אא

הפטנט החדש: ת״א - ניו יורק בשעתיים טיסה

משרד הפטנטים האמריקני חשף את תוכנית מהנדסי חברת איירבוס ל'רכב תעופתי אולטרה מהיר', שיטוס בגובה 30-35 ק"מ ובמהירות של 4-4.5 מאך. הטיסה בין לונדון לניו יורק תימשך שעה בלבד!

| |

למרות כל החידושים, תעשיית התעופה האזרחית, בהשוואה לתעופה הצבאית, היא שמרנית למדי, ומלבד הניסיון המסחרי הכושל של מטוס הקונקורד ושל חיקוי סובייטי מוצלח פחות, לא נעשה עד עתה כל ניסיון ממשי לייצר כלי תעופה מהירים יותר, הטסים במהירות על קולית. הניסיון האנגלו-צרפתי, שהחל לקרום עור וגידים כבר ב-1960, להפעיל את מטוס הקונקורד החדשני, הנוצץ ויוצא הדופן, שחצה את האוקיינוס האטלנטי, בין לונדון לניו יורק, בפחות מ-3 שעות, נחל כישלון מסחרי אדיר עקב תקנות הרעש האמריקניות, (הבומים העל קוליים) ובעיקר, עקב אמברגו הנפט של מדינות ערב בשנות ה-70 של המאה הקודמת, שהפכו את הטיסה בקונקורד ליקרה מאד ובלתי משתלמת.

רק 20 מטוסי קונקורד נבנו בסך הכול וטסו בשירות בריטיש איירווייס ואייר פרנס, עד שההפסדים העצומים שכנעו גם את ממשלות צרפת ובריטניה, שתמכו ועודדו את המיזם, לקרקע את המטוסים בשנת 2003. מן הראוי לציין כי גם ברית המועצות ניסתה לייצר מטוס נוסעים על קולי, אך למטוס הטופולב TU-144, שכונה 'קונקורדסקי', (קונקורד קטן) הייתה קריירה קצרה מאד, והוא לא הספיק לפעול מסחרית בעקבות תאונה קטלנית ביריד התעופה של פריס ב-1973.

והנה כעבור שנים, התקווה והתוכניות לייצור מטוס נוסעים על קולי מתחדשות, ובימים אלה משרד הפטנטים האמריקני גילה, כי מרקו פרמפוליני ויוהן קוראבף, מהנדסים בחברת איירבוס, רשמו פטנט ל'רכב תעופתי אולטרה מהיר', שיטוס בגובה של 30-35 ק"מ (20 ק"מ גבוה יותר ממטוס רגיל) ובמהירות של 4-4.5 מאך. (פי 5-6 ממטוסי הנוסעים המהירים ביותר ויותר מפי שניים מהקונקורד) מטוס האיירבוס המתוכנן מתבסס על הרעיון של הקונקורד, משפר את הביצועים ומפחית את האפקט של הבומים העל קוליים. המטוס הוא למעשה מיכלית מעופפת, כשאת מרבית הנפח הפנימי של המטוס ימלאו מיכלי דלק, חמצן ומימן, ובחלק הקדמי יהיה תא הנוסעים, שיכיל 24 מקומות, ולפניו תא הטייס. למטוס, בעל הצורה המוזרה של חץ מעובה, יהיו שלושה מנועים - מנוע סילוני רגיל, מנוע טורבו ומנוע רקטי - והוא יוכל להמריא מכל שדה תעופה, שיוכל לספק לו דלק ייחודי עפ"י צרכיו. המטוס יוכל, כאמור, להטיס 24 נוסעים או 2-3 טון מטען. הטיסה בין לונדון לניו יורק תימשך שעה אחת בלבד, תהיה יקרה מאד, ותתאים לאנשי עסקים המעוניינים בטיסה טרנסאטלנטית וחזרה באותו יום.

טיסה בין פריס לטוקיו, למשל, תימשך 3 שעות בלבד. לגבי הסיכוי הריאלי לבניית המטוס בטווח הקרוב אמר דובר חברת איירבוס, כי החברה אכן שוקדת על פיתוח מטוסים על קוליים, אך מיזם כזה נמשך עשרות שנים, והוא הוסיף והדגיש: "קבוצת איירבוס מתכננת, מפתחת ורושמת מאות פטנטים בכל שנה. הפטנטים מבוססים על תפיסות ורעיונות שונים, ולא כל פטנט מתפתח לכדי ייצור או יישום טכנולוגי".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: חדשות עולמיות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: