אא

קשה להתבשם בהישג של חזרה למספרים של 1995

יוסי פישר לא מבין על מה הושמעו קולות התרועה מהנתונים שפורסמו אתמול ביחס ללינות בבתי המלון, ומזהיר כי הגידול בתיירות הפנים הוא לא פתרון לבעיות השיווק הקשות של ישראל.

Shutterstock Shutterstock
כותרות מדורי התיירות אתמול ברשת האינטרנט היו "עליה של 26% בלינות התיירים בינואר עד מרס" באתר אחד ו"הלמ"ס: עליה של 18% במספר לינות התיירים ברבעון הראשון" באתר השני .

בלמודי המינהל שלי אמנם שנאתי את הקורס לסטטיסטיקה אבל בשנים האחרונות אני מוצא עצמי נעזר בחלק ממה שלמדתי.

ובכן, מי שקורא את הכותרות ומעיין ברפרוף בכתבות שמח ומואשר מהתוצאות. עיון מעמיק יותר מלמד על המצב לאמיתו. מי שמוציא את הסטטיסטיקות הרב-שנתיות של הלמ"ס נכנס לדיכאון.

הנתונים מצביעים על שיוויון בין מספר לינות הישראלים למספר לינות התיירים. מי שעוסק בתיירות הפנים ומכיר את התיירות הנכנסת יודע שהרבעון הראשון בשנה הוא הרבעון החלש של תיירות הפנים בה בשעה שבתיירות הנכנסת הגידול שהיה ברבעון הראשון ביחס ל- 2009 עדיין משאיר אותנו בפער שלילי של 2% לעומת שנת 2008.

יש לתת דגש בכל השוואה לכך שבמהלך הרבעון הראשון של שנת 2009 ספגנו ביטולים כתוצאה ישירה ממבצע "עופרת יצוקה" בעזה ולכן השנה הרלוונטית להשוואה היא שנת 2008

באם נתייחס לנתונים כפי שהוצגו, הרי שבחישוב שנתי בשנת 2010 נגיע ל- 9.4 מיליון לינות תיירים. מספר נמוך במקצת ממספר לינות התיירים בבתי המלון בשנת 1995! אז היו במלונות ישראל 9.5 מיליון לינות תיירים.

לעומת זאת, בתחום של לינות תיירות הפנים בישראל, על פי נתוני הלמ"ס, הרמה השנתית של לינות הישראלים בניכוי עונתיות היתה 12.2 מליון לינות. ביחס לנתוני לינות הישראלים בתחילת שנות ה- 2,000 גידול של כ- 40%.

לסיכום: בואו ניקח את המספרים הללו בפרופורציות הנכונות. להתבשם בהישג של חזרה למספרי לינות התיירים של שנת 1995 קשה "למכור" לציבור כהישג. הגידול בתיירות הפנים הוא לא הפתרון לבעיות השיווק העמוקות של מדינת ישראל ומשרד התיירות. הפתרון הוא הפקעת שיווק התיירות של ישראל מידי הממשלה והקמת רשות שיווק נפרדת, שתנוהל על ידי אשפי שיווק מקצועיים בשיתוף כל גורמי התיירות והתעופה.

*הכותב הוא משנה למנכ'ל כלל תיירות מקבוצת אי.די.בי וחבר מועצת המנהלים של חברות התיירות בתאגיד.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: