בלעדי: עו"ד של אל על: "חברת התעופה סוברנית לקבוע כי העמלה תהא בשיעור אפס"
נציג חברת התעופה, טוען עוד במכתבו להתאחדות סוכני הנסיעות: "טענת מרשתך כאילו מדובר במצב בו נשללת מסוכני הנסיעות זכותם לגמול הינה חסרת בסיס". תשובת ההתאחדות: "העמדת עמלת סוכני הנסיעות על שיעור 0 אינו אלא ביטול התמורה החוזית המגיעה לציבור סוכני הנסיעות מאל על".
בהתאחדות סוכני הנסיעות מציינים כי יש כיום נתק במערכת היחסים עם חברת אל על. בהתאחדות עדיין רותחים על חברת אל על, בגין עמדתה כלפי סוכני הנסיעות, כפי שמשתקפת ממכתב שעו'ד יצחק וינדר, המייצג את חברת אל על, שלח בתחילת חודש אוקטובר לעו'ד דוד זילר, המייצג את התאחדות סוכני הנסיעות.
עו'ד וינדר כותב בין השאר במכתבו כי: 'התעריף החדש הידוע בשם E-CLASS מייצג מחלקת מחיר חדשה באל על ועל כן אין מדובר בהחלטה 'פתאומית' אלא בהסדר חדש וייחודי על רקע התעריף החדש. טענתך כאילו אין תשלום עמלה על כרטיסי E-CLASS מהווה הפרה כביכול של מה שקרוי בפיך 'המערך החוזי המיוחד' היא חסרת בסיס'.
מה שהקפיץ את הסוכנים היה המשך מכתבו של עו'ד וינדר, שמציין בין היתר כי: 'גם בהסכם ה-IATA שהנך מצטט נקבע מפורשות כי הגמול לסוכן נתון לשיקול הדעת של חברת התעופה, הוא נקבע על ידיה וכל שמוטל עליה לעשות בהקשר זה הוא להודיע לסוכן על האופן והסכום שישולם . ברור איפוא שאם חברת התעופה סוברנית לקבוע את האופן והסכום, היא סוברנית לקבוע כי העמלה תהא בשיעור אפס".
"מחלקת המחיר החדש E-CLASS היא מחלקת מחיר שנועדה להציע לציבור מערך מחירים נמוך . על מנת שניתן יהיה להציע מחיר זה, חייבת אל על למזער עלויותיה ובכלל זה את הגמול לסוכני הנסיעות. סוכני הנסיעות יהיו רשאים כמובן לגבות מלקוחותיהם תשלום עבור השירות שהם נותנים להם'.
עו'ד וינדר ממשיך וכותב במכתבו כי: 'מעבר לנדרש ראוי להוסיף כי קביעת עמלה בשיעור אפס הינה מגמה רווחת בעולם וידוע לכל כי חברות תעופה אחדות הפועלות בישראל עברו זה מכבר להסדר של 'אפס עמלות', וזאת על כל התעריפים המוצעים על ידיהן. זאת במסגרת של מה שמתואר על ידי מרשתך כ'המערך החוזי המיוחד' עליו היא מסתמכת'.
עו'ד וינדר מכין את סוכני הנסיעות לעמלת אפס מצד אל על, כאשר הוא כותב: 'טענת מרשתך, כאילו מדובר במצב בו נשללת מסוכני הנסיעות זכותם לגמול הינה חסרת בסיס. הם רשאים לגבות מלקוחותיהם גמול עבור השירות שהם נותנים להם, כפי שהדבר נעשה בעולם וכפי שסוכני נסיעות בישראל נוהגים לגבי מכירות על חברות תעופה מסוימות'.
בתגובה, כתב עו'ד דוד זילר, כי: 'מרשתנו דוחה מכל וכל את טענות מרשתכם, מן היקב ומן הגורן, במכתבכם שבנדון, ובפרט את הטענה המעושה לפיה מרשתכם הינה 'סוברנית לקבוע כי העמלה תהא בשיעור אפס'. פשיטא כי העמדת עמלת סוכני הנסיעות על שיעור '0' אינו אלא ביטול התמורה החוזית המגיעה לציבור סוכני הנסיעות מאל-על. מרשתכם אינה יכולה להתכחש לחובתה החוזית לשלם גמול לסוכני הנסיעות. בפרט כך, כאשר המערך החוזי המיוחד הקיים בינה לבין סוכני הנסיעות קובע, באופן מפורש וחד משמעי כי 'THE CARRIER SHALL REMUNERATE THE AGENT' בגין שירותיו 'TRANSPORTATION AND ANCILLARY SERVICES FOR THE SALE OF AIR', וזאת ללא כל אבחנה בין סוגי הכרטיסים הנמכרים. יתרה מזאת, כידוע היטב למרשתכם, חובת תשלום הגמול לסוכני הנסיעות מעוגנת ומפורטת גם במסגרת החלטה 800 לכללי יאט'א'.
עו'ד זילר ממשיך ומציין בתשובתו כי: 'ניסיון מרשתכם להיתלות בדבר 'שיקול הדעת', אשר מקנה לה זכות להחליט מה יהיה גובה הגמול המגיע לסוכני הנסיעות על מנת לבטל כליל את הגמול המגיע להם, הינו אפוא עקר, מלאכותי עד גיחוך ומנוגד לחלוטין לחובת תום הלב המוטלת על אל-על ביחסיה החוזיים עם מאות סוכני הנסיעות המהווים את ערוץ השיווק העיקרי שלה. ביטול עמלת הסוכן על ידיכם במכירת כרטיסי טיסה מסוג E-CLASS, באופן חד צדדי ופרטני, מהווה הפרה יסודית ומהותית של הסכם יאט'א. רצון מרשתכם למזער עלויותיה, כנטען במכתבכם שבנדון, אינה יכולה להיעשות על גבם של סוכני הנסיעות, ותוך הפרה בוטה מודעת של ההסכמים עימם'.
עו'ד דוד זילר מוסיף וכותב כי: 'מרשתנו דוחה גם, מכל וכל, את טענתה המגוחכת של מרשתכם לפיה אל-על יוצאת ידי חובתה כלפי סוכני הנסיעות, בכך שהיא 'מאפשרת' לסוכני הנסיעות לגבות מלקוחותיהם גמול עבור השירות שהם נותנים להם. סוכני הנסיעות ממילא אינם זקוקים לאישור ו/או 'הסכמת' מרשתכם לגבות דמי טיפול מהנוסעים. הם יכלו לעשות זאת קודם לכן, והם יכולים לעשות זאת גם היום. לא ניתן לפיכך אלא לתמוה כיצד מרשתכם, המחויבת על פי לשונו של הסכם יאט'א לשלם גמול לסוכני הנסיעות, מעיזה לטעון, אף לו ברמיזה, כי היא יוצאת ידי חובת התשלום, בכך שהיא מותירה לסוכני הנסיעות לגבות את שכרם מלקוחותיהם. זאת כאשר מרשתכם עצמה נהנית ומקבלת מסוכני הנסיעות שירותי שיווק וקידום מכירות חינם אין כסף'.
עו'ד זילר אף כותב בצורה תקיפה לאל על, כי: 'מרשתנו דוחה את תירוציה של מרשתכם בדבר המגמה הרווחת בעולם, כביכול, ובדבר הנעשה בארץ. ויובהר מיד, כי אין ולא היה כל 'הסדר של אפס עמלות, כנטען בסעיף 6 למכתבכם שבנדון, כי אם מהלך חד צדדי של חברות תעופה מסוימות לביטול העמלה המגיעה לסוכני הנסיעות, כאשר כפי שידוע למרשתכם היטב, בגין מהלך חד צדדי ובוטה כאמור הגישה מרשתנו וסוכני הנסיעות תביעות כנגד כל אותן חברות תעופה מפירות. תביעות המתבררות כיום בבית המשפט'.
עו'ד וינדר כותב בין השאר במכתבו כי: 'התעריף החדש הידוע בשם E-CLASS מייצג מחלקת מחיר חדשה באל על ועל כן אין מדובר בהחלטה 'פתאומית' אלא בהסדר חדש וייחודי על רקע התעריף החדש. טענתך כאילו אין תשלום עמלה על כרטיסי E-CLASS מהווה הפרה כביכול של מה שקרוי בפיך 'המערך החוזי המיוחד' היא חסרת בסיס'.
מה שהקפיץ את הסוכנים היה המשך מכתבו של עו'ד וינדר, שמציין בין היתר כי: 'גם בהסכם ה-IATA שהנך מצטט נקבע מפורשות כי הגמול לסוכן נתון לשיקול הדעת של חברת התעופה, הוא נקבע על ידיה וכל שמוטל עליה לעשות בהקשר זה הוא להודיע לסוכן על האופן והסכום שישולם . ברור איפוא שאם חברת התעופה סוברנית לקבוע את האופן והסכום, היא סוברנית לקבוע כי העמלה תהא בשיעור אפס".
"מחלקת המחיר החדש E-CLASS היא מחלקת מחיר שנועדה להציע לציבור מערך מחירים נמוך . על מנת שניתן יהיה להציע מחיר זה, חייבת אל על למזער עלויותיה ובכלל זה את הגמול לסוכני הנסיעות. סוכני הנסיעות יהיו רשאים כמובן לגבות מלקוחותיהם תשלום עבור השירות שהם נותנים להם'.
עו'ד וינדר ממשיך וכותב במכתבו כי: 'מעבר לנדרש ראוי להוסיף כי קביעת עמלה בשיעור אפס הינה מגמה רווחת בעולם וידוע לכל כי חברות תעופה אחדות הפועלות בישראל עברו זה מכבר להסדר של 'אפס עמלות', וזאת על כל התעריפים המוצעים על ידיהן. זאת במסגרת של מה שמתואר על ידי מרשתך כ'המערך החוזי המיוחד' עליו היא מסתמכת'.
עו'ד וינדר מכין את סוכני הנסיעות לעמלת אפס מצד אל על, כאשר הוא כותב: 'טענת מרשתך, כאילו מדובר במצב בו נשללת מסוכני הנסיעות זכותם לגמול הינה חסרת בסיס. הם רשאים לגבות מלקוחותיהם גמול עבור השירות שהם נותנים להם, כפי שהדבר נעשה בעולם וכפי שסוכני נסיעות בישראל נוהגים לגבי מכירות על חברות תעופה מסוימות'.
בתגובה, כתב עו'ד דוד זילר, כי: 'מרשתנו דוחה מכל וכל את טענות מרשתכם, מן היקב ומן הגורן, במכתבכם שבנדון, ובפרט את הטענה המעושה לפיה מרשתכם הינה 'סוברנית לקבוע כי העמלה תהא בשיעור אפס'. פשיטא כי העמדת עמלת סוכני הנסיעות על שיעור '0' אינו אלא ביטול התמורה החוזית המגיעה לציבור סוכני הנסיעות מאל-על. מרשתכם אינה יכולה להתכחש לחובתה החוזית לשלם גמול לסוכני הנסיעות. בפרט כך, כאשר המערך החוזי המיוחד הקיים בינה לבין סוכני הנסיעות קובע, באופן מפורש וחד משמעי כי 'THE CARRIER SHALL REMUNERATE THE AGENT' בגין שירותיו 'TRANSPORTATION AND ANCILLARY SERVICES FOR THE SALE OF AIR', וזאת ללא כל אבחנה בין סוגי הכרטיסים הנמכרים. יתרה מזאת, כידוע היטב למרשתכם, חובת תשלום הגמול לסוכני הנסיעות מעוגנת ומפורטת גם במסגרת החלטה 800 לכללי יאט'א'.
עו'ד זילר ממשיך ומציין בתשובתו כי: 'ניסיון מרשתכם להיתלות בדבר 'שיקול הדעת', אשר מקנה לה זכות להחליט מה יהיה גובה הגמול המגיע לסוכני הנסיעות על מנת לבטל כליל את הגמול המגיע להם, הינו אפוא עקר, מלאכותי עד גיחוך ומנוגד לחלוטין לחובת תום הלב המוטלת על אל-על ביחסיה החוזיים עם מאות סוכני הנסיעות המהווים את ערוץ השיווק העיקרי שלה. ביטול עמלת הסוכן על ידיכם במכירת כרטיסי טיסה מסוג E-CLASS, באופן חד צדדי ופרטני, מהווה הפרה יסודית ומהותית של הסכם יאט'א. רצון מרשתכם למזער עלויותיה, כנטען במכתבכם שבנדון, אינה יכולה להיעשות על גבם של סוכני הנסיעות, ותוך הפרה בוטה מודעת של ההסכמים עימם'.
עו'ד דוד זילר מוסיף וכותב כי: 'מרשתנו דוחה גם, מכל וכל, את טענתה המגוחכת של מרשתכם לפיה אל-על יוצאת ידי חובתה כלפי סוכני הנסיעות, בכך שהיא 'מאפשרת' לסוכני הנסיעות לגבות מלקוחותיהם גמול עבור השירות שהם נותנים להם. סוכני הנסיעות ממילא אינם זקוקים לאישור ו/או 'הסכמת' מרשתכם לגבות דמי טיפול מהנוסעים. הם יכלו לעשות זאת קודם לכן, והם יכולים לעשות זאת גם היום. לא ניתן לפיכך אלא לתמוה כיצד מרשתכם, המחויבת על פי לשונו של הסכם יאט'א לשלם גמול לסוכני הנסיעות, מעיזה לטעון, אף לו ברמיזה, כי היא יוצאת ידי חובת התשלום, בכך שהיא מותירה לסוכני הנסיעות לגבות את שכרם מלקוחותיהם. זאת כאשר מרשתכם עצמה נהנית ומקבלת מסוכני הנסיעות שירותי שיווק וקידום מכירות חינם אין כסף'.
עו'ד זילר אף כותב בצורה תקיפה לאל על, כי: 'מרשתנו דוחה את תירוציה של מרשתכם בדבר המגמה הרווחת בעולם, כביכול, ובדבר הנעשה בארץ. ויובהר מיד, כי אין ולא היה כל 'הסדר של אפס עמלות, כנטען בסעיף 6 למכתבכם שבנדון, כי אם מהלך חד צדדי של חברות תעופה מסוימות לביטול העמלה המגיעה לסוכני הנסיעות, כאשר כפי שידוע למרשתכם היטב, בגין מהלך חד צדדי ובוטה כאמור הגישה מרשתנו וסוכני הנסיעות תביעות כנגד כל אותן חברות תעופה מפירות. תביעות המתבררות כיום בבית המשפט'.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}