם חידה

לא בכל יום זוכים להיכנס אל מאחורי הקלעים של חברת תעופה מהבולטות באירופה.
לצד גופי תקשורת מהגדולים בעולם, קבוצת פספורט הוזמנה באופן בלעדי מישראל להשתתף ביום מיוחד לתקשורת של חברת Wizz Air, ולחוות את החוויה המלאה של מרכז ההדרכה המשמש בשגרה את אנשי צוות האוויר - הטייסים, הדיילים ויתר העובדים.
לצד ההכרזות המקצועיות והשאפתניות של Wizz Air להפוך לאחת החברות המובילות בתחום הקיימות בעולם, שנחשפו על ידי בכירת החברה Yvonne Moynihan, ניתנה כאמור לצוותי התקשורת לקחת חלק בפעילות ההדרכה שלא נחשפת לעיני התקשורת בשגרה.
להטיס מטוס? אולי
לחברת התעופה ההונגרית שלושה סימולטורים מלאים של חברת CAE, מכשור מהיקר ביותר בעולם המדמה טיסה בצורה אופטימלית, כולל תנודות חדות של הקוקפיט המלא הנמצא בתוכו. בנוסף לחברה חצי-סימולטור נוסף בשימוש. טייסי החברה צריכים לעבור בחינות תקופתיות וריענון תקופתי בסימולטור, תחת עינם הפקוחה של בוחני הטיסה.

הסימולטור עצמו כאמור, הוא קוקפיט מלא. מושבי מטוס אמיתיים, כל כפתור שרק יכול להיות מעל, מתחת ומצדדי הקברניט - הטייס הראשי, והקצין הראשון, הלא הוא טייס המשנה.
ניסיוננו המר להטיס את המטוס בסימולטור, הסתיים עוד לפני ההמראה על מגרש הדשא שלצד המסלול. אם תרצו, נפסלנו. כפי שכבר ציינו ברשתות החברתיות של PassportNews, עדיף כנראה שנתמקד בכתיבה על תעופה ולא בניסיון להטיס מטוסים.
חלון עליכם
את מרבית המשך היום העבירה לתקשורת ניקולטה זימה (Nikoletta Zima), המדריכה הראשית בחברת התעופה ומי שהייתה הדיילת הראשונה אי פעם ב-Wizz Air, לפני יותר מ-20 שנה.
התחנה הבאה הייתה התנסות בפתיחת דלתות החירום של מטוסי ה-A320 וה-A321 של Airbus הנמצאים בשירות החברה. שתי דלתות מסוגים שונים, שתי פתיחות שונות.

אם אי פעם תהיתם איך עושים זאת, איך פותחים את דלת החירום, הרי שאנחנו יכולים לספר לכם שמצד אחד מדובר במהלך קל במיוחד בכמה ידיות שיש למשוך בהן. אל תנסו זאת בעצמכם.
מצד שני, מדובר בחלק כבד במיוחד שכאשר תשחררו ממקומו (במטוס ה-A320) תגלו כי הוא שוקל 15 קילוגרם כיום. בעבר אגב, כך אומרים ב-Wizz Air, החלונות היו שוקלים יותר מ-30 קילו.
במטוסים החדישים יותר, נמצאים חלונות ה"למבורגיני", כך הם מכונים על ידי הצוות בשל היותם מתרוממים אוטומטית מעלה (כמו דלת המטען של המטוס) ואין צורך בשחרור פיזי של החלון ממקומו. כך זה נראה:
פירוק החלונות נעשה במתקן ההדרכה על מנת לתרגל יציאה דרך דלתות החירום של המטוסים, דלתות שנמצאות במספר מקומות לאורך הקבינה ומתופעלות בחירום על ידי הנוסעים עצמם. במקרה חירום, כך אומרים בחברה, על הנוסע לצעוק "בואו אחריי" – Follow Me, לנוסעים האחרים, שאמורים להישמע ולצאת דרך הדלת, אל כנף המטוס.
זה רק תרגיל
אבל החלק המסקרן והמרתק ביותר הוא כנראה ה"Mock Up", דגם התרגול המלא שנמצא בשירות החברה, שאגב, היה בעברו מטוס אמיתי. בתוך הדגם, תמצאו כל פריט שרק ניתן לדמיין במטוס, הכל אמיתי לחלוטין. מהמושבים דרך ציוד החירום, מחגורות ההצלה ומסכות החירום ועד למערכת הכריזה (PA).

אבל ההפתעה הגדולה היא תרחישי החירום שצוותי האוויר מתרגלים. באמצעות טאבלט מיוחד, מייצרים כאן כל תרחיש שרק תוכלו לדמיין, או בקצרה - שלא נדע מצרות.

נחיתת גחון, נחיתה על מים, עשן בתא הנוסעים (כן, יש עשן), שריפה (לא, אין כאן אש) ועוד תרחישים.
לנו התמזל המזל וניתנה לנו האפשרות לנפח את חגורת ההצלה - אבל אז החל הדבר האמיתי - והמלחיץ.
צפו בניפוח חגורת ההצלה בהילוך איטי:
צוות האוויר של Wizz Air הכניס אותנו למצב חירום, באמצעות כריזה דרמטית וקריאה לנוסעים להתפנות מהמטוס באמצעות מגלשות החירום - מבצע מלחיץ ביותר שיש לכל צוות טיסה באשר הוא בעולם, רק 90 שניות כדי להשלימו.
ואכן קפצנו, לא לפני ששמענו גם על חשיבות הוראות הבטיחות בטיסה וכרטיס הוראות הבטיחות בטיסה, שעם יד על הלב, רובנו לא ממש מייחסים לו חשיבות. אז אולי לפחות אנחנו, בפעם הבאה שנעלה על מטוס, נקשיב קצת יותר להוראות האלה, ואולי אפילו נדע להתמודד קצת יותר בקור רוח עם מצבי חירום באוויר.

יום התרגול של Wizz Air כלל גם שיעור על טיפול בשריפות מטוסים, הסבר על שקיות הקירור החדשניות לסוללות מתלהטות, אחת הצרות הגדולות של התעשייה בשנים האחרונות, וגם חידה קטנה - מהו השימוש הנוסף והבטיחותי שיש לווילון החוצץ בין המטבח בקדמת המטוס לבין הנוסעים. יודעים? מוזמנים לכתוב לנו בתגובות.
