"לא ייתכן שיתבצעו מהלכים מול סוכנים מבלי דיאלוג"
סערה בענף הנסיעות בעקבות ההודעת קבוצת לופטהנזה הבוקר על אסטרטגיית המסחר החדשה. מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול: "מהלך כוחני שנעשה על כתפיהם של סוכני הנסיעות". בועז וקסמן, יו"ר אופיר טורס: "אי אפשר לזרוק עלינו פצצה שכזו", יוסי פתאל: "ניסיון לטשטש את קיומו של סוכן יאט'א"
מכה בכנף.
ענף הנסיעות והתעופה, גועש מהבוקר ובשעות האחרונות זאת מיד לאחר פרסום הידיעה הראשונית הבוקר ב-'פספורטניוז' בדבר החלטת קבוצת התעופה לופטהנזה על אסטרטגית מסחר חדשה ולעבור לתעדוף מכירה ישירה באון ליין על פני מערכות ה-GDS.
בענף הנסיעות נשמעו טענות כי הבשורה העיקרית מהמהלך "הבלתי צפוי אך מתוכנן", משמעותו המרכזית הינה - " ייקור מחיר כרטיס הטיסה ב 16 אירו לכל הזמנה והכבדת עול כלכלי על הצרכן הסופי שיישא בעלות לבדו".
"כרגע אנחנו לומדים את הנושא, אולם העיתוי לקראת ה-1 בספטמבר הוא פזיז ובעייתי מאוד", אומר בועז וקסמן, יו"ר חברת אופיר טורס: "ההחלטה אינה מאפשרת לנו הסוכנים התארגנות מספקת מול מערכות המחשוב וכרטיסי האשראי. מדובר בנושא טכני עסקי מסובך שיכול להפוך לכדור שלג שיהיה קשה לעצור. כמו שאני רואה זאת, יהיו לכך הרבה השלכות". וקסמן הוסיף : "כנראה שמדינת ישראל היא מדינה מיוחדת עבור לופטהנזה, שההתיחסות אליה שונה ממדינות כמו ארה"ב או איטליה. "ההחלטה היא לא רק שלא טובה לסוכנים, אלא גם רעה ללופטהנזה. הסיטואציה כרגע היו שיהיו השלכות מסוימות מול הלקוחות והסכמים קיימים, כך שנצטרך ללמוד את הנושא באופן מעמיק. בכל אופן, לא ייתכן שיתבצעו מהלכים מול סוכנים מבלי לקיים דיאלוג. אי אפשר לזרוק עלינו פצצה שכזו".
גם מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול, שנכנסה לאחרונה לתפקידה, לא חסכה מצידה ביקורת על קבוצת התעופה הגרמנית ואמרה: "קבוצת לופטהנזה שוב מציגה מהלך חד צדדי וכוחני, על כתפיהם של סוכני הנסיעות - ערוץ השיווקי העיקרי של חברות התעופה מקבוצת לופטהנזה בישראל. ההתאחדות לומדת את ההשלכות של הודעת הקבוצה ובוחנת דרכי פעולה". סובול הוסיפה: "במשפט בו הפסידה לופטהנזה לסוכנים בעליון, הבטיחה החברה שקיפות מול הסוכנים, מחירים שווים והגונים. עוד לא הסתיימו הדיונים בתביעה הכספית, וכבר הקבוצה מפרה את דברה".
מי שעוד הוסיף להתייחס להודעה המרעישה של לופטהנזה הוא גם מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות לשעבר, יוסי פתאל, שהוביל עד לא מכבר את מאבק סוכני הנסיעות מול ופוטהנזה : "בפועל זהו עוד צעד נוסף בפירוק מערכות הג'י די אס. אות הפתיחה לכך ניתן כבר עם הכרזת פרויקט ה-NDC. מעבר להתייחסות לסוכן כלקוח סופי, בפועל זהו ניסיון לטשטש זהות ואת קיומו של סוכן יאט"א".
לעומתם, מנכ"ל חברת תלמה נסיעות, ארז שמול, דווקא נשמע מתון יותר בתגובתו :"כמובן שמדובר בצעד בעייתי, אבל מי שידע להתמודד עם הסיטואציה החדשה ולפעול עם מנגנון תוך כדי תנועה, יזהה לא מעט הזדמנויות שייפתחו בפניו. ברגע שחברות תעופה שמות את הפוקוס על מספר שחקנים בכירים בענף, שלא ניתן להתעלם מכוח הקנייה שלהן, יש לכך משמעות לא פחותה".