אא

מכה קלה בכנף לקבלנים בהרצליה

ועדת הכלכלה במתן דרישה לשיפוי שיאפשר את המשך פעילות שדה התעופה בהרצליה. 15 אלף יחידות דיור יאלצו לחכות. מנכ"ל רש"ת: "משרדי האוצר והתחבורה ומועצת רש"ת קבעו שלא נותנים שיפוי לשדה זמני"

| |

עתידו של שדה התעופה בהרצליה עומד על כרעי תרנגולת כבר זמן ממושך. על אף התכניות לסגירתו של השדה והקצאת מאות הדונמים לבניית שכונות מגורים, נראה כי ישנם גורמים המעדיפים לדחות את הקץ.

לפני כשבוע החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על הארכת פעילות השדה בשלוש שנים נוספות ועל הכנת תוכנית מתאר ארצית זמנית לשדה התעופה, לצורך תוקף סטטוטורי לשדה. זאת בניגוד להחלטת המדינה להביא לסגירה מיידית של פעילותו.

היום הודיע יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, כי הוועדה תפנה לשר התחבורה בדרישה להורות על מתן שיפוי שיאפשר המשך הפעילות של השדה בהרצליה. את הדברים הללו אמר ח"כ כבל בדיון מיוחד שקיימה הוועדה בנושא. כבל אף הבהיר: "אנחנו בעד הבנייה אבל כל עוד אין אישור להתחיל בה וכל עוד אין חלופה אסור לסגור את השדה בהרצליה.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), קיימה היום דיון שעסק בתשתיות התעופה הפנים ארציות ובפעילות שדה התעופה בהרצליה, לנוכח הכוונה לסגור השדה ולהעביר את פעילותו. כבל בפתח הדיון כי יקים ועדת משנה שתטפל בנושא, בראשות ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), שעמד בראשות ועדת משנה דומה בכנסת הקודמת והוביל את הדיונים בחוק הטיס בעבר. "כל נושא התעופה נראה כאילו הוא בחצר האחורית, והגיע הזמן שנדע לאן אנחנו הולכים", אמר היו"ר כבל. בדיון היום הוא ביקש להתמקד בנושא השדה בהרצליה, ואמר כי "נושא הדיור, ובטח בנייה לזוגות צעירים, עומד בראש סדר העדיפויות של הוועדה, אבל כל עוד הבנייה לא מתקדמת אין סיבה להשתמש בבנייה כקרדום לחפור בו. אם הבנייה תתקדם נפעל להסיר חסמים, אבל אם מדובר בפרויקט שיצא לפועל רק בעוד 20 שנה אין סיבה לבצע שינויים כבר עכשיו".

מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), יואל פלדשו, אמר כי הרצליה ושדה דב מספקים שירותים ל-95% מהתעופה הכללית בישראל. הוא הוסיף כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לקדם הפעלה זמנית של השדה בהרצליה, בתנאי שהיועץ המשפטי לממשלה יאשר זאת ורשות שדות התעופה (רש"ת) תעניק שיפוי (ערבות שתבטיח פיצוי לנפגעים מהתוכנית). עם זאת הוא ציין כי רש"ת הודיעה של תיתן שיפוי, למרות שבג"ץ קבע שאין לה שיקול דעת בעניין. באשר לחלופות אמר פלדשו כי הן צריכות להיות במרכז כי שם הביקוש, והוסיף כי רת"א ורש"ת נכנסו להליך בדיקת חלופות. עוד הוא ציין כי "אם שדה דב ייסגר ביוני 2016 גם השדה בהרצליה ייסגר". בתשובה לשאלת ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) אמר פלדשו כי כרגע אין תחליף לשדה בהרצליה.

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, אמר כי יש החלטת ממשלה לפינוי שדה דב והשדה בהרצליה. באשר להרצליה אמר גנות כי "מדובר בשדה זמני, שהוא כזה הרבה זמן, ומתוקף היותו כזה יש התנגדות לתת שיפור. גם משרד האוצר וגם משרד התחבורה טענו שלא נותנים שיפוי בשדה זמני". הוא הוסיף כי רש"ת יצאה למכרז לחפש חלופות לשדה ובמקביל ועדת התכנון הארצית אפשרה להפעיל את השדה בהרצליה באופן זמני. גנות ציין כי עליו לבצע בצורה מוחלטת את החלטות בית המשפט לסגור את השדה ולהביא חלופות, והוא מחכה להנחיות בעניין.

היו"ר כבל העיר כי אכן מדובר בשדה זמני, אבל כבר 30-40 שנה שאנחנו מתעוררים כל בוקר ואומרים שזה שדה זמני. ח"כ וקנין אמר כי כשעמד בראש ועדת המשנה לעניין זה, בכנסת הקודמת, הוא ירד לשטח לבחון את הנושא. הוא הוסיף כי ההחלטה לסגור את השדות התקבלה עוד לפני שנמצאו חלופות מתאימות, וקרא לרש"ת לתת שיפוי להפעלת השדה בהרצליה. "אתם לא יכולים לקבל אחריות וגם להתנער ממנה", אמר ח"כ וקנין ופנה לגנות בדרישה שלא להתנער מאחריותו. ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התייחס לנושא המסוקים בהרצליה ואמר כי עיריית ראשון לציון מוכנה לקלוט אותם, ופועלת להגיש תוכנית מתאר לאישור שדה התעופה בעיר.

ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) אמר כי הוועדה צריכה לדאוג לתעופה אזרחי במרכז מלבד נתב"ג. "לא יעלה על הדעת שיהיה פה שדה אחד שירכז את על הצרכים", אמר ח"כ מגל והוסיף כי לא יעלה על הדעת לסגור את שדה דב. "ישראל נכשלה בפיזור האוכלוסייה, אבל זה המצב ואין סיבה להקים שדות במגידו או בשדה תימן. צריך למצוא פתרונות לשדה בהרצליה אבל זו שערורייה לסגור את שדה דב, כשברור שבמלחמה הבאה אין שדה תעופה במרכז הארץ", סיכם ח"כ מגל. ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הזכירה כי במבצע "צוק איתן" היה איום על נתב"ג ולא הייתה חלופה. לדבריה, גם אם ישתמשו בשדה דב הוא לא חלופה לשדה בינלאומי ובסוף הצורך האמתי הוא בנייה של שדה בינלאומי נוסף בישראל. ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) כינה את המצב כ"משחקי טייקונים ונדל"ן, שרוצים לבנות 15,000 יחידות דיור בהרצליה". ח"כ מגל העיר "שיבנו במגידו ובשדה תימן".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) הוסיף: "אני רגיל להחלטות של חלם, אבל נראה לי שזה עובר כל דמיון. יושבת ממשלה ומקבל החלטה לסגור את שדה דב ביוני 2016 ואת השדה בהרצליה בלי חלופה, והחלופות שמאשרים לא מקובלות. זה נראה לי הזוי לכן אני לא יודע מה להגיד, אם לסגור או לא לסגור – אני לא רואה פתרון לעניין. צריך להטיל על כל הגורמים להביא לנו אלטרנטיבות, ואם לא יהיה אז לא לסגור". האלוף במילואים הרצל בודינגר, שעמד בראש ועדה של משרד התחבורה לתשתיות תעופה, אמר כי אסור לסגור שדה תעופה עד שהשדה החלופי פתוח. חברת מועצת עיריית רעננה, סימה פרי, ביקשה להביא את קולם של התושבים באזור ואמרה כי הם קמים כל יום ב-6:00 בבוקר לקול רעש המטוסים, ואיכות חייהם נפגעת.

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי "אף אחד לא מתנגד להאצת הבנייה, בטח ובטח בנייה לזוגות צעירים, אבל צריך לעבוד במקביל לקדם את הבנייה ולהפעיל את השדה כל עוד זה אפשרי ועד למציאת חלופה. בהרצליה יש פוטנציאל ל-15,000 יחידות דיור, אבל אני לא יודע מתי תונח הלבנה הראשונה, לכן כל עוד אין אישור של רשויות התכנון להתחיל בבנייה אסור לסגור את השדה בהרצליה". הוא הוסיף כי הוועדה תפנה לשר התחבורה שינחה את הגורמים המוסמכים לפעול לכך ששדה התעופה בהרצליה יקבל שיפוי ויוכל להמשיך לתפקד. "כל עוד שאין אישור של רשויות התכנון להוציא מכרזים חובת רש"ת לתת שיפוי לשדה בהרצליה", אמר.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: