תל אביב 32°c
ניו יורק 24°c
לונדון 30°c
פריז 28°c
ברלין 21°c
אתונה 30°c
לרנקה 33°c
אא

המדינה תשתתף בנזקי סגירת השמיים? ועדת הכלכלה לוחצת על האוצר להציג מתווה תוך 10 ימים

בדיון סוער שנערך בכנסת הבוקר (א׳), דרש ח"כ ביטן לגבש פתרון לנוסעים ולחברות התעופה שנפגעו בעקבות סגירת השמיים במהלך מבצע "עם כלביא": ״הנזק צריך לחול לא רק על חברות התעופה והצרכנים אלא גם על הממשלה שפתחה במלחמה יזומה בצדק״. מנכ״ל ישראייר: ״אנחנו מזכים אנשים ב-10 מיליון דולר ולא יכול להיות שנהיה הקורבן״

נתב״ג נתב״ג. צילום: Shutterstock

חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום (א׳) לדון במתווה לפיצוי לנוסעים שנתקעו בחו״ל וחברות התעופה שנאלצו לבטל טיסות ולשאת בעלויות כבדות. בעקבות סגירת השמיים במהלך מבצע "עם כלביא".

ח״כ ביטן חזר והדגיש בדיון כי לא ייתכן שהנטל הכלכלי ייפול רק על הנוסעים והחברות, וקרא למעורבות ממשלתית: "הממשלה צריכה להיכנס לזה או באופן מלא או בפשרה עם חברות התעופה, ולא להגיד שאם אל על הרוויחה אז היא תשלם את הכל. יש חברות שהמצב שלהן לא כמו אל על (ארקיע וישראייר), ויש חברות מחו"ל שברור שאינן קשורות לעניין הזה – ולא צריך סתם לגרום להן לנזקים. לכן הייתי רוצה לראות פיצוי של הממשלה", אמר.

עוד ציין ח״כ ביטן כי הוא ממתין לצו המתוכנן של שרת התחבורה שצפוי לצמצם את חובת הפיצוי של חברות התעופה, אך טרם נחתם בשל מחלוקות עם האוצר והבהיר: "גם הצו הזה מטיל את האחריות הלא נכונה – הממשלה צריכה להשתתף בעלויות".

ישי דון יחיא, נציג רשות התעופה האזרחית, הדגיש כי מדובר באירוע חריג שבו המדינה חייבת להשתתף בפיצוי, והבהיר כי השרה לא תחתום על הצו עד שיושג הסדר מול משרד האוצר. "אני לא רוצה להגיד בדיוק בכמה, אבל לא יכול להיות שהכל ייפול על חברות התעופה והאזרחים", אמר.

נציג אגף התקציבים, אלחנן בן דהן, ציין כי ניתוח הנתונים הכלכליים כבר החל, אך סירב להתחייב ללוחות זמנים. על כך השיב ח"כ ביטן: "אל תנהלו מו"מ עם עצמכם. תוך 10 ימים תסיימו את זה ותציגו לנו מתווה".

חברות התעופה, מצדן, התריעו מפני פגיעה קשה. מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי מעולם לא הייתה החלטה כזו של הממשלה על סגירה מוחלטת של השמים ופינוי המטוסים מישראל. הוא הוסיף כי כיום, בחודש יולי, נתב"ג פועל בתפוסה של כ-20% פחות מהרגיל, מה שמתבטא בכ-32 נוסעים פחות לכל טיסה – הפסד של כ-12 אלף דולר לטיסה אחת. "אנחנו מזכים אנשים ב-10 מיליון דולר, ולא יכול להיות שנהיה הקורבן", הדגיש.

סמנכ"ל אל על, שלומי זפרני, התריע כי משך הזמן לכיסוי הנזקים משמעותי: "לוקח שבוע לפחות לכסות יום אחד של טיסות מבוטלות". לדבריו, נוסעי אל על לא חויבו בתשלום נוסף על טיסות החילוץ, ונוסעים אחרים שילמו מחירים הוגנים. הוא הוסיף כי החברה רשמה הפסד ישיר של כ-50 מיליון דולר בעקבות האירוע. בנוסף, ציין כי "אין בכלל שיח של שיפוי חברות התעופה ומתקיים שיח רק על פיצוי לנוסעים".

מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', הדגיש את המחויבות שהפגינה החברה בהחזרת 150 אלף נוסעים לישראל והזהיר כי ללא מענקים מיידיים, ישנו חשש לקריסת חברות התעופה הישראליות: "לא הרווחנו מהאירוע הזה. אנחנו מבקשים גם סיוע וגם הכרה בחשיבות האסטרטגית שלנו. אם המדינה לא תיכנס לאירוע, קיים חשש אמיתי לשרידות של חברות התעופה הישראליות״.

חברי הכנסת שהשתתפו בדיון הצטרפו לקריאה להכיר באחריות המדינה. ח"כ שלום דנינו התייחס לטענות של צרכנים שלא קיבלו כרטיס חלופי, ואמר: "גם אתם שביקשתם 749 דולר לטיסה קצרה צריכים לעשות חשבון נפש". ברלוביץ השיב: "כל נוסע שטיסתו בוטלו כספו יוחזר לו לפי מה שנהוג".

ח"כ ולדימיר בליאק אמר כי האחריות היא על הממשלה שיזמה את הפעולה וסגרה את השמיים." אם המדינה חושבת שהיא צריכה להתחלק בנטל עם חברות התעופה, שתעשה את זה בהידברות. לצרכן צריכה להיות כתובת אחת, וזו ממשלת ישראל".

לקראת תום הדיון ציין מנהל רת"א, שמואל זכאי: "התחלנו שיח עם האוצר, נסיים אותו ונגיע לוועדה". היו"ר ביטן סיכם כי בעוד עשרה ימים תתכנס הוועדה שוב לדיון בנושא, ודרש לבוא עם סיכומים על מנת לגבש פתרון במהירות: "זה לא דבר שאפשר למשוך, אנשים צריכים לקבל החזר, וגם החברות צפויות לקבל תביעות וצריך לסיים את זה כמה שיותר מהר לכאן או לכאן", אמר.

הכתבה עניינה אותך?

כן
לא

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץועדת הכלכלה של הכנסת

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: