אא

'כל שינוי בישראל ייעשה בהידברות והסכמה עם התאחדות סוכני הנסיעות'

קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א בישראל מחמיא לסוכן הנסיעות הישראלי, מדבר על היחסים בין הסוכנים ליאט"א, על הסדרים במקרה של התמוטטות חברת תעופה, על היקף הסליקה, והאם המכירה הישירה פגעה בסוכנים. הראיון המלא בבגיליון המודפס עכשיו בנקודות ההפצה

| |

קובי זוסמן סוגר כבר תשע שנים כמנכ"ל יאט"א בישראל. זוסמן הפך לחלק בלתי נפרד מיאט"א והוא עובר בצמוד ומקרוב את כל התהליכים בענף התעופה והנסיעות. לצד מאבקים עזים בין התאחדות סוכני הנסיעות ליאט"א, נראה שאנחנו כעת בתקופה שקטה יותר, לאחר שלאחרונה הצדדים הגיעו להסכם לקיים דיאלוג במקום תביעות משפטיות

בראיון מיוחד ל'פספורט' על היחסים עם הסוכנים, על מוסר התשלומים של הסוכן הישראלי לעומת העולם, על השינויים שמתכננים ביאט"א בנושא הדרישות מהסוכנים.

קובי, לא מכבק הגעתם להבנות עם סוכני הנסיעות. במה זה בא לידי ביטוי?

"עם כניסתה של חני סובול לתפקידה, וממש לפני דיון נוסף בבית הדין להגבלים, החלטנו יחדיו כי ראוי שננסה לשתף פעולה וננסה לפתור מחלוקות בדרך של הידיינות ודיאלוג.הגענו לתובנה משותפת כי אחרי שנים רבות של סכסוכים משפטיים ייתכן ויש דרך אחרת להתמודד עם מצבים, אשר על פניהם הם עשוים להיות מנוגדים בשל הרצונות השונים לעתים של סוכני נסיעות וחברות תעופה. אני שמח לראות כי כבר עתה אנו למדים, שאכן ניתן לקדם תחומים שונים בענף בדרך זו של הידיינות, ולמעשה אנו מוצאים הרבה נקודות, בהן האינטרסים משותפים ולאו דווקא מנוגדים".

איך אתה מגדיר כיום את היחסים בין יאט"א לסוכנים?

"יחסינו עם סוכני הנסיעות היו מאז ומתמיד טובים. אני מאמין כי תודות לצוות יאטא בישראל, אנו נותנים את מקסימום השרות והתמיכה לסוכני הנסיעות בישראל. הפידבק שאנו מקבלים בהחלט מצדיק את התחושה הזו. המחלוקות במהלך השנים האחרונות לא היו עם הסוכנים, וכעת יחסינו עם התאחדות סוכני הנסיעות עלו על מסלול חיובי מאוד. תרשה לי להוסיף עוד משפט בהקשר זה; תעשיית התעופה כולה מבוססת על דיאלוג ועל רוח של שיתוף פעולה. לא ניתן לקדם כמעט כלום ללא היסוד החשוב הזה. יאטא כגוף המוביל את השינויים בענף התעופה עובד עם שותפים בכל התחומים: על הקרקע, באויר, רגולטורים, גורמים ואיגודים מקצועיים ועוד. אנו מאוד שמחים כי יחסינו עם התאחדות סוכני הנסיעות בישראל עולים על דרך חדשה".

הפעם בכנס השנתי של הסוכנים יקבלו אותך בזרועות פתוחות?

"אני מאוד נהנה להגיע לכנסים של ההתאחדות, ותמיד הסוכנים, גם אם היו מחלוקות, קיבלו אותי ואת כל אנשי יאטא בסבר פנים יפות ובחמימות. לצערי, השנה לא אטול חלק בכנס, משום שאני משתתף בכנס העולמי של יאטא בתחום בטחון בתעופה, אולם, כמובן, שיהיה יצוג מכובד מאוד של יאטא ישראל בכנס, מה גם שאנו השנה אחד מנותני החסות. אני משוכנע כי הכנס הראשון של ההנהלה החדשה של ההתאחדות יהיה מאוד מאוד מוצלח".

כאשר חברת תעופה כמו טרנסאירו התמוטטה, איך נשמרו הזכויות של סוכני הנסיעות?

"בנושא זה אנו פועלים על פי הנחיות הממונה על ההגבלים העיסקיים. גם בפשיטת הרגל של טרנסאירו, וגם בזו שהייתה בראשית 2015 של סייפרוס איירווייס, ביקשנו מהסוכנים לא להעביר לנו את מכירות החודש האחרון של טרנסאירו ולהפחית את הסכום מסה"כ ההעברה, שהם מבצעים למסלקת הבי.אס.פי. סוכן, שאפילו שילם לנו מסיבה כלשהי, אנו מיד מחזירים לו הסכום, אשר שולם למסלקה. בכל שאר הנושאים הנחייתנו לסוכנים היא לעמוד בקשר עם חברת התעופה טרנסאירו".

מה אתה יכול לומר על מוסר התשלומים של סוכני הנסיעות בישראל?

"בסדרי גודל אירופאים, מספר הסוכנים, מספר חברות התעופה, ישראל נחשבת כשוק בסדר גודל בינוני (בארץ 420 סוכני יאטא וכ-105 חברות תעופה הפועלות במסלקה). לשאלתך, מוסר התשלומים הוא גבוה ביחס לשווקים אחרים. אני חושב כי הנתון הזה מלמד על הבגרות והמקצועיות של שוק הנסיעות בישראל".

איך אתה מסכם את שנת 2015 מבחינת יאט"א בישראל? האם יש גידול בהיקף העבודה של הסוכנים או אולי היא קטנה בעקבות המכירה הישירה?

"היקף הסליקה הוא כ-2 מיליארד דולר בשנה, וההיקף השנה לעומת השנה שעברה הוא די זהה".

ספר בבקשה על החידושים בפעילות יאט"א בישראל?

"בשנה האחרונה המשיכה IATA להרחיב השפעתה ומעורבותה בכל התהליכים המרכזיים בתעופה בישראל. IATA פעילה במגוון רחב של נושאים רגולטורים, כגון: אי צמצום פעילות חברות התעופה בנתבג בלילה, חוק פיצוי נוסעים. ל-IATA גם מעורבות פעילה בתהליכים מרכזיים בנתבג, כגון המהפיכה הטכנולוגית של הקיוסקים לשירות עצמי, בניית המסלול החדש או תהליכי הבידוק בנתבג. 

בנוסף העמיקה IATA את פעילותה בתחומי ההדרכה ובקידום הידע בתחומי בטיחות, לימודים תעופתיים, משפט, רגולציה ועוד, והרחיבה משמעותית מכירת יעוץ לרשויות תעופה וחברות תעופה. יאטא פירסמה לפני חודשים ספורים מסמך מרכזי בנושא "תרומת התעופה לכלכלה השיראלית", המסמך הופץ לכל הגורמים הפוליטיים, אשר להם נגיעה והשפעה על תחום התעופה.

לאחרונה הקימה יאטא "מרכז חדשנות לתעשיית התעופה", הראשון מסוגו בעולם בשיתוף אוניברסיטת תל אביב ומרכז הסייבר הלאומי".

לסיום, אנחנו שומעים שביאט"א רוצים להחמיר את הדרישות מהסוכנים לעבוד במתכונת של בנק, וזה אומר, בין השאר, שינוי אסטרטגי של תכנית המסלקה, ניהול מסגרות אשראי לכרטוס על ידי הסוכנים, שינויים והוספות של מודלים לאקרדיטציה של סוכני הנסיעות, תשלום מהיר יותר למי שמוכר באמצעות האינטרנט. מה אתה יכול לומר על מהמהפכה בתכנית המסלקה של יאט"א לסוכני הנסיעות?

"אתחיל ואומר כי כל שינוי בישראל ייעשה בדרך של הידברות והסכמה עם התאחדות סוכני הנסיעות, וכמובן, באם יידרש גם עם המדינה. זה נכון כי ישנה חשיבה אסטרטגית על שינויים בתוכניות סליקה, רישוי וכו', אבל הכוונה איננה בהכרח להחמיר, כי אם להתאים את התוכנית לשינוים שחלו בתחום התעופה ותחום הנסיעות, והשינויים הטכנולוגיים שחלים סביבם".

 

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: