אא

פסטיבל סנט פטריק בדאבלין

"יום פטריק הקדוש", החג הלאומי של אירלנד, מתקיים ב- 17 במרץ ומצויין בתהלוכות גדולות ברחובות דאבלין ובשתיית כמויות עצומות של בירה אירית בפאבים. החג נועל את ששת ימי פסטיבל סנט פטריק 2009, המסמל את האביב.

Shutterstock Shutterstock

ה- 17 במרץ, בכל שנה, הוא היום בו העולם הופך לאירי למשך 24 שעות. החג הלאומי של אירלנד נחגג במועד זה ע"י האירים בכל רחבי העולם, ושיאן של החגיגות הוא כמובן בעיר הבירה דאבלין. "יום פטריק הקדוש" לזכרו של הקדוש הנוצרי פטריק, אשר נחשב לקדוש המגן על אירלנד, נחגג ביום זה בתהלוכות רחוב גדולות המתקיימות בדאבלין ובערים רבות מחוץ לאירלנד, בעיקר בארה"ב, וכן בשתיית כמויות עצומות של בירה אירית בפאבים רבים בכל רחבי תבל. בדאבלין עצמה מתחילות החגיגות מספר ימים לפני כן, במסגרת פסטיבל סנט פטריק המפורסם, המתקיים מדי שנה, והמסמל אף את תחילת האביב באירלנד. פסטיבל זה, שהינו האירוע הגדול ביותר במדינה, מושך אליו מדי שנה רבים מתושבי אירלנד, וכן עשרות אלפי תיירים, המגיעים בהמוניהם לדאבלין, ונהנים משפע של אירועים ומופעים המתקיימים בכל רחבי העיר.

פסטיבל סנט פטריק 2009, אשר התקיים בדאבלין בשבוע שעבר, במשך 6 ימים , הציע מגוון רחב של אירועי תרבות, בידור, פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה, ובין היתר מופעים של מוסיקה ומחול, הקרנות סרטים לקהל הרחב, תערוכות, הצגות, קומדיות, תיאטרון רחוב, קרקס, טיולים, מירוצים, משחקים ושלל מופעים נוספים שנערכו במסגרת הפסטיבל. גורמי התיירות באירלנד השקיעו השנה בפסטיבל סכום של כ- 1.2 מיליון יורו, וציינו כי שמו של הפסטיבל הולך לפניו, כאחד האירועים המפורסמים בעולם, אשר ממשיך להתפתח ולגדול בהתמדה בכל שנה, ומהווה לא רק מקור גאווה לאירים, אלא מוקד משיכה למבקרים רבים מכל רחבי העולם, שחלקם חוזרים להשתתף בו שנה אחר שנה. הפסטיבל ננעל בהצלחה רבה, ולדברי המארגנים היה זה אחד הפסטיבלים הטובים ביותר מבין הפסטיבלים שהתקיימו עד כה.





גולת הכותרת של פסטיבל סנט פטריק הינה ללא ספק התהלוכה הלאומית המתקיימת ב- 17 במרץ בדאבלין . כ- 675 אלף איש, רובם ככולם בחולצות ובכובעים ירוקים, צבועים בצבעי הדגל האירי , עם דגלונים בידיהם, גדשו משעות הבוקר המוקדמות את רחובותיה המרכזיים של דאבלין, לאורך כ- 2.5 קילומטרים שנסגרו לתנועת כלי רכב. צופים אלה, לצד מיליוני צופים בשידור ישיר בטלוויזיה, נהנו ממצעד ססגוני, סוחף ומרשים ביותר שנמשך כשעה וחצי, ובו השתתפו למעלה מ- 2,000 צועדים, ביניהם משלחות ממדינות שונות, שנטלו אף הן חלק בתהלוכה. תזמורות, להקות מחול, שחקנים, נגנים, מתופפים ולהטוטנים, בתחפושות או במדים, צעדו בתהלוכה המדהימה, שנערכה הפעם תחת הכותרת "השמיים הם הגבול", וכללה מיצג מרהיב ביופיו ומושקע במיוחד, עם דמויות ובובות ענק על מתקנים נעים ופלטפורמות מיוחדות, לקול תשואותיהם של הצופים הנלהבים. קרנבל אמיתי של מוסיקה ומחול, מעין עדלאידע אירית במיטבה.





אנשים נבחרים מתחומים שונים זוכים מדי שנה בכבוד הרב להוביל את התהלוכה, כאשר השנה נבחרו 4 ספורטאי-על, קפטנים של קבוצות מהפוטובול האירי הפופולארי ה- GAA, לעמוד בראש התהלוכה. ארבעת ה"גרנד מרשלים" , כפי שהם מכונים, אשר נחשבים לספורטאים מוערצים באירלנד, הובילו את התהלוכה כשהם נוסעים במכונית עתיקה ומנופפים בידיהם למאות אלפי הצופים המריעים. בסיומה של התהלוכה הוענקו פרסים למנצחים, כאשר במקום הראשון מבין הצועדים זכתה קבוצת ה- CITY FUSION עם המיצג של הציפורים, ואילו מבין התזמורות הוענק הפרס לתזמורת גרמנית מאזור "היער השחור" שבדרום גרמניה.





עם תום התהלוכה מתמלאים רחובותיה של העיר בהמוני חוגגים, ודאבלין נצבעת בירוק. האירים העליזים והחביבים, סובבים את הרחובות והפארקים במרכז העיר עם שלל תחפושות, כשהם חובשים סוגים שונים של מגבעות ירוקות על ראשיהם, מעטרים את סנטריהם בזקנים חומים, מציירים על לחיים את הדגל האירי, או את התלתן הירוק שהינו הסמל הלאומי, וכמובן לוגמים כמויות אדירות של בירה, הניגרת כמים. המסעדות, בתי הקפה והפאבים בכל רחבי העיר מלאים עד אפס מקום, כשמוסיקה אירית מסורתית בוקעת מכל עבר. אווירת החג המקסימה, ההילולה והשמחה הגדולה האופפים את העיר אינם יכולים להשאיר איש מבין השוהים בדאבלין אדיש, וההפנינג הענק אינו פוסח על מי מבין הבאים בשעריה של העיר. הפטריוטיות האירית, הסמלים וצבעי הלאום השולטים בכל פינה, כפי שבאים לידי ביטוי בתהלוכה ובחגיגות הינם מרשימים במיוחד, ומוסיפים נופך וצביון ייחודי לחגם הלאומי של האירים.



אחת האטרקציות המרכזיות בדאבלין בכלל, וב"יום פטריק הקדוש" בפרט, הינה ביקור במבשלת השיכר סט ג'יימס גייט, בה מייצרים את הבירה האירית המפורסמת ביותר בעולם - ה"גינס" . השנה חוגגת חברת גינס 250 שנה להיווסדה, מאז החל ייצורה של הבירה ב- 1759 ע"י ארתור גינס. אלפי תיירים פוקדים מדי יום את מרכז המבקרים במקום, וזוכים לחווייה אינטראקטיבית המספרת את סיפור ייצור הבירה וההיסטוריה של גינס. במרכז המבקרים, המונה 7 קומות, ניתנים הסברים ומצגים על הליך הייצור של הבירה, על מרכיביה, על אופן מזיגתה, על מאפייניה הייחודיים, על שיווקה וכיו"ב. במרכז המבקרים ניתן גם להתרשם מאוסף הבקבוקים והתחתיות הגדול של הבירה, מפרסומות ומפוסטרים של הבירה לאורך השנים, וכן לרכוש מוצרים שונים הנושאים את הלוגו Guiness בחנות המצויה במקום. כל אחד מן המבקרים זוכה ללגום כמובן את כוס הבירה הכהה בסיומו של הביקור, בבר המצוי בקומה העליונה של מרכז המבקרים, במבנה עגול עם קירות זכוכית המאפשר מראה פנורמי של 360 מעלות על העיר דאבלין. מבשלת השיכר "גינס" מהווה את אחד מסמליה של העיר דאבלין, והינה מקור גאווה לתושביה אשר טוענים בלהט, כי למבקר בעיר אסור להחמיץ את הביקור במקום. לא בכדי מגיעים מדי שנה יותר ממיליון איש למרכז המבקרים של "גינס", ומציבים אותו במקום השלישי בעולם מבחינת מספר הפוקדים מרכזי מבקרים של חברות יצרניות מובילות בתחומן. מספר כוסות בירה גינס הנמכרות ברחבי העולם מגיע ל- 10 מיליון כוסות בירה ביום.



מבשלת השיכר "גינס"


ב"יום פטריק הקדוש" מתקיימת במרכז המבקרים של "גינס" חגיגה של ממש, כאשר כל קומה הופכת למתחם נפרד, עם מוסיקה אירית מסורתית, ריקודי עם, בלוז, מוסיקת פאנק חיה, מופעי רחוב, תזמורות עם כלי נגינה, אוכל וכמובן בירה ללא הפסקה.

בעוד שבעבר הייתה דאבלין רק שער כניסה או תחנת מעבר למבקרים באירלנד, הרי שכיום הפכה דאבלין לעיר מודרנית, מערבית ותוססת, הנחשבת אף כמרכז תרבות, אמנות ומוסיקה וגן עדן לשוחרי הספרות, השירה והרוח. בהחלט מומלץ להקדיש יומיים או שלושה לסיור בעיר זו, ובסביבתה הקרובה, לפני יציאה לטיול ברחבי המדינה, על נופיה המגוונים והמרהיבים. בשנה החולפת ביקרו באירלנד למעלה מ- 7 מיליון תיירים, כאשר כמחצית מהם הינם מבריטניה, 2 מיליון מאירופה, 1.5 מיליון מארה"ב, וכל היתר ממקומות אחרים בעולם. מרבית האתרים המרכזיים נמצאים במרכזה של דבלין, שהינו קטן יחסית, וניתן לסייר בו ברגל, או באמצעות אוטובוסים מיוחדים העורכים סיבוב בכל האתרים הרלוונטיים, מדי 10 דקות, ומאפשרים ירידה ועליה באופן חופשי בכל תחנה באמצעות כרטיס התקף למשך 24 שעות. בין אתריה הבולטים של דאבלין ניתן למנות את טירת דבלין, קתדרלת סנט פטריק, קולג' טריניטי, בניין הדואר המרכזי, פסל החוד של דבלין, מוזיאון הויקינגים, המוזיאון הלאומי, פארק פיניקס, פארק סנט סטפנ'ס גרין, הסיטי הול, הגלריה הלאומית ועוד. אזורי הקניות הבולטים הן ברחוב או'קונל, רחובה הראשי של דאבלין, במדרחוב "הנרי" וכן במדרחוב גראפטון בו מצויות חנויות היוקרה המובילות. ה"טמפל בר", בסמוך לנהר הליפי החוצה את העיר, הוא האזור בו מתרכזים רוב חיי הלילה התוססים והשוקקים של העיר. ב"טמפל בר" מבנים עתיקים מימי הביניים, סמטאות מרוצפות צרות, ובהם מועדוני מוסיקה חיה, פאבים איריים מסורתיים, מסעדות, חנויות ובעיקר אווירה אירית חמה וסוחפת. באזור זה מצויים הפאבים האיריים המפורסמים, בהם אפשר ליהנות מדי ערב מהופעות חיות של נגנים ומוסיקה מקסימה.



בניין הדואר המרכזי בדבלין


טירת דאבלין


קתדרלת סנט פטריק


הרחוב הראשי של דבלין, רח' אוקונול


מדאבלין ניתן אף לצאת לטיולים בסביבה הקרובה באמצעות אוטובוסים מיוחדים העורכים סיורים על בסיס יומי . כך, למשל, ניתן לצאת לסיור הכולל את אחוזת ה- Powerscott, המצויה כ- 20 ק"מ דרומית לדאבלין, ובה אחד הגנים הגדולים והיפים באירופה, משם להמשיך למפלי המים הסמוכים, לאחר מכן לבקר במרכז המבקרים של עמק הגלנדאלוך , העמק עם שני האגמים ובו מגדל ושרידי מנזרים עתיקים, ולסיים את הסיור במרומי הרי הוויקלו . בדומה קיימים סיורים יומיים אחרים מחוץ לדאבלין, אשר יוצאים מהעיר בשעות הבוקר וחוזרים בשעות אחה"צ המאוחרות.



אחוזת Powerscott


בחודשי הקיץ, יולי- אוגוסט, ישנן טיסות ישירות מישראל לדאבלין באמצעות "ארקיע", ובשאר חודשי השנה ניתן כמובן להגיע לעיר באמצעות טיסות המשך של "לופטהאנזה" מפרנקפורט, או באמצעות טיסות המשך של חברות תעופה אחרות.

הכותב היה אורח של לשכת התיירות של אירלנד.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאירלנד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: