מגמה עולמית: רשת מלונות עממיים גם בישראל
משרד התיירות ורשות מקרקעי ישראל פרסמו מכרז להקמת רשת ארצית של בתי מלון עממיים. רשות מקרקעי ישראל: ״משפחות ויחידים יוכלו ליהנות מאירוח מלונאי בדרגת תיירות טובה ובמחירים שווים לכל נפש״
רשות מקרקעי ישראל ומשרד התיירות מפרסמים בימים אלה מכרז ראשון מסוגו, הכולל רכישת זכויות חכירה לחמישה מגרשים ביעוד למלונאות בפריסה ארצית לטובת הקמת בתי מלון עממיים.
המכרז מתאים למגמה עולמית במלונאות, לפיה רשתות בינלאומיות כמו הילטון וקרלטון למשל, מקימות רשתות ללינה זולה יותר. בעולם יש מאות רשתות זולות של מלונות, ובמשרד מקווים שהמכרז יעורר עניין בינלאומי בכניסה לפעילות בישראל.
בתי המלון יוקמו באילת (150 חדרים בשכונת המאפיה), מצפה רמון (100 חדרים ברובע הבשמים), ים המלח (300 חדרים בעין בוקק), קריית גת (100 חדרים בכניסה הצפונית) ונצרת (250 חדרים בכניסה הצפונית).
התכנון ובניית המלונות יתבצעו בהתאם לתקנים הפיזיים לתכנון וסיווג מתקני אכסון תיירות של משרד התיירות. ליזם תהיה גמישות בתמהיל סוגי החדרים (זוגי, סוויטה, סטודיו) בכל מלון עד למקסימום של 40 אחוזים של חדרי סטודיו וסוויטות, מסך כל החדרים במלון. זאת, במקום 20 אחוזים המוגדרים בתקנים הפיסיים.
המכרז מיועד רק ליזמים שיקבלו המלצה של משרד התיירות. תחילה ייחתמו עם הזוכה במכרז 5 הסכמי פיתוח לתקופה של 5 שנים, ובעקבותיהם ייחתמו הסכמי חכירה ל-49 שנה.
היזם מתחייב שלפחות 100 חדרים יוגדרו ברמה C או D על פי תקנות משרד התיירות. בכל יתר זכויות הבניה ניתן יהיה להקים מלון ברמה אחרת, גבוהה יותר על פי התקנים הפיסיים לתכנון וסווג מתקני אחסון תיירות של משרד התיירות. הקמת רשת בתי המלון תהיה בשיטת אכסון מלונאי רגיל בלבד ולא תותר בו מכירת יחידות אירוח.
לטענת משרד התיירות, ישנם יתרונות רבים בהקמת רשת של מלונות עממים לעומת הקמת מלון בודד, בין היתר: הוזלת עלויות הבנייה, הוזלת ההתקשרויות עם ספקים והוזלת השיווק, כשכל אלה יאפשרו גם הוזלת מחירים. יתרון נוסף, לטענת המשרד, הוא אופציה להארכת שהות התייר בארץ- ניתן יהיה להקל עליו בכל הנוגע לביצוע ההזמנות ולהציע לו חבילה של שהות בכמה מלונות באזורים שונים בכל רחבי ישראל.
שר התיירות יריב לוין: "פתיחת האפשרות להקמת רשת מלונות עממיים במקומות שונים ברחבי הארץ תעודד רשתות מן העולם להשקיע ולבנות בישראל, תוסיף היצע מלונאי ברמה עממית אשר יאפשר נופש זול יותר למשפחות ולבודדים, ותעודד תיירים לשהות בישראל תקופת זמן ארוכה יותר. דבר זה בסופו של דבר יביא להוזלת הנופש בישראל״.
עדיאל שמרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל: "זו פעם ראשונה שאנו משווקים קרקע לרשת מלונות בהינף אחד ללא קביעת מחיר מינימום. זאת במטרה לאפשר ליזם אחד לזכות ולבנות 5 בתי מלון עממיים שעומדים בסטנדרטים מקובלים, כך שמשפחות ויחידם יוכלו ליהנות מאירוח מלונאי במחירים שווים לכל נפש".