אא

בדרך אל האושר: יוצאים לחופשה ומרגישים אשמה

אתר התיירות Expedia מצא שכמעט רבע מהאמריקאים מרגישים רגשות אשם כשהם יוצאים לחופש, גם כאשר הם מנצלים את ימי החופשה המגיעים להם על פי חוק. ומה המצב אצלנו? יצאנו לבדוק מה מרגישים הישראלים כשהם יוצאים לחופשה. התשובות מפתיעות

| |

להשתזף על החוף מול ים טורקיז, ללגום שייק פירות וליהנות ממסאג׳ מפנק. נשמע מפתה? כן, אבל. רובנו מצפים בקוצר רוח לרגע שבו נארוז מזוודות, נשאיר את העבודה והצרות מאחור ונצא לחופשה חלומית, רצוי במקום אקזוטי מרוחק שאין בו טלוויזיה ורדיו, והחיבור לאינטרנט מקרטע. אך מסתבר שלא כולם מרגישים כך. אתר התיירות Expedia ערך מחקר בנושא איזון בין עבודה לחיי פנאי, ומצא כי 22% מהנשאלים מרגישים רגשות אשמה של ממש כשהם לוקחים חופש, גם כאשר מדובר בניצול ימי החופשה המגיעים להם על פי חוק.



במחקר השתתפו 9,273 אמריקאים, שקרוב לרבע מהם טענו כי הם אינם מנצלים את מלוא ימי החופשה שלהם, משום שהם חוששים כי הדבר יפגע בקריירה שלהם ובמעמדם במקום העבודה. עם זאת, מרבית הנשאלים במחקר הסכימו כי חופשות עושות לנו טוב. 79% מאמינים כי יש קשר בין חופשות לאושר, ו-85% טוענים כי הם מרגישים שמחים יותר אחרי חופשה. אלא שכאן נכנס נתון מדאיג: 69% מהנשאלים השיבו כי היו מעדיפים לעבוד במקום שמציע שכר גבוה יותר מאשר במקום עבודה שמציע יותר חופשות.






לפעמים חופשה היא רק (בגדר) חלום

חוששת לבקש חופשה מהבוס



לפי חוק חופשה שנתית בישראל, כל עובד זכאי לחופשה שנתית בנוסף לימי חגים, כל זאת בהתאם לשנות הוותק במקום עבודתו. כך למשל, בשבוע עבודה של חמישה ימים, עובד בעל שנות ותק של עד 4 שנים, זכאי לקבל 10 ימי חופשה בשנה בתשלום, עובד בעל 7 שנות ותק מקבל 15 ימי חופשה, ועובד בעל 10 שנות ותק מקבל 18 ימי חופשה בשנה.



ובכל זאת, ישנם ישראלים שחוששים לנצל את ימי החופשה שלהם ולצאת לנופש. ״אני עובדת כבר חמש שנים באותו מקום עבודה ונהנית מאוד מהתפקיד שלי. ובכל זאת אני מרגישה פחד אמיתי לבקש מהבוס שלי לטוס לחו״ל״, אומרת שירלי (שם בדוי) העובדת במשרד פרסום. ״הוא כמובן יאפשר לי לקחת את החופש שמגיע לי, אבל התגובה שלו לעניין מוציאה לי את הרוח מהמפרשים. הוא נוהג להטיל עלי כמות משימות גדולה יותר כמה ימים לפני שאני טסה, שאני מתקשה מאד לעמוד בה. מעבר לכך, תמיד כשחזרתי מטיול, חיכתה לי על השולחן כל כך הרבה עבודה, שאני מעדיפה להישאר במשרד במקום לטייל באירופה״.



לעומת זאת, דניאל (שם בדוי) העובד כעיתונאי, יוצא לחופשות בתדירות גבוהה: ״אני טס לחו״ל לפחות פעמיים בשנה, וכמעט כל שלושה חודשים אשתי ואני נוסעים לצימר בצפון לשלושה ימים. מבחינתי נופש זה לא צ׳ופר שהעובד מקבל, אלא משהו שהוא בגדר חובה כדי למלא מצברים, לנוח ולחזור לעבודה עם אנרגיות חדשות. הבוס שלי לגמרי מבין את זה והוא עצמו נופש לעיתים קרובות״. 



אז האם ישראלים מרגישים אשמה כשהם יוצאים לחופשה? ניתן לחוקרים לקבוע, ובינתיים רק נוסיף שמחקר אחר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קורנל שבניו יורק, מצא כי האושר טמון בחוויות ולא בצבירת חפצים. לפי המחקר, קניית חפצים חדשים גורמת לנו לשמוח לזמן קצר, אבל מהר מאוד אנחנו מסתגלים אליהם. לעומת זאת, חוויות כמו טיולים וחופשות, מעוררות בנו אושר לאורך זמן, תורמות לעיצוב האישיות שלנו והופכות לחלק ממי שאנחנו. לא יודעים מה איתכם, אבל אנחנו כבר אורזים את המזוודות.



 ארזתם את רגשות האשם לבד?

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: