אא

"כל מי שנכנס לענף המלונאות, רוצה גם להרוויח"

פתאל, שרכש אחזקה בלעדית על 18 מלונות נוספים באירופה מקרן המלונאות בה היה שותף, אומר: "רוב קרנות המלונאות התרסקו לגמרי, וזו גאווה לתת תשואה יפה לחברי הקרן"

| |

דוד פתאל לא עוצר. המלונאי, המחזיק כבר כ-100 מלונות בישראל ובאירופה, ביצע בשבוע החולף עוד עסקת ענק, כאשר חברת פתאל אחזקות רכשה מקרן המלונאות, בה היא שותפה, בעלות מלאה על 18 מלונות באירופה בעסקה המשקפת שווי של כ-200 מיליון יורו.

הקרן, שנוסדה לפני תחילת המשבר הכלכלי באירופה בשנת 2007, כוללת, מלבד פתאל עם 32%, את קבוצת תשובה עם 21%, מגדל 20%, מנורה 6%, עמיתים 10%, ליברטי פרופרטיס 11%.

בין השנים 2007-2009 הסתכמו השקעות השותפים בקרן בכ-89 מיליון יורו. כבר לפני שנה רכש פתאל מהקרן את מלון לאונרדו רויאל במינכן בסכום של כ-95 מיליון יורו. מכירת המלונות הנוכחית לפתאל תעלה את סך ההחזר לשותפים בקרן ל-124 מיליון יורו עם תשואה של 37%.   

 

דוד, מה הוביל אותך לקנות שליטה במלונות מידי הקרן?

"למעשה, זוהי קרן שאני הקמתי לפני שמונה שנים, ואורך החיים שלה נקבע מראש ל-7-10 שנים. העדפתי לקנות את המלונות בעצמי וזה גם יצא טוב לחברי הקרן, כי מבחינת מיסוי זה מוכר. הקרן מאד מוצלחת לשותפים בה וגם לנו, ונמשיך עם המלונות, שברובם מלונות טובים. הייתי השותף הראשי בקרן עם 32% בבעלות של חברת פתאל אחזקות".

אחרי העסקה הזו בכמה בתי מלון באירופה יש לך בעלות מלאה?

"אחרי העסקה הזו יש לי ארבעים וחמישה בתי מלון, לרוב בבעלות מלאה".

האם בכוונתך בעתיד להקים עוד קרן כזו?

"הכל פתוח. בדברים האלה יש כל מיני מחשבות ויוזמות, אבל בשלב זה אין משהו ספציפי"..

הצלחתם לתת 37% תשואה, תשואה יפה, לשותפים בקרן...

"אני חושב שזו גאווה בשבילנו. באותה תקופה קמו עוד קרנות, ומיד בא המשבר של 2007 ורוב הקרנות של המלונאות התרסקו לגמרי. בארץ הייתה קרן אחת, שמריוט ניהל עם חברות גדולות של המוסדיים, והן רוקנו את כל ההון העצמי. אנחנו נלחמנו חזק בתקופה הקשה וחברי הקרן הוציאו תשואה יפה, למרות שב-2007-2009 המשבר באירופה היה גדול מאד".

אתה מוכיח למעשה שאפשר להרוויח יפה בתחום המלונאות?

"כל מי שנכנס לענף המלונאות, רוצה גם להרוויח. נהנים מהעבודה, אוהבים את המלונאות במשך שנים, אבל רוצים גם שיישאר רווח".

אתה קשור כיום לכ-100 מלונות בישראל ובאירופה. מה היעד הבא שלך?

"לא מגדירים יותר מדי יעדים. אני מקווה להמשיך להתפתח גם בארץ וגם בחו"ל. השנה בארץ יצא לנו לפתוח 7 בתי מלון, ואין לזה תקדים בכלל. אנחנו עובדים חזק גם בארץ וגם בחו"ל".

בעבר שקלת להיכנס להנפקה בבורסה בישראל. בסוף לא עשית זאת?

"נכון. החלטנו לא להיכנס לבורסה בארץ".

אתם מתלוננים על הקשיים של המלונאים בישראל. אתה פעיל מאד במאבק מאחורי הקלעים. האם אתה צופה לשינוי?

"אנחנו מנסים, אבל המצב לא טוב. כל חבר כנסת מחוקק חוק וכל פקיד עושה דברים, ואנחנו פשוט נמצאים בסיטואציה מאד מאד קשה. לדוגמא, קבעו חוקי נגישות יותר מחמירים מכל מדינה אחרת. אני מניח שזה נמצא בין 2% המחמירים בעולם. המשמעות לרשת כמו שלי היא השקעה של  עשרות מיליוני שקלים. לפעמים החוקים נחוצים וחשובים, אך חלקם מיותרים. זה לא פשוט".

מה אתה מצפה משר התיירות החדש, יריב לוין?

"בהחלט יש לי ציפיות. הייתה לי איתו שיחת טלפון, והוא סיפר לי שהוא ביקש את המשרד, וזה כבר עושה אותי מאד שמח. הוא בא לעבוד. איש רציני יריב לוין, ואני חושב שהוא יכול לעשות שינוי. משרד התיירות תחת השר הקודם עשה כמה פעולות חשובות, כמו טיסות הלואו קוסט לאילת. כך שיש בסיס סביר להתחיל ממנו. יש לנו הרבה ציפיות מהשר החדש".

ביקשת אף מהתאחדות המלונות להיות יותר אגרסיבית בפעילות שלה?

"לגבי המדיניות של ההתאחדות, אני חושב שכמו התאחדות התעשיינים או התאחדות הקבלנים, אם אתה לא נלחם יום יום על עוולות נגדך או על הטבות למענך, אתה לא עושה את תפקידך. כולם בענף הזה לבושים יפה, אבל לחקלאים ולקבלנים יותר קל  לעמוד על שלהם. צריך קצת מהפלפל הזה, ואני בטוח שזה יסתדר".

על נשיא התאחדות המלונות אומר פתאל: "אלי גונן עושה בסך הכל עבודה יפה. עם הרענון של נועז בר ניר, המנכ"ל שהצטרף עכשיו, תהיה לנו  התאחדות מצוינת".

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: