תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

הדיון במשבר התיירות - כל הדוברים

אתמול (שני), נקבע בועדת הכספים כי 180 מיליון שקלים ילכו באופן מידי לטיפול במשבר בענף התיירות, שר התיירות : ״משרד התיירות ביצע מהלך חשוב של תמיכה כספית לחברות תעופה זרות שהתחייבו לבצע טיסות לאילת. אנחנו קופצים משש טיסות שבועיות לכ- 25 טיסות״

Shutterstock Shutterstock

ועדת הכספים דורשת מהאוצר להעביר באופן מיידי 180 מיליון ₪ להשלמת התקציב הנדרש לשיווק התיירות בישראל עוד ב- 2015, כך יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה),  בדיון דחוף על המשבר המתמשך בענף התיירות. "הכסף שמושקע בתיירות מניב כסף והרבה ואם התקציב הנדרש לשיווק ישראל בחו"ל לא יועבר, יהיו לכך השלכות על דיוני התקציב בוועדת הכספים" אמר.

שר התיירות, יריב לוין: "ענף התיירות שהוא אחד משלושת מנועי הצמיחה במשק אחרי ההי-טק והגז, לוקה בחוסר תקצוב תמידי. תיק התיירות הוא הכי פחות מבוקש, פועל יוצא של הדרך שבה רואה המדינה את הנושא". את הדיון יזמו חברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), אראל מרגלית (המחנה הציוני), טלי פלוסקוב (כולנו) ועקב חשיבות הנושא החליט גפני להקדים את מועד קיומו.

לוין הוסיף "הבעיה היא חוסר כסף, היעדר השקעה והבנה של מה שבעולם כבר ממזמן הבינו – השקעה בתיירות מניבה כסף והמון כסף. חוויתי את זה בחלוקת התיקים כאשר קיבלתי את תיק התיירות מבלי להתאמץ וזה מוכיח איפה הנושא הזה נמצא. תקציב השיווק בחו"ל עומד על כ- 226 מיליון ש"ח בממוצע בשנה, כרגע הסכום שאושר לשנה הזו 109 מיליון ₪ (יולי 2015 (א"ק)) וזו אחת הסיבות שביקשתי לבוא לפה. ההוצאה הממוצעת של המדינה לתייר; 5,650 ₪, סה"כ תיירים בישראל ב- 2014: 2.93 מיליון שזה הכנסה ישירה למשק של כ- 16.5 מיליארד ₪. המשמעות 1 ₪ בשיווק תיירות חוץ שווה 73 ₪ בהכנסות מיידיות למדינה באותה השנה ממש. יש לעודד את חברות התעופה ע"י הורדת אגרות ולהסיר ביורוקרטיה. התיירות היא ענף עתיר תעסוקה ובפיזור גיאוגרפי, בפריפריה. זה נותן תעסוקה לאוכלוסיות חלשות שקשה לשלבן בשוק העבודה".

ח"כ מיקי לוי, סגן שר האוצר לשעבר: "הענף עדיין לא התאושש מצוק איתן. האוצר צריך להבין שיש להקצות כסף לשיווק של התיירות במדינות העולם. צריך תקציב שיווק אפקטיבי לאורך זמן. יש להוריד את העלויות המושטות על התיירות, למשל מס גולגולת על מלונות ים המלח וגם לתת הנחות בארנונה. על משטרת ישראל להוריד את העלויות המטורפות של תחזוקת האבטחה בתיירות".

ח"כ אראל מרגלית: "אנחנו במשבר. נדרשת גם עזרה ראשונה והרבה מעבר לכך. רוצים שהמדינה תבין שזהו אחד הענפים החשובים שעליה להרים. לתת הרבה מאוד כלים של שיווק. אחרת ענף התיירות לא יחזור לדרך המלך. תיירות זה עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים ברחבי הארץ. יש להסיר ביורוקרטיה ואם לא נסייע נמצא הרבה מהעובדים בענף בלשכות התעסוקה חותמים אבטלה".

ח"כ טלי פלוסקוב: "יש להוסיף מיידית למעלה מ- 100 מיליון ₪ לתקציב השיווק של המשרד וזה רק כדי להציל במעט את המצב. דרוש הרבה יותר מזה על-מנת להגיע למיצוי". אם לא נשווק עצמינו בחוץ לא נצליח. חייבים כבר עכשיו, שכן אם נמתין עד סוף נובמבר נפסיד את עונת הקיץ שכבר עכשיו כפי הנראה אנחנו מפסידים". נציג אגף התקציבים באוצר, אסף וסרצוק קומם עליו את חברי הכנסת, כשדיבר על-כך שהמשרד שוקד על תכנית לבחינת אפקטיביות השיווק של ישראל בחו"ל, מה שמעכב העברת עוד תקציבים לנושא. "ככל שלא יתקדמו דיוני התקציב נצטרך למצוא פתרונות להמשך השנה" אמר.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "השיטה שבה פקיד באוצר קובע לשר ולמנכ"ל המשרד ומתערב בשיקולי המדיניות לא הגיונית. הוא מעכב תהליכים. על ועדת הכספים להודיע שלא יהיה סביר לדון בבקשות האוצר אם יזלזלו בבקשות של ועדת הכספים בנושא התיירות וכן אם לא יתייחס להחלטה פה-אחד שעברה כאן, של הורדת המס על עובדים זרים, מה שנחוץ גם לתיירות". ח"כ אילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני): "אנחנו סובלים מיתרון לגודל ועד שהממשלה לא תכריז שהתיירות משאב לאומי ועל-כן פרויקט לאומי, השר יחזור לפה שוב בעוד שנה. מי שעוקב אחרי ענף התיירות ב- 20 השנים האחרונות התקציב תמיד בחסר".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי: "סגירת שדה דוב מכניסה להסגר את אילת. זה בעצם סגירת התחנה המרכזית של אילת. לחסל תעשייה שלמה של תיירות גם פנים ישראלית. בעכבה – איך מדינה קיבלה החלטה אסטרטגית לפתח פנינת מדבר והעיר עכבה תהיה אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים ביותר לירדן. הסירה ביורוקרטיות. אילת היא משאב למדינה וסגירת שדה-דוב פגיעה במשאב הזה".

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן: "אנו נמצאים כבר 12 חודשים במשבר בתיירות הנכנסת מאז פרוץ 'צוק איתן' ביולי אשתקד. בתי המלון כבר איבדו לפחות 2.2 מילון לינות תיירים, ששווים כ- 1 מיליארד ₪. בעת הזו שיש פגיעה קריטית בתיירות אנו חייבים תקציב שיווק בסך 170 מיליון ₪. כך נוכל לנסות ולהציל את מה שנשאר מ- 2015 ואת 2016. אני קורא לאוצר להעמיד לרשות משרד התיירות במידי את תקציב השיווק הנדרש להצלת התיירות הנכנסת".

בסיכום קרא יו"ר הוועדה גפני לאנשי האוצר להיפגש בהקדם האפשרי עם אנשי משרד התיירות על-מנת להעביר תקצוב מיידי לשיווק ישראל בחו"ל כאמור.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: