חרף ההסלמה בירושלים: יציבות בבתי המלון
על אף שורת האירועים הביטחוניים המתחוללים, במזרח העיר משדרים בתי המלון עסקים כרגיל. נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן: "כרגע אין ביטולים, אבל אנחנו עם היד על הדופק". שי אסיה, המשנה למנכ"ל רשת מלונות קראון פלזה: "למרות האירועים, אנחנו מנסים לשמור על חיוביות"
על אף המתיחות הגואה בעיר במהלך הימים האחרונים בירושלים אשר הגיעה אמש (שבת) לשיאה בפיגוע דקירה רצחני בעיר העתיקה, ניכר כי לאירועים אין השפעה ישירה על תפוסות בתי המלון וההזמנות לעיר.
פחות מ-24 שעות לאחר האירועים הקשים בעיר הבירה, מספרים כמה מבכירי ענף המלונאות בעיר ל-'פספורטניוז' את אשר על ליבם, ובעיקר מנסים לשדר אופטימיות.
"לצערנו הרב אנו למודי ניסיון באירועים מסוג זה, על אחת כמה וכמה בירושלים", אומר נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, בהתייחסות לאירועים האחרונים בעיר, ומספר כי הוא אינו צופה לפי שעה השפעה מהותית על המצב התיירות בעיר בעקבות האירועים האחרונים בירושלים. "עברנו במהלך השנים אירועים יותר קשים ולמדנו להתמודד עם הסיטואציה, קשה ככל שתהיה. אני חושב שהממשלה לא צריכה לשדר פאניקה, אלא להפך. זה הזמן להראות שליטה במצב ולנקוט בפעולות הסברה שיימנעו החרפה ופגיעה תיירותית. נכון לרגעים אלו, לא שמעתי על ביטולים. אתמול ביקרו תיירים רבים בעיר העתיקה. כולי תקווה שהמצב הנתון לא ייפגע בכמות התיירים והשקט יישמר".
גם מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים, אריה זומר, מנסה לשמור על חיוביות. "זה נכון שהמצב לא טוב. תדמיתית ירושלים סופגת מכה משמעותית כאשר כלי תקשורת רבים מדווחים על הפיגועים ומראים תמונות לא פשוטות. אני מקווה מאוד שהמצב יירגע כמה שיותר מהר בעזרת פעולות מערכת הביטחון ושנחזור לעסקים כרגיל".
"אין עדיין ביטולים, אבל התחילו לשאול שאלות"
ומה באשר לרשתות המלונות עצמן? לפי שעה לא דווח על פגיעה משמעותית בהזמנות ובתפוסות, אך כפי שכבר הספקנו להכיר במהלך השנים, טרם ניתן לצפות את העתיד הצפוי להם.
"אנחנו משדרים עסקים כרגיל", אומר שי אסיה, משנה למנכ"ל רשת קראון פלזה (אשר מחזיקה במלון קראון פלזה ירושלים בסמוך לכניסה לעיר מכביש 1), בניסיון 'להנמיך את הלהבות' מהמצב הביטחוני בעיר. "התפוסות לא השתנו בינתיים ואין ביטולים או האטה בהזמנות בשלב זה. קיבלנו אמנם כמה טלפונים מישראלים מודאגים שהביעו חשש, אבל בינתיים מדובר בדבר מינורי. לשמחתי, הסוכנים מחו"ל עימם אנחנו מדברים מביעים אמון בירושלים, כשגם כנס בינלאומי גדול מתוכנן החודש במלון, כך שלמרות האירועים אנחנו מנסים לשמור על חיוביות".
גם ברשת פתאל, אשר באמתחתה שני מלונות בירושלים (לאונרדו פלזה ירושלים ולאונרדו ירושלים) לא מדווחים על שינוי כתוצאה מהאירועים האחרונים. "ביטולים עדיין אין, אבל התחילו לשאול שאלות", אומר סמנכ"ל השיווק והמכירות של הרשת, רוני אלוני. "זה חלק מתהליך שלצערנו אנחנו מכירים מהעבר והוא אינו מעודד. אני מאוד מקווה שדברים יירגעו ולא יבואו לידי ביטוי מבחינה תיירותית".
ברשת פרימה לה 4 מלונות בעיר ('פרימה המלכים', 'פרימה פאלאס', 'פרימה פארק' ו'פרימה רויאל') לא מדווחים על שינוי של ממש במצבת התפוסות בשלב זה. סמנכ"ל השיווק ברשת, חיים דוק, מציין כי "בסך הכול המלונות בירושלים מלאים במבקרים ישראלים שמגיעים להעביר את החג. גם לאחר סוכות יש הזמנות של קבוצות מאורגנות של תיירים. כמובן שיש חשש ממה שיקרה הלאה, אבל לפי שעה חודש אוקטובר לא צפוי להיות מושפע מהאירועים, לפחות לא באופן מיידי".
מנכ"ל רשת מלונות סמארט הוטלס, גיל אזולאי, מספר אף הוא כי "כרגע אין ביטולים או שום דבר אחר המעיד על פגיעה ישירה בתיירות לעיר. התפוסות כידוע נמוכות ביחס לשנים עברו, אבל אני לא חושב שהימים האחרונים משפיעים באופן פתאומי או מחמירים את המצב. עם זאת, אנחנו עם היד על הדופק".
מנגד, ערן קויאטק, מנכ"ל רשת מלונות רימונים (מחזיקה במלון 'רימונים שלום ירושלים'), מספר מבחינתו על סיטואציה מעט קודרת יותר. "לצערי יש קצת ביטולים, אבל הם נובעים בעיקר מהעובדה שירושלים בחודשים האחרונים הופכת לפחות אטרקטיבית הן עבור תיירים והן עבור ישראליים, בטח בסמוך לכל כך הרבה אירועים. זה היה די צפוי נוכח האירועים, אבל נהיה חכמים יותר בימים הקרובים".