אא

באקו בירת אזרביג'אן -השער של הקווקז למערב

קהילה יהודית שורשית, היסטוריה מרתקת, שרידים מהתקופה הסובייטית ונפט שנשפך כמו מים. בירת אזרבייג'ן היא ללא ספק אחת מתגליות התיירות של השנים האחרונות. יצאנו לבדוק

|||| ||||

היסטוריה קטנה נרשמה לאחרונה, ביוני 2015 בתולדות הספורט העולמי עם פתיחתם של המשחקים האירופיים ה-1, גרסת יבשת אירופה לאולימפיאדה המוכרת. פרט ליוזמה החדשנית רבים הופתעו מזהותה של העיר המארחת. בעוד בירות אירופה הנוצצות כמו פריז, לונדון, ברלין או מדריד נותרו מאחור, מי שזכתה בכל הקופה הייתה דווקא באקו, בירת רפובליקת אזרבייג'ן, שהצליחה לקבץ סביבה כמות מרשימה של קרוב ל-6000 ספורטאים מ-50 מדינות ברחבי הגלובוס. דווקא בבאקו המשלחת הישראלית מצאה סביבה אוהדת ותומכת שסייעה לה לקטוף מדליות רבות.

אלא שבחינה מדוקדקת של היעד מוכיחה כי בהחלט יש היגיון מאחורי החלטת הוועדה המארגנת, זאת לאור שפע תיירותי יוצא דופן שמציגה העיר המחולקת לשני אזורים: העיר העתיקה, המכונה 'איצ'רי-שר' ((İçəri Şəhər שפירושה בעברית 'העיר הפנימית' והעיר החדשה המודרנית. בבאקו יש פסיפס המאפיין עיר שישבה על צומת מרכזית עולמית -  'דרך המשי' שבין סין לאירופה. כך למשל, המתכון ל'דושפרה' האזרביג'אני מכיל טעמים רוסיים, עם סממנים טורקיים, תבלינים אירניים והרבה נשמה קווקזית.

נפתח עם שדה התעופה המודרני של העיר, שמעוצב בסגנון ייחודי ע"י מיטב הארכיטקטים. השדה נקרא ע"ש נשיאה הראשון של אזרבייג'ן לאחר ההיפרדות מבריה"מ, אילייב. האזרים מוקירים תודה למשפחת אילייב שתרמה לשגשוגה ועצמאותה ופולחן האישיות ניכר בכל פינה.

במרכז באקו ניצבת העיר העתיקה המוקפת חומה ומוכרת כאתר מורשת של אונסק"ו. גולת הכותרת באזור זה הם ללא ספק ארמונות שירוואנשה שנבנו מאבן חול במאה ה-15 ובשנים האחרונות בוצעו בהם עבודות שיחזור. הסולטן ה-18 באימפריה העות'מאנית, איברהים הראשון, היה מי שהורה על בנייתם, כשבמשך השנים אלו שימשו גם כפונדק דרכים של סוחרי דרך המשי וכמקום רשמי לעריכת טקסים. במתחם הארמונות תמצאו בנוסף את מגדל הבתולה 'עלמה' המתנשא לגובה של כ-30 מטרים וממנו ניתן לתצפת על העיר. מקור שמו של המגדל הוא בבתולה שקפצה מראשו אל מותה, כך על פי האגדה המקומית.

בלב העיר העתיקה תמצאו מדרחוב מודרני שנקרא 'טורגובי' (סחר בעברית) שבקצהו קניון מודרני. כיום המדרחוב שוקק מסעדות, חנויות בוטיק וחנויות ממותגות. מחוץ למרכז, בשכונת סורחנה נמצא מקדש זורואוסטרי, בו נערך טקס פולחן עתיק ששימש את הפגאנים הפרסיים העתיקים שסגדו לאש.

אתרים נוספים ובעלי זיקה היסטורית מרתקת בבאקו הם שורה של מוזיאונים, ביניהם המוזיאון להיסטוריה, אמנות, ספרות אזרית וכן המוזיאון ע"ש המוסיקאי והמנצח, מסיטסלב רוסטרופוביץ, שגדל בעיר.

 מוזיאון השטיח -באקו

המנה העיקרית לביקור בבאקו הוא המטבח האזרביג'אני הידוע. אוכל אנין טעם, עשיר וזול להפליא. ההקפדה על פרטים ואסתטיקה לצד חומרי גלם איכותיים שמקורם תודות למיקומה של אזרבייג'ן על צומת מרכזית. הכוכבים: כות'אב (בצק דק כמו פילו ממולא בשר), דושפרה, קבבים עסיסיים נימוחים ואורז –פילאף. השווקים שופעים בפירות יבשים שאינם מוכרים במחוזותינו, לצד ירקות ופירות טריים בטעמים פראיים טבעיים. ביקור בשווקיה הססגוניים של העיר הוא ללא ספק בגדר חובה.

אוהבים את ישראל

קיימת מחלוקת באשר לשאלת מקור שמה של באקו. יש הטוענים כי מדובר במילה הפרסית "באח-קו" (הר האלוהים) ואילו לפי סברה אחרת, מקור השם הוא במילה "באד כובה" (מוכה רוחות). מה שבטוח בכל הקשור למזג האוויר הינכם צפויים לחוויה 'מסעירה' במיוחד, בשל רוחות עזות הנושבות באזור וגלים גבוהים המרטיבים את הטיילת וכן את המטיילים המהלכים להנאתם.

האזרים ידועים כעם מסביר פנים וידידותי לתיירים. התושבים המקומיים חייכניים, פרו-ישראליים ומספקים למבקרים באתרי התיירות ובבתי המלון תחושה נוחה, כמעט כמו בבית. מדי יום תוכלו לטייל במדרחוב שוקק החיים של העיר, ללגום משקאות אלכוהוליים בפאבים המקומיים, וכמובן להתענג על מטעמי המטבח האזרי. גם הקהילה היהודית זוכה ליחס מיוחד בעיר, כאשר ההערכות הן כי בבאקו חיים כמה מאות בודדות של יהודים מתוך כ-15,000 באזרבייג'ן כולה. גם הקהילה היהודית מתחלקת לשלוש וכוללת יהודים אשכנזים, טאטים (מוצאם מאירן השכנה) וקווקזים. הקהילה הוקמה ככל הנראה כבר בימי הביניים, כחלק מגלות בבל או פיזור היהודים ברחבי האימפריה הפרסית, ומאופיינת כיום בבתי כנסת נפרדים ובית חב"ד המפעיל בתי ספר יהודים. בנוסף, מקום מושבו של הארגון המרכזי של יהודי אזרבייג'ן נמצא בעיר.

מסורת וזהב שחור

באקו ידועה כעיר הניגודים. כך למשל ניתן להתרשם בה מניגודים מרתקים – מחד שיכונים סובייטים זכר לשליטת בריה"מ באזור עד שנות ה-90 ומאידך גורדי שחקים, חנויות יוקרה ומכוניות פאר המעניקים לעיר מחזה מערבי – קפיטליסטי.

 הזהב השחור 

סביב באקו, ולאורך הים הכספי, ניתן לחזות כיום במאות משאבות נפט, המהוות עוגן כלכלי של האזור מזה כ-150 שנה. עובדה מעניינת בהקשר זה מקורה בכך ש-40% מהנפט המגיע לארץ הקודש מקורו במשאבות האזור -  עדות ליחסים הכלכליים ההדוקים בין שתי המדינות. למעשה, אוכלוסיית העיר והאזרים בכלל עושים שימוש ב"זהב השחור" החל מהמאה ה-8, כאשר שאיבת נפט מסחרית החלה בו במחצית השנייה של המאה ה-19. קוריוז קטן הידעתם שמחצית מהדלק אותו אתם ממלאים ברכבכם מקורו מאדמות אזרבייג'ן?

הטיסה אל היעד אורכת כשלוש שעות בלבד, נתון חשוב למי מכם שאינו חובב טיסות ארוכות ומתבצעת באמצעות חברת התעופה האזרית הלאומית – אזרבייג'ן איירליינס המיוצגת בישראל ע"י חברת 'מונה טורס'. כיאה לחברת תעופה עם שורשים כלכליים איתנים שמקורם כאמור בנפט בלתי נגמר, מציגה אזרבייג'ן איירליינס צי מהצעירים והחדשים ביותר מבין חברות התעופה המערבית (כולל מטוסי איירבוס A-319 ו-A-320, דרימליינר בואינג 787) ומשמשת כיעד אטרקטיבי לטיסות טרנס-אטלנטיות ולבייג'ינג'. החברה מפעילה סה"כ 3 טיסות שבועיות וישירות בקו ת"א – באקו ברמת שירות מפנקת ובמחירים אטרקטיביים.

 העיר העתיקה - באקו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: