אא

הממונה על ההגבלים העסקיים העניקה פטור להסדר כובל בין יאט"א וחברות התעופה לגבי השימוש ב-BSP

בשל החשש שחברות התעופה ישתמשו ב-BSP לצורך הפעלת כוח משותף על סוכני הנסיעות הממונה הטילה הגבלות על יכולתה של יאט"א לנתק סוכנים מהמערכת.

Shutterstock Shutterstock
הממונה על ההגבלים העסקיים החליטה אתמול לחדש את הפטור שניתן בתנאים להסדר כובל בין יאט"א לחברות תעופה אשר התקשרו עימה בהסדר בעניין מערכת הסליקה המרכזית הממוחשבת BSP. הפטור ניתן למשך שלוש שנים.

הממונה התייחסה בהחלטתה לחשש כי חברות התעופה תשתמשנה ב-BSP להפעלת כוח משותף כלפי סוכני הנסיעות ועל כן התנתה הממונה את הפטור במספר תנאים ובהם תנאים המטילים מגבלות על יכולתה של יאט"א לנתק סוכן נסיעות מהמערכת.

בדיקת הרשות העלתה, כי בכפוף לתנאים, אין בהסדר לפגוע פגיעה של ממש בתחרות. התנאים שהועמדו כתנאי למתן הפטור הם:

כדי להימנע ממצב שבו ינוצל הכוח המצרפי של חברות התעופה והתלות של סוכני הנסיעות במערכת לצורך גריפת רווחים בשל השימוש במערכת הוצב תנאי המחייב מתן זכות שימוש בתוכנית הבסיסית בחינם – לכל סוכן נסיעות מורשה יאט"א המבקש זאת. לגבי השימוש בגרסה המשופרת של התוכנה יאט"א יכולה לגבות תשלום, עם זאת יאט"א הצהירה בפני הרשות כי במשך תקופתו של פטור זה היא לא תעלה את המחיר הנגבה על ידה בגין השימוש במערכת המשופרת עבור משתמשים בישראל מעבר למחיר הנגבה כיום .

כדי להמנע ממצב של עשיית שימוש בכוח המצרפי של חברות התעופה כנגד סוכני נסיעות באמצעות ניתוקם מהמערכת הוצבו מספר תנאים המגבילים את יכולתה של יאט"א לנתק סוכן מהמערכת במצבים של:
• טעות שאינה תלויה בסוכן;
• המאפשרים לסוכן להודיע כי הוא חולק על חיוב מסויים שחויב בו, כך שאותו חיוב השנוי במחלוקת יוצא ממערכת ה-BSP ויטופל באופן ישיר בין הסוכן לבין חברת התעופה בלבד;
• המחייבים מתן הודעה לסוכן על אי ביצועו של תשלום בחסר ומתן הזדמנות למלא את החסר;
• והמחייבים את יאט"א בתיעוד ובדיווח מיידי לממונה בקשר עם ניתוקים, לצרכי בקרה.

כדי להמנע ממצב של דחיקת חברות תעופה שאינן חברות ב-BSP מתחרות וחסימתן בפני סוכני נסיעות אשר משתמשים במערכת ה-BSP מופג ע"י פתיחת המערכת באופן שיוויוני לכלל חברות התעופה שעושות שימוש במערכות ה-GDS.

כדי להמנע ממצב של שימוש במערכת ככלי להידברות ולהעברת מידע עסקי בין חברות התעופה, בינן לבין עצמן במישרין, באמצעות המערכת או על ידי יאט"א, הוצבו תנאים האוסרים על העברת מידע שעלול למנוע את התחרות או להפחיתה, ככל שהעברת המידע אינה נדרשת לצורך תפעולה השוטף של המערכת ותפקודה.

הממונה על ההגבלים העסקיים ציינה עוד בהחלטתה כי "מערכת ה-BSP עצמה אינה רשאית לשנות את תנאי האשראי, את עצם יכולתו של סוכן לעבוד מולה או לקבוע תנאים ביחס לעבודה עם סוכני הנסיעות. כך למשל, יאט"א לא תביע את עמדתה ביחס לשיעורי העמלה ולא תקבע אם תוקם סוכנות נסיעות במקום כזה או אחר, כשם שלא תתנגד להקמתה של סוכנות ולא תסרב לפעול עם סוכן נסיעות. יצויין, כי שינוי בתקנות יאט"א, עשוי להחשב שינוי מהותי בתנאי ההסדר שהוצג לי".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: