מצב ביטחוני, תכנון עתידי ואספקת מטוסים: למה וירג'ין לא תחזור לישראל?
מה עמד לנגד עיניה של חברת התעופה הבריטית כשהחליטה לבטל סופית את הקו לנתב"ג? מנכ"ל יאט"א בישראל: "תעופה סדירה בינלאומית לא יכולה לפעול לאורך זמן ללא ודאות תפעולית". והאם יש קשר לסיפור החברות הטורקיות?

ימים אחדים לפני ההודעה המצערת על כך שוירג'ין אטלנטיק לא תחזור לישראל, חברת התעופה הבריטית השיקה קו ישיר וחגיגי חדש בין נמל התעופה הית'רו לבין נמל התעופה המלך חאלד שבבירת סעודיה, ריאד. "השקת הקו היא חלק מתוכנית העל 'סעודיה 2030'", אמרו בחברת התעופה הבריטית.
אם לא די בכך, החברה מתכננת פיתוח משמעותי של הקווים למזרח, ביניהם השקת קו יומי חדש בין לונדון לבין סיאול החל מלוח טיסות הקיץ של השנה הבאה, סוף מרץ 2026.
כידוע, וירג'ין אטלנטיק הודיעה בעבר כי תחזור ותפעיל את הקו לנתב"ג באוקטובר 2025. אז מדוע למעשה כעת היא מודיעה כי לא תשוב כלל להפעיל את הקו לישראל?
העולם צועד קדימה
את התשובה אפשר למצוא בשתי הפסקאות שמעלינו. אמנם ראינו במהלך יותר משנה וחצי שחלפו מאז תחילת המלחמה התגמשות ורצון טוב של חברות תעופה רבות שעזבו, חזרו, לפעמים עזבו פעם נוספת וחזרו פעם נוספת לישראל.

אבל באופן עקרוני וכפי שאמור להיות, חברות תעופה לא מתכננות את לוחות הטיסות שלהן מהרגע להרגע אלא זמן רב מראש. לראייה, הקו החדש של וירג'ין לסיאול שמתוכנן לצאת לדרך בעוד 11 חודשים.
"תעופה סדירה בינלאומית לא יכולה לפעול לאורך זמן ללא ודאות תפעולית", אמר מנכ"ל יאט"א בישראל, קובי זוסמן, בראיון לפספורטניוז באוקטובר האחרון. כך שאל מול המלחמה המתמשכת, כשברקע ניתן להוסיף גם את שיחות הגרעין של ארצות הברית עם איראן, קשה להאשים את החברה בתעדוף ותכנון עתידי שלצערנו כולל את הזזת מטוסיה ליעדים אחרים.
שאלת האספקה
אבל זה עוד לא הכל. בשנים האחרונות אנו עדים לעיכובים משמעותיים בשרשראות אספקת המטוסים, הן מצד בואינג והן מצד איירבוס.

נכון להיום צי מטוסי וירג'ין אטלנטיק כולל 45 מטוסים משולב של בואינג ואיירבוס. 11 מטוסים נמצאים בהזמנה, כולם רחבי גוף מדגם AIRBUS A330-900. אלה, אמורים להחליף את כלל צי מטוסי ה-A330-300 הישנים יותר (ושעמם טסה החברה בעבר לישראל), שמספרם נמוך יותר - שמונה מטוסים. כך שכל איחור באספקת המטוסים עלול להוביל לבעיה נגררת בביצוע הטיסות, כאשר החברה מתעתדת למכור כרטיסים על פי מספר המושבים המתוכנן שיהיה ברשותה בזמן נתון.
במצב כזה, קווים מושעים או עתידיים שאינם פעילים, הם הראשונים לשלם את המחיר, ויכול להיות שגם שיקול זה היה לנגד עיניה של הנהלת וירג'ין.
מה הקשר לטורקיה?
שעות לפני ההודעה של וירג'ין אטלנטיק, פורסם כי הסלוטים בנתב"ג - אותם חלונות זמן העומדים לרשות חברות התעופה, יבוטלו עבור חברות התעופה הטורקיות, טורקיש איירליינס ופגסוס - מהלך שיש בו כדי לקבוע כי החברות לא ישובו לטוס לישראל.

אבל למרות הסמיכות, מדובר בשני מקרים שונים לחלוטין. בעוד שבווירג'ין הקפידו לאורך המלחמה לנקוב בתאריכי חזרה לישראל (גם אם זה לא קורה בסופו של דבר), גורמים בענף התעופה מספרים כי הקשר עם חברות התעופה הטורקיות נותק לחלוטין מאז פרוץ המלחמה - ממש בדומה לאופי של כלל יחסי ישראל-טורקיה מאז 7 באוקטובר 2023.
ולמרות הכל, יש לזכור כי בסוף מדובר בעסקי ענק וגם אם הדברים נראים נחרצים מאוד כרגע, היו מקרים בעבר, ולא מעטים, בהם חברות תעופה שנדמה היה כי לא ישובו לעולם להפעיל קווים ספציפיים - שבו וחידשו אותם. בסוף הכל זה כסף.