תל אביב 30°c
ניו יורק 27°c
לונדון 22°c
פריז 23°c
ברלין 29°c
אתונה 35°c
לרנקה 31°c
אא

"מטוס לא נופל סתם. משהו השתבש": קברניט דרימליינר לשעבר באל על מסביר

אלון פרג, לשעבר קברניט בצי 787 של אל על וכיום מנחה סדנאות להתמודדות עם פחד טיסה, מנסה לנתח את ההתרסקות החריגה של מטוס חברת אייר אינדיה: "מדובר באחד המטוסים הבטוחים בעולם – כשקורה אסון כזה, זה כמעט תמיד בגלל גורם אנושי"

התרסקות מטוס. אילוסטרציה. צילום: shutterstock התרסקות מטוס. אילוסטרציה. צילום: shutterstock

חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>

 

התרסקות מטוס הדרימליינר של חברת אייר אינדיה, זמן קצר לאחר ההמראה הבוקר (ה'), היכתה בהלם את עולם התעופה – לא רק בגלל מספר ההרוגים, אלא בעיקר משום שזהו אחד המטוסים הנחשבים לבטוחים והמתקדמים ביותר בשוק.

אלון פרג, לשעבר קברניט בצי 787 דרימליינר של אל על, וכיום מומחה להתמודדות עם פחד טיסה במסגרת סדנאות "SIMPLIFLY", מתקשה להאמין: "זו תאונה מפתיעה מאוד – לדרימליינר יש היסטוריית בטיחות ללא רבב". בשיחה עם פספורטניוז הוא מנסה להסביר מה עלול להשתבש ומדוע אין סיבה להיבהל מהטיסה הבאה שלכם.

עד כמה הופתעת לשמוע שמטוס דרימליינר התרסק היום?

"מאוד הפתיע. מדובר במטוס מאוד בטוח עם מנועים מאוד אמינים ועם היסטוריית בטיחות ללא רבב. הדרימליינר טס קצת יותר מעשור מאז נכנס לשירות ולא ארעה אף התרסקות, ולכן זה מפתיע".

יכול לנחש מה קרה שם?

"לא יודע אבל כמעט תמיד בתאונות טיסה הסיבה היא הגורם האנושי".

המטוס התרסק קצת אחרי ההמראה. באיזה שלב בהמראה טייסים רשאים להפעיל טייס אוטומטי?

"זו החלטה של הטייסים מתי הם מכניסים את הטייס האוטומטי לפעולה. כקברניט דרימליינר, נהגתי להפעיל אותו בשלב קצת יותר מאוחר, אחרי ההמראה. אני כמעט בטוח, שבשלב שבו מטוס אייר אינדיה התרסק, הטייס האנושי כבר לקח פיקוד. טייס אוטומטי אפשר להפעיל כבר מגובה של 200 רגל. על פי הדיווחים, המטוס שהתרסק היום הספיק לטפס לגובה של 600 רגל. כשיש בעיה, בלחיצת כפתור מכבים את הטייס האוטומטי ומשתלטים על ההגאים. כשמתעורר חירום מהסוג הזה, הגיוני שהטייס האנושי ניתק מיד את הטייס האוטומטי".

קברניט אלון פלג. צילום: באדיבות פלגקברניט אלון פלג. צילום: באדיבות פלג

על איזה נהלים טייסים עוברים לפני טיסה/המראה?

"יצרני המטוסים, גם בואינג וגם איירבס, מגדירים את ההמראה כחלק קריטי של הטיסה ולכן, לפני כל המראה הטייסים עושים תדרוך עוד בחדר צוות. חוזרים על הנהלים וההנחיות, ברגיל ובחירום. למשל, מה עושים אם נכבה מנוע. המראה היא חלק שמתייחסים אליו מאוד בכבוד. גם במטוס עצמו עושים צ'ק ליסט. כלומר, עוברים על הכל, שהכל תקין. מה גם, שהמטוס בודק את עצמו למשל האם הדלתות סגורות, האם המדפים תקינים וכיו"ב. אם משהו לא בסדר, המטוס מצפצף צפצוף ממש מעצבן ומאוד ברור שאומר לך לא להמריא. יש די הרבה מעגלי בטיחות ולכן זה מטוס נהדר ומאוד בטוח. דרימליינר ששוקל 200 ומשהו טון זה חתיכת מטוס, ולהביא אותו מאפס למצב שהוא באוויר - צריך לקחת את העניין זה במלוא ברצינות. במטוס שהתרסק היום בוודאות משהו מאוד השתבש".

מה עושים במצב של מזג אוויר מסוכן או מנוע שפתאום נכבה?

"המטוס יודע להתמודד עם מזג אוויר סוער. יחד עם זאת, יש מגבלות מוגדרות שהן הרבה יותר מחמירות מהיכולות של המטוס. לגבי חירום, לדרימליינר יש שני מנועים והוא בנוי להמריא עם מנוע אחד. לא צריך את שני המנועים כדי להמריא, אבל שניהם פועלים כמובן. טייסים מתאמנים כיצד פועלים כשמנוע אחד כבה. במקרה של המטוס ההודי, לא נראה שזה היה המקרה. כי במקרה שמנוע אחד נכבה, המטוס טס הצידה ולא רואים את זה בצילומים שפורסמו".

מה עם ציפורים בגובה הזה?

"יש ציפורים בגובה שאליו טיפס המטוס ההודי, אבל מטוסי נוסעים יודעים להתמודד עם ציפורים עד סדר גודל של חסידה. אם ציפורים זה הסיפור כאן ומנוע אחד או שניים היו נפגעים, אני חושב שהיינו רואים קודם עשן שיוצא המנועים ולא ראו את זה בחומר שפורסם. אין לי שום רמז למה שקרה שם".

אומרים שהכי בטוח לשבת באזור זנב המטוס ולא בקדמת המטוס. זה נכון?

"למרבה השמחה, אין מספיק התרסקויות בכדי לבחון את הסוגיה הזו ולבנות עליה תיאוריות. אבל אם מסתכלים על זה בהיגיון, אז סביר להניח שמטוס שטס קדימה ופוגע באדמה – הנוסעים שיושבים מאחור חשים פחות את אזור הספיגה הקדמי, אבל זה תלוי בכל כך הרבה דברים שלא באמת אפשר לדעת".

אתה יכול לדמיין מה עובר על טייסים כשמבינים שהם הולכים לנחות נחיתת אונס?

"זה אירוע איום ונורא. אירוע מאוד קשה ועצוב. התעופה בעולם תלמד מזה וידעו מה קרה שם. וכל מסקנה תהפוך לנוהל וחוק".

ואחרי תאונה איומה שכזאת, איך אתה – כמנחה סדנאות להתמודדות עם פחד טיסה – יכול להרגיע אנשים?

"קודם כל, זה טבעי שאירועים כאלה מגדילים ומציפים עוד יותר את פחד הטיסה. מצד שני, זה מקרה מאוד מאוד נדיר. מטוסים מהסוג הזה טסים באלפים מדי יום, וכשתאונה קטלנית אחת כזאת מתרחשת, צריך לקחת את זה בצורה מושכלת. אנחנו יודעים לאמן את המוח שלנו להתמודד עם סכנות. בעולם התעופה האזרחית טסים כ-5 מיליארד נוסעים בשנה ונדיר שנהרגים. וגם כשזה קורה, עדיין בישראל מתים הרבה יותר אנשים בתאונות דרכים".

הכתבה עניינה אותך?

כן
לא

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טייסיםתאונהאייר אינדיהאל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: