אא

יוסי מואטי בראיון לפספורט: "שואף להפוך לקניון גדול של כל מוצרי התיירות"

מואטי, הבעלים והיו"ר של 'יש תיירות', הוא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של הענף בשנה האחרונה, לאחר הצלחת המג'יק 1 וצירוף הפעילות של 'ימבטבע', בראיון לגיליון החגיגי של פספורט לראש השנה.

Shutterstock Shutterstock
החודש הוא יהיה בן 29, אבל בבעלותו כבר חברת התיירות 'יש תיירות' והאוניה 'מג'יק 1'. כעת הוא הוסיף לרשימה גם את חברת 'ימבטבע'.

אין ספק שיוסי מואטי, הבחור הצעיר המתגורר בגבעתיים, עשה בשנה האחרונה קפיצה מטאורית בענף התיירות והתעופה, כאשר הדהים את הכל בהתפתחות המרשימה של 'יש תיירות'.

מטה 'יש תיירות' יושב בקומה ה-12 בבית אל על בתל אביב. במשרד של מואטי דגמי מטוסים קטנים, ואפילו שני מטוסים כפולים של אל על, אך חוץ מזה אין במשרד כל קישוטים או אבזרים מיוחדים. מואטי מנצל כל שנייה לעבודה. מחד, הוא מתראיין, דבר שהוא לא כל כך שש אליו, והיה מעדיף אפילו לוותר עליו. מאידך, מידי פעם הוא עם העיניים על המחשב כדי לא לפספס אימייל חשוב, הוא רואה כל מספרי הטלפון, כאשר הוא ממתין לשיחות חשובות, למשל, ממשרד החוץ, בנושא ההפלגה המתוכננת של המג'יק 1 למצרים.

מואטי עונה בכנות רבה, כאשר אני שואל אותו: תגיד, חשבת שבגיל 29 תגיע למצב כזה, בעל חברת תיירות מצליחה, בעל ספינת מג'יק 1, וכעת גם ימבטבע?
"תמיד היו לנו שאיפות גדולות. מטרות גדולות. מי שהכיר אותנו בתחילת העבודה, אם תשאל את הספקים, שדיברתי איתם בהקמה של 'יש תיירות', הם יגידו לך שתמיד הייתי פנטזיונר, תמיד כיוונו גבוה ותמיד אמרתי להם שבעוד שנתיים-שלוש החברה תגיע למכירות של מאות מיליונים. חלק מהספקים הרימו גבה וחלק האמינו. כל מוצר שנכנסנו אליו, מהיום שהתחלנו לפעול, הפכנו להיות בין המוכרים הראשונים שלו. שמעתי כל מיני כינויים בשלוש השנים האחרונות בענף. יש חברות שהגדירו אותנו כג'וקר של ענף התיירות, יש חברות שהגדירו אותנו כדבר הבא בענף התיירות, יש חברות שאמרו: מי זה הילד הזה ומה הוא מחזיק מעצמו? מה הוא מבין בכלל בתיירות? אני חושב שמכירות זה מכירות, ולא משנה אם זה תיירות או כל דבר אחר".

ההצלחה של המג'יק 1

כשנכנסת למג'יק 1 הרבה חשבו שהשתגעת והיו בטוחים שתתרסק?
"אנשים היו בטוחים שנתרסק. אנשים לא האמינו ביכולות שלנו. לא האמינו בהתחלה בשיווק שלנו. אבל כיום אנחנו מציינים את חודש אוגוסט כחודש הכי טוב שהיה למג'יק 1 בעשר השנים האחרונות. עלינו מבחינת כמות הנוסעים בקרוב ל-20% לעומת השנה שעברה. המחירים שלנו כיום יותר אטרקטיביים מאשר בשנה שעברה. הקהל מצביע ברגליים ובא בהמוניו למג'יק".

היה לך חשש לפני שהלכת על הצעד הזה?
"בתחילת העונה הרעיון היה שאנחנו לא נשווק את כל האוניה. תכננו לשווק 30% מהאוניה יחד עם משווק חיצוני, שיעזור לנו לשווק 70%, כאשר זה היה צריך להתחלק כ-35% דרך סוכני הנסיעות ו-35% לבד. בדיעבד, הצלחנו להגיע למצב שאנחנו מוכרים לבד 60% מהחדרים של המג'יק 1 וסוכני הנסיעות עוזרים לנו בעוד 40%. אנחנו נותנים כיום במג'יק את העמלות הכי טובות בשוק הספנות בוודאות. הסוכנים מצביעים בהזמנות בטלפון".

המג'יק 1 קיבלה בגלל העבר שלה כותרות שליליות, עם כל הגורמים הפליליים שהיו קשורים להימורים כביכול בספינה. כמה היה לך חשש שזה יפגע? למרות הכל לא החלפת את השם של הספינה...
"בהתחלה הסוכנים לא רצו לעבוד, אבל ברגע שהתחילו לבוא לקוחות והתחילו לצאת כתבות חיוביות, למרות שהיא משכה המון אש בהתחלה, אחרי כן המגמה הייתה רק חיובית. המג'יק 1 כיום זה המותג הכי חזק בעולם התיירות. אין בן אדם בעולם התיירות ובישראל שלא יודע מה זה מג'יק 1, לשלילה ולחיוב. זה קלאב צף, עם שלוש ארוחות ביום, צוות בידור ענק, דיוטי-פרי, פעמיים חו"ל במחיר רק של טיסה".

השלילה בסוף עשתה לך טוב?
"לא. השלילה לא עשתה לנו טוב. עם עובדות אי אפשר להתווכח. האוניה הייתה אוניית הימורים. היו בה בשנה שעברה דברים שעדיף לא לדבר עליהם. אבל מאז שאנחנו נכנסנו, הצלחנו לשנות את השם של המג'יק. אמנם השארנו את השם מג'יק 1, אבל שינינו את כל הקונספט שלה. שינינו את האומנים ויצרנו מג'יק 1 מחודשת. אם בהתחלה בחודש מרץ הייתה בעיה, שאנשים לא הזמינו בגלל כל הכותרות, באפריל, מאי ויוני כבר הייתה עליה משמעותית בהזמנות, ואנשים הבינו שיש הנהלה ובעלים חדש".

כשאתה רואה כותרות כאלה, איך אתה מתמודד איתן? אתה חושב: וואו, אני הולך לאכול אותה?
"כשאתה רואה כותרות כאלה, אתה רואה שחור בעיניים, אבל אתה מכיר את עצמך, את הצוות ואת העובדים שלך, ואתה מאמין ביכולות שלך לעשות שינוי למותג. אני חושב שלקחנו על עצמנו פרויקט קשה מאד, אבל בשורה התחתונה, עמדנו בו בגבורה ובהצלחה רבה. כיום השוק יודע מה זה המג'יק 1 ומה מתנהל בה. הסוכנים, שבהתחלה חששו ולא הזמינו, מזמינים ומאמינים, אוהבים ובאים להפליג בה. באדיוקשנל, שאנחנו עושים ב-12 לספטמבר בהפלגה למצרים, יש קרוב ל-40% סוכנים שרצו לבוא להפליג".

כשלקחת את הספינה, הרבה הרימו גבה, ואמרו: איך בחור צעיר כל כך לוקח ספינה? אמרו: בטח מישהו עומד מאחוריו. שמעת את הכל?
"רכילויות לא חסרות בעולם. תמיד היו, תמיד יהיו ואין מה לעשות. על כל אחד שקצת מצליח בביצה, מתחילים להמציא סיפורים, שהוא היה כך וכנראה עשה כך. זה לא מפליא אותי. אנחנו עשינו עסקה חכמה. הרכישה של האוניה נעשתה בשלבים. עסקה של שנתיים. לצערי הרב, אף אחד לא עומד מאחורינו, או יותר נכון, אף אחד לא רצה לעמוד מאחורינו. עשינו את העסקה הזו לבד, יש תיירות, והצלחנו לעמוד בה. לקחנו התחייבות גדולה, אבל יש הרבה בשוק שלוקחים התחייבויות אחרות. יש אנשים אחרים בענף שמתחייבים על מלון בטורקיה או ברודוס על סכומים לא שונים כל כך".

בזכות השנה הזו ירדו ההתחייבויות?
"השנה המצוינת הזו גרמה לנו הרבה אושר ונחת. עמדנו בהתחייבות של השנה. יש לנו עוד את חודש אוקטובר, שהוא חודש לא פשוט וקל. נקווה שנצליח גם באוקטובר ונגיע למקום שאנחנו מייחלים. אני מאמין שעם הסוכנים וההפקות שאנחנו הולכים להרים, גם אוקטובר ייגמר במספר נוסעים גבוה מאשר בשנים הקודמות".

נפילת טורקיה עזרה לכם?
"אני צריך להגיד תודה רבה לטורקים על המשט הזה. הרבה מאד בזכותם הצלחנו להגיע לתוצאות האלה. התחרות בשוק לא קיימת. זה המוצר האטרקטיבי היום בשוק מבחינת המחיר ומה שאתה מקבל".

מה מייחד אתכם?
"יצאנו בממוצע של 920 נוסעים להפלגה בחודש אוגוסט. אנחנו מקווים לסיים את העונה עם 50 אלף מפליגים במג'יק 1".

יש לך שיתוף יוצא דופן עם עודד פורטיס, מנהל יש קרוז, שמפעילה את המג'יק 1...
"עודד פורטיס, אני חושב, אדם מרשים, והוא זה שהכניס אותי לכל תחום האוניות. מגיע לו כל הפרגון והתודה. הוא האמין בתחום, לימד אותנו את כל התחום של הפעלת האונייה, איך היא בנויה, איך צריך למכור ולשווק אותה, מאיפה קונים דלקים, איך בונים קונספט, כוח אדם, קפטן. הוא שולט בתחום. הוא ניהל את כל תחום האונייה. הוא נמצא על האוניה עצמה כי היא בתפוסה מלאה, ונדרש שם נציג הבעלים. הוא עושה עבודה באוניה וכל מה שקשור בה".

מה מפריע לך בענף הזה?
"הענף הזה על הכיפאק, וכמו בכל ענף משפחתי יש הרבה לכלוכים, הרבה שמועות ודברים. אנחנו משתדלים להתרחק מזה. לא נמצאים שם. אנחנו לא מסוכסכים עם אף אחד, אוהבים את כולם, כיף לנו לעבוד עם כולם. אוהבים את הספקים, הסוכנים. לא ימצאו שאנחנו מדברים על מישהו לא טוב. אין לנו זמן להתעסק בכל הדברים הצהובים".

מצרפים את 'ימבטבע' – מנציחים את שניאור ז"ל
'יש תיירות' עשתה צעד חשוב בשבוע החולף, כאשר צירפה לשורותיה את ימבטבע, שחיפשה פתרונות לאחר שהבעלים, שניאור חשין, נהרג בנסיבות טראגיות. ב'יש תיירות' מתכוונים לשמר את המותג 'ימבטבע' כחברה עצמאית ולשמר את הדרך של חשין ז"ל.

יוסי, מה גרם לך להיכנס לימבטבע?
"ימבטבע תמיד היוותה עבורנו מתחרה ראוי בענף התיירות. אנחנו בעצם עבדנו על אותו קונספט שימבטבע עבדו, הן מבחינת המוצרים, כששתי החברות שיווקו מוצרים רחוקים, כמו: סרילנקה, מלדיבים, מרוקו, טוניסיה, והן מוצרי יוקרה, כמו: אוסטרליה, תאילנד, הודו, ניו זילנד. שתי החברות עובדות באותה צורה של קהלי אינטרנט, התחייבות בחברות תעופה, עבודה ישירה מול הספקים בחו"ל. מצאנו שהחברה הזו חברה תאומה של יש תיירות. העובדים שם מוכשרים מאד, בעלי ידע רב. אני אישית ראיתי בשניאור חבר, עמית לעבודה. שניאור ז"ל היה אחד האנשים שהערכתי ביותר בתחום התיירות. הוא כל פעם היה מאתגר אותנו. כשאנחנו הקמנו אתר מלדיבים, הוא רץ להקים גם אתר בסיומת אחרת וכדומה. הוא היה חבר טוב. היינו איתו בקשר. ניסינו כמה פעמים לעשות שותפויות עסקיות. היו לנו מחשבות על לקיחת מטוסים יחד, הרמת קבוצות ובניית אתרים במשותף. אני מרגיש באופן טבעי שנוכל להמשיך את הדרך שלו, בצורה שהוא רצה שנמשיך, בצורה שהוא היה עושה. איך שאני רואה את הדברים, אנחנו עושים את הדברים באותה דרך, נמשיך את הדרך שלו, ננציח את השם שלו, ונעשה את הדברים שהוא חלם ופינטז עליהם, ונדע גם להגשים את כל הפנטזיות שהיו לו. הוא בא עם מוצרים חדשניים, ורבים הרימו גבה כשלקח את מוצרי היוקרה והפך אותם למוצרים של העם. כיום החברה מראה שגם 'עמך' יכול לנסוע לסרילנקה, למלדיבים ולטיולי יוקרה".

מתי ידעת שאתה נכנס לשם?
"ימבטבע זה משהו שקרה מעצמו. לא כיוונו לשם. נוצרו מגעים בינינו לבין נציג המשפחה. הם ראו בנו ממשיכי דרך ואנחנו נענינו לבקשה. אני חושב שגם במשרד שם ראו בנו גורם מתאים להמשיך את הדרך שלו. אני מאמין שנצליח לעשות את המקסימום, ושיתגאו שדווקא אנחנו ממשיכים ומייצגים אותו, על כל מה שהוא ייצג בחברה. מעבר לאבידה בתור חבר אני חושב שהענף איבד פה אישיות מדהימה, אחד האנשים החכמים בענף, אם לא הכי חכם, אחד החריפים ביותר, הציניקנים ביותר. אני חושב שכל הענף מתאבל על אובדן כזה ענק. הוא השאיר תהום אחרי המוות".

איפה תפסה אותך הידיעה על המוות של שניאור?
"הייתי במשרד בשעת לחץ. פתאום היה מבזקון באינטרנט, שבנו של שופט, רוכב אופניים, נהרג. הייתי בהלם. בן השופט היחידי שאני מכיר זה שניאור. ישר התקשרתי לימבטבע למשרד. רצינו לוודא, אם שניאור קשור לכך, חס וחלילה. ברגע שהודיעו לנו את זה, כל המשרד פה התאבל. הוא היה איש הברזל. לא רק בחיים שלו, אלא גם בענף התיירות. הוא היה פורץ דרך".

שניאור היה טייל, נמצא בכל מקום. מי יעשה זאת כעת?
"לקחנו את כל הצוות של ימבטבע אלינו. אנחנו לומדים מהם את כל היעדים. בקשנו מהמשרד לראות את התוכניות לשנים הבאות ואיך להוציא אותן אל הפועל. אנחנו כבר נמצאים במגעים כדי להוציא לפועל חלק מהתוכניות שהוא רצה. שניאור הקדיש את רוב זמנו בעשור האחרון לימבטבע. הוא זה ימבטבע ועצם שימור השם והדרך של החברה, אני חושב שזו הדרך הטובה ביותר להנציח את מפעל החיים של שניאור חשין. היתרון שלנו שאנחנו מביאים את הכוח השיווקי ואת יצירת האינטרנט, ול'יבמטבע' יש את השכל-ידע, מכירים את המוצרים, להרכיב אותם, להכין אותם נכון לסוכני הנסיעות. זו חברה ששולטת בשוק התיירות מבחינת מוצרים תפורים, מוצרים לסרילנקה, מרוקו, מלדיבים. בכל היעדים האקזוטיים הם שולטים באופן מוחלט, ובמיוחד אצל סוכני הנסיעות. אנחנו נדאג לפתח את כל ההיבט הטכנולוגי מבחינת האתרים ומערכות נוחות יותר לסוכני הנסיעות".

המטרה להפוך לגורם משמעותי בענף

מה אתה יכול לומר באופן כללי על פעילות יש תיירות?
"יש תיירות גדלה בשנה האחרונה והיא חברה שגדלה משנה לשנה. הכנסנו הרבה מאד טכנולוגיות ואתרים חדשים ועוד מוצרים שלקחנו בהתחייבות, טיסות להודו, לתאילנד וסרילנקה. הבאנו לחברה מנכ"ל חדש, שהוא אחד המנהלים הבכירים במשק, איציק לוגסי. אני מאמין שעם שילוב של מנהל חזק, שמבין בארגון של חברה גדולה, החברה תמשיך להראות גדילה וצמיחה גם בשנים הבאות. היעדים שלנו זה להמשיך ולהשקיע בדברים שאנחנו טובים בהם, שיווק אינטרנטי, הן בישראל והן אתרים בינלאומיים בחו"ל. אנחנו מפתחים אתרים בספרדית ובאנגלית לשוק בדרום אמריקה ולשוק האמריקאי. אתרים של מלונות וטיסות. יש לנו עוד כמה נישות, שאנחנו הולכים להיכנס אליהן בשנה הקרובה, תיירות פנים, שעדיין לא נגענו בה, שזה תחום חדש מבחינתנו, ואנחנו הולכים להיכנס בכל העוצמה לנושא הזה. אנחנו הולכים להיכנס לתחום העסקי של לקוחות עסקיים ולהביא לכאן הרבה מאד חברות. הן מהיכרות אישית של גורמים בחברה והן מהיבט שיווקי וטכנולוגי, שפיתחנו בשביל החברות העסקיות, וגם לתחום של הטיולים המאורגנים, שזו עבודה בעיקר עם סוכני הנסיעות באמצעות ימבטבע".

אתם הולכים להיכנס לכל הנישות?
"לכל הנישות ולהפוך להיות קניון אחד גדול של כל המוצרים, הן מבחינת סיטונאות והן מבחינת קמעונאות, בים, באוויר וביבשה. ליצור מעטפת פתרונות בתחום התיירות לכל הנישות הקיימות והאפשריות".

איך יהיה שיתוף הפעולה שלך עם איציק לוגסי?
"מבחינת החברה הוא המנכ"ל שלנו. הוא אדם שמקבל את כל הסמכויות. אני נשאר בחברה כבעלים. אני דואג כרגע להכשיר את איציק, כדי שייכנס לתחום בצורה חלקה ביותר. איציק לא הגיע מענף התיירות, והוא יצטרך ללמוד את כל הענף מא' עד ת'. אני מאמין שברגע שהוא ישלוט בחברה באופן מלא, בעניין התיירותי שבה, אני אוכל לעסוק יותר בפיתוח טכנולוגי של מוצרים, שזה בעצם מה שאני אוהב. זו אהבה של החיים שלי לפתח מוצרים, אתרי אינטרנט, אפליקציות לאתרים בחו"ל".

אחרי שנכנסתם לספנות ולימבטבע, יש עוד הפתעות שאתה מכין?
"יש עוד הרבה הפתעות. לא נחשוף את הכל כעת. מראש המטרה לא הייתה להישאר במקום בו התחלנו. המטרה שלנו תמיד לגדול, לייצר עוד עבודות ולהגיע לממדים גדולים יותר ולהפוך לגורם משמעותי בענף, בים, באוויר, ביבשה".

איך שיתוף הפעולה עם סוכני הנסיעות?
"מבחינת מג'יק 1 יש לנו שיתוף פעולה מדהים, הן מהקמעונאים הגדולים בשוק והן מהסוכנויות הקטנות. אנחנו זוכים לשיתוף פעולה מדהים. הסוכנים מחבקים אותנו ואנחנו אותם בחזרה. אני חושב שעצם העניין הוא שנתנו עמלות גבוהות. אנחנו משלמים בספנות את העמלות הגבהות בשוק. זה תלוי בסוכן כמה מוכרים. יש עמלות בסיס ועמלות יתר. אף אחד לא מתלונן על העמלות, אלא מפרגנים על הצעד האמיץ, שבעידן קיצוץ עמלות לסוכנים, אנחנו מגדילים. מעצם העובדה שאנחנו נותנים עמלות גבוהות, המתחרים שלנו גם יצטרכו מתישהו להשתוות אלינו".

זה ענף לא צפוי. ראינו מה קרה עם טורקיה, כאשר חברות הפסידו הרבה כסף. זה לא מדאיג חוסר היציבות הזו?
"זה הענף שלנו. כמו שיש חברות תעופה וסוכני נסיעות שמתקיימים, בלי לקחת סיכונים אי אפשר להגיע לרווחים. עצם היותנו ישראלים זה סיכון אחד גדול. אנחנו לוקחים את הסיכונים כמה שיותר מחושבים ונכונים. תמיד יכולות להיות הפתעות. מצד אחד, היה לנו את טורקיה, מצד שני, הדלקים שעלו לנו באמצע השנה. זו הפתעה לרעה. כמו תמיד יש אלמנט של מזל, שהרבה לא מאמינים בו, ואני מאד מאמין בו. הוא משחק תפקיד. ואם המזל בצד שלך, אתה תרוויח, ואם לא, אתה לא תצליח. אני חושב שהיה לנו הרבה מזל השנה".

איפה אתה רוצה לראות אתכם עוד שנתיים-שלוש?
"זה עוד הרבה זמן. אני מניח שנהיה חברת תיירות, שגם מחזיקה בבית מלון ומחזיקה קו סדיר של טיסות וממשיכה לשווק את כל המוצרים, שאנחנו מציעים כיום".

ביום יום יש לך עוד זמן לדברים אחרים?
"אנחנו עובדים קשה. לא יודעים מה זה הדברים האחרים כל כך. אנחנו עברנו פה 8 חודשים אינטנסיביים של כמעט 19-20 שעות עבודה ביום. אני רוצה לברך את העובדים, שנרתמו למשימה ועבדו כאן שעות על שעות מ-7 בבוקר עד 23:00 בלילה, ונתנו את הכל כדי שהמערכת תצליח".

אתה אוהב בכלל לטייל?
"אני חולה על טיולים. לצערי הרב, לא היה לי הרבה זמן לטייל. אוהב מאד מאד את כל המזרח".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: