אא

נעים מאד: חני סובול

ראיון חגיגי עם המנכ"לית הראשונה של התאחדות סוכני הנסיעות, המדברת לראשונה על קובי קרני, יוסי פתאל, עסקת מכירת דיזנהאוז, סוכני נסיעות, חברות התעופה, וכמובן על היותה האישה הראשונה בתפקיד

|סובול:"אישור חברות בהתאחדות |סובול:"אישור חברות בהתאחדות

חני סובול כמעט ולא ישנה במהלך השבועות האחרונים. סובול עבדה סביב השעון כדי להוביל בהצלחה את הכנס הראשון של התאחדות סוכני הנסיעות, לאחר חמישה חודשים בלבד כמנכ"לית ההתאחדות. אין ספק שהמנכ"לית החדשה הביאה איתה משב רוח מרענן להתאחדות, לאחר שבמשך שנים רבות הוביל אותה במסירות ובמקצועיות יוסי פתאל.

סובול התרגשה מאד לקראת הכנס הראשון, ובראיון ראשון ומיוחד לפספורט היא מדברת בפתיחות על הכל.

חני, את סוגרת 5 חודשים בתפקיד מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, איך את מסכמת עד כה את התפקיד?

"במילה אחת, התפקיד מרתק. אני עדיין בתהליך למידה של הנושאים השונים והיכרות עם חברי ההתאחדות. מאד חשוב לי המגע האישי ולכן מרבית הפגישות מתקיימות במשרדי החברים. אני עדיין בתהליך גיבוש האסטרטגיה ותוכנית העבודה יחד עם עבודה מאד מאומצת על הנושאים השוטפים".

איזו התאחדות מצאת?

"מצאתי התאחדות מאד לוחמנית, שמנהלת מאבקים משפטיים במספר מישורים. התאחדות מובילת דעת קהל עם לא מעט הישגים".

נכנסת לתפקיד אותו עשה יוסי פתאל במשך שנים רבות....

"אני חושבת שיוסי עשה עבודה טובה ומקצועית, אבל זה נכון מאד שכל ארגון ירענן את השורות, וכנראה שזה היה הזמן הנכון לשני הצדדים, גם ליוסי וגם להתאחדות".

הגעת מתחום הכספים, איך זה לעשות את המעבר מעיסוק בתחום הכספי לתפקיד בו יש טיפול בלא מעט דברים?

"זה נכון שהתפקיד הקודם שלי היה סמנכ"ל כספים באי די בי תיירות, אבל התפקיד כלל נושאים רבים מעבר לכספים. בין היתר, הייתי אמונה על נושאים רבים, כמו התחום המשפטי, תחום השכר, הסכמי הרכש והתפעול  לרבות תהליכים עסקיים ברמת הקבוצה. בתפקידים קודמים עבדתי מול הרגולטור והשתתפתי בוועדות בכנסת".

אגב, היית חלק מרכזי במו"מ מכירת דיזנהאוז לבי.טי.סי של עופר חודורוב. שתפי אותנו על מאחורי הקלעים של המו"מ הלא פשוט הזה....

"צריך להבין, העסקה היא עסקה מאד מורכבת.BTC  רכשו את הפעילות של דיזנהאוז 1979 ואת המניות של חברת הבנות. ההסכם ירד לפרטי פרטים בשל המורכבות של מכירת פעילות ומכירת מניות. בנוסף אי. די. בי תיירות בארבע השנים האחרונות ביצעה סינרגיה בכל המערכות התפעוליות: מחשוב, רכש, משפטיות, מוקד מכירות מאוחד, פרסום, ביטוח ועוד ועוד. התוצאה של כל התהליך הזה הייתה ירידה חסרת תקדים בהוצאות התפעוליות שהתבטאה בשיפור הדרמטי בתוצאות הקבוצה, אבל כשהגענו לכתיבת ההסכם היה צורך בהפרדה של ההסכמים, וגם כאן הייתה עבודה מאומצת למציאת הנוסחה הנכונה והפיכתה להסכם".

היו רגעים שחשבת שבכל מתפוצץ?

"המשא ומתן היה לא פשוט וכלל ישיבות ארוכות לתוך הלילה והיו ימים טובים יותר וימים קשים, שבהם לא התקדמנו בכלל, וכן, היו גם רגעים שחשבתי שזה הולך לפיצוץ ולא יהיה הסכם. אבל בסיכומו של תהליך ובדיעבד, אני חושבת שהייתה אוירה טובה וכבוד הדדי של שני הצדדים, שמאד רצו את העסקה".

את עושה היסטוריה, האישה הראשונה בתפקיד. איך ההרגשה?

"כן. אמרו לי את זה. אני לא מייחסת לזה חשיבות, ואני חושבת שמבחן התוצאה זה הדבר החשוב. אגב, זה לא הנושא הראשון, שאני חלוצה בו כאישה".

האם זה יותר קשה או יותר קל? איך קבלו אותך? האם את מרגישה שכאישה את צריכה להוכיח יותר?

"בשנים האחרונות ביצעתי תפקידים בכירים, ולצערי, עדיין ככל שהתפקידים בכירים יותר, כמות הנשים מתמעטת. אז אני רגילה שבסביבה שלי יש רוב גברי. בלא מעט ישיבות אני מוצאת את עצמי אישה יחידה. זה כבר מזמן לא עניין מבחינתי. אני זוכה לקבלת פנים מאד חמה ומשתפת מכל התעשייה, הצוות במשרד, חברי הועד, מנהלי המשרדים הגדולים והקטנים, חברות התעופה, חברות השכר, ואפילו יאט"א, וזה המקום להגיד תודה לכולם".

איך שיתוף הפעולה שלך עם קובי קרני, שתמך בך לתפקיד?

"קובי ואני עובדים בשיתוף פעולה מלא. לצערי, בגלל עומס האירועים והעובדה שעדיין תהליך הלמידה בעיצומו, קובי נדרש להשקעה גדולה יותר מהרגיל, אבל אני חייבת לציין שהוא עושה את זה ברצינות רבה ויש לו ידע נרחב, שכולל עבר, הווה וראיית מהלכי העתיד, וזה מרתק מבחינתי". 

איך ביום יום באה לידי ביטוי העבודה המשותפת?

"התייעצויות יום יומיות, שיחות טלפון רבות וישיבות בוקר במשרדו בהתאם לנושאים".

מי שהמליץ עלייך לתפקיד היה אורי סירקיס...

"נכון. הוא כנראה היה הראשון, אבל לא היה היחיד. תהליך הבחירה היה מקצועי ביותר, עברתי ראיונות, מבחנים, ובסוף התהליך גם ראיון מול חברי הועד".

מה החוזק של ההתאחדות?

"החוזק של ההתאחדות הוא ביכולת שלה להוביל מהלכים ולתת כלים לחברים למקסום רווחיהם. זה לא סוד שהענף עובר שינוי והמציאות משתנה מדי יום. תפקיד ההתאחדות הוא ליזום מהלכים, שיכינו את הסוכנים למציאות המשתנה, בין היתר, על ידי הבנת המציאות, חיזוק הידע של החברים בהדרכות מקצועיות ובניית ארגז כלים. בנוסף אנחנו עדים לשינויי חקיקה ומהלכים כוחניים של שחקנים בשוק, ובנושאים אלה אנחנו מתייעצים עם טובי היועצים המשפטיים על מנת להילחם במהלכים אלה".  

יש לא מעט סוכני נסיעות שמתאחדים, מעבירים פעילויות. זה לא מקטין את החוזק של ההתאחדות?

"זהו חלק מהשינוי שהענף עובר, ולא, זה לא מקטין את החוזק של ההתאחדות. זה מחייב את ההתאחדות לטפל במגוון רחב יותר של נושאים, כי צריך לטפל בבעיות של הסוכנים הגדולים והקטנים ובמגוון המוצרים, שהם מוכרים, החל מטיסות, עבור דרך חבילות, טיולים מאורגנים, קבוצות אינסנטיב ועוד, וזאת בערוצי המכירה השונים: פרונטלי, טלפוני, און ליין, וללקוחות השונים: עסקיים, פרטיים, צעירים וכו'. ההתאחדות היום היא מקור ידע, שמייעצת לחברים ביום יום באופן אישי ופרטני, ובנוסף מטפלת בנושאים רוחביים. על מנת לענות על כל הצרכים אנחנו בונים את הוועדות והתאים, אשר יטפלו במגוון הפעילויות של החברים".

קובי קרני אמר לא מכבר בראיון ל'פספורט', כי הוא מוכן לפנות את הכיסא שלו מחר בבוקר, אם לשכת מארגני תיירות וההתאחדות יהיו גוף אחד. מה את חושבת על זה? אתם יושבים באותו בניין. יש סיכוי לאיחוד בין שני הגופים?

"מבלי לדבר על פרסונות, אין ספק שניתן לאחד את הגופים. ואם מדברים על פרסונות, יהיה מאד חבל ולא נכון, אם קובי יפנה את תפקידו. יש לו עוד הרבה מאד לתרום".

את נתקלת בבניין ביוסי פתאל? מדברים?

"כן,. בוודאי שמדברים. אני לא מתעסקת בפוליטיקה. אני מתרכזת בעשייה, ותאמין לי לא חסר מה לעשות".

בואי תעשי סדר בכל המאבקים של הסוכנים כיום בכל החזיתות...

"אנחנו מתרכזים במאבקים הבאים שלא על פי סדר חשיבות:

  1. נושא מכירת ביטוח נסיעות לחו"ל על ידי הסוכנים.
  2. מע"מ אפס על כרטיסי טיסה לקמעונאים ונוסחת הצ'רטריסטים למארגני השכר.
  3. תביעת קבוצת לופטהנזה ובריטיש לתשלום עמלה בגין מכירות כרטיסי טיסה באמצעות ה-BSP.
  4. פנייתנו לממונה על ההגבלים להכריז על קבוצת לופטהנזה כמונופול ליעדים ציריך בריסל ווינה ומניעת גביית ה-16 יורו.
  5.  אנחנו מטפלים בתיקון חוק הגנת הצרכן" .

 מה הכי מדאיג אותך?

"כל הנושאים מטרידים, כי כל הנושאים חשובים ומשפיעים בצורה כזו או אחרת על סוכני הנסיעות ועל היכולת שלהם לנהל את עסקיהם. לאור השוני ביין חברי ההתאחדות, כל חבר נפגע באופן שונה מהנושאים ובשבילו הנושא קריטי להמשך קיום עסקיו, ולכן מבחינתי יש חשיבות לכל הנושאים והאחריות מאד כבדה".

סוכן נסיעות יכול עדיין לחיות ולהתקיים?

"כן בהחלט. זה לא פשוט וזה מאתגר מיום ליום, אבל סוכני הנסיעות ימשיכו להתקיים".

מה לדעתך סוכן נסיעות צריך לעשות כדי להתקיים?

"עוד מוקדם שאתן עצות וקטונתי, אבל אני מזהה את הטרנדים הבאים:  משרדים הקטנים מתמחים בתיירות נישתית, תיירות למגזר הדתי, תיירות ירוקה והתמקצעות ליעדים ספציפיים וכו'. המקצועיות והשירות היא שם המשחק במשרדים הקטנים.

המשרדים הגדולים הם בעצם סופר מרקט גדול של מוצרים. הם ימכרו מוצרים קלאסיים, כמו טיסות שירותי קרקע וביטוחים, אך לצד המוצרים הקלאסיים הם גם יצרנים של חבילות נופש טיולים מאורגנים קבוצות אינסנטיב וכו'. את המכירות הם מבצעים בכל ערוצי ההפצה, לרבות האינטרנט ומוקדי ההזמנות. הם מטפלים בתיירות יוצאת תיירות פנים ותיירות נכנסת".

חברות התעופה מחפשות להוריד עלויות, ראינו מה לופטהנזה עשתה עם ה-GDS, מה דעתך על כך ? האם את לא חוששת שעוד חברות ילכו בעקבות לופטהנזה?

"זה לגיטימי שחברות התעופה יעשו כל שביכולתן לצמצם עלויות, אבל הדרך שלופטהנזה בחרה לעשות זאת מקוממת. אם לופטהנזה רצתה לצמצם עלויות, אז היא הייתה צריכה להעלות את מחיר הכרטיס בכל ערוצי ההפצה, בין אם זה בערוץ הישיר או באמצעות ה-GDS , אבל היא בחרה בדרך של אפליה צרכנית וזה לא לגיטימי בעיני.

לגבי חברות התעופה האחרות - כרגע נכון לחודש ספטמבר הייתה ירידה חדה במכירות של קבוצת לופטהנזה. הם תירצו את הירידה בשביתת הטייסים. אני מניחה שחברות התעופה יבחנו את ההשפעה של המהלך ובהתאם לתוצאות יכלכלו את מעשיהם. יש לזכור שיש מספר מהלכים בעולם בנוסף למהלך של ההתאחדות, שעדיין ממתינים להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים והאיחוד האירופי".

סוכני הנסיעות יזכו לבסוף לפיצוי מחברות התעופה?

"בגין העמלות, אני מאמינה שכן ובסכומים ניכרים".  

לסיום, איפה את רוצה לראות את ההתאחדות בעוד כשנה?

"אני מקווה שהמאבקים המשפטיים יגיעו לסיום טוב. הועדות שאנחנו מקימים ומחיים יתחילו לתת תוצרים וערכים מוספים לחברים. אני מקווה שנתחיל במהלך של מיצוב הערך המוסף של יועץ התיירות ומשרדי הנסיעות לקהל לקוחותינו. כל הפעולות הללו יביאו לכך שהחברים ירגישו שיש גוף שמייצג אותם ומשרת את האינטרסים שלהם ויש תמורה לדמי החבר שהם משלמים".

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: