אא

התאחדות המלונות על ממשלת ישראל: יד אחת בונה תיירות, יד שנייה הורסת!

אלי גונן לקראת הוועידה השנתית: מצד אחד הגדלת תקציבי השיווק של ישראל ונתוני שיא ופריחה ומצד שני, פגיעה במלונאים באמצעות החוק לעידוד השקעות הון והתייקרות פרועה של תעריפי הארנונה למלונות.

Shutterstock Shutterstock
ערב הוועידה השנתית של התאחדות המלונות בישראל מפרסמים היום ראשי ההתאחדות סיכום של שנת 2010 במלונות ומציגים תמונה חצויה: מצד אחד יש הכרה בחשיבות התיירות למשק ולתעסוקה, המתבטאת ביתר תקציבים לשיווק, ובהתאם בתוצאות טובות מאוד למלונות בשנה החולפת, מצד שני, יש התעלמות מצרכי התיירות ומצרכי המלונאות, ובפועל צעדים הפוגעים בעשייה.

הצד החיובי: תוצאות מצוינות
שנת 2010 תסתיים עם כ- 3.4 מיליון כניסות לישראל, שיא כל הזמנים, מהן כ- 2.8 מיליון כניסות תיירים, ששהו במדינה למעלה מ- 24 שעות וכ- 600 אלף מבקרי יום.

אומדן הכנסות המדינה מתיירות לשנת 2010 מוערך בכ- 4.4 מיליארד דולר . פדיון המלונות הגיע לכ- 8.1 מיליארד ₪! , שיא כל הזמנים במלונות, כ- 47% מתיירות נכנסת, והיתר מתיירות פנים.

לינות במלונות: לפי אומדן לא סופי, שנת 2010 תסתיים עם 21.5 מיליון לינות סה"כ , מהן 11.6 מיליון לינות ישראלים ו- 9.9 מיליון לינות תיירים .

פיזור גיאוגרפי: כרגיל, בתחום תיירות הפנים אילת מובילה עם 49% מסך לינות הישראלים! אחריה ים המלח עם 13% מסך לינות הישראלים, אח"כ טבריה ,קיבוצים , ירושלים , תל אביב וחיפה . בתיירות הנכנסת: ירושלים הובילה השנה עם 34% מסך לינות התיירים, אחריה תל אביב – 23% מסך הלינות, אילת , טבריה , ים המלח , נתניה וחיפה .

תפוסת החדרים ב- 2010 עמדה על כ- 66% . מלונות תל אביב נהנו מהתפוסה הממוצעת הגבוהה ביותר השנה , ים המלח , מלונות אילת , ירושלים , נתניה , חיפה , הרצליה , טבריה ונצרת .

מועסקים ושכר: 2010 מסתיימת עם כ- 33 אלף מועסקים במלונות! שיא כל הזמנים.
10,000 איש מועסקים במלונות אילת , 5,900 – במלונות ירושלים , 5,500 – במלונות תל אביב , 3,900 מועסקים במלונות טבריה והגליל , 3,600 – במלונות ים המלח .
2,300 מועסקים במלונות חיפה והצפון , 950 מועסקים במלונות נתניה ו-850 מועסקים במלונות הרצלייה .

ראשי התאחדות המלונות בישראל מייחסים את הפריחה בתיירות לשקט הגיאופוליטי היחסי באזור, כמו גם לתקציבי השיווק המוגברים של משרד התיירות, שהתמקדו בעיקר בשוק האמריקאי . המלונאים אומרים גם כי גם פתיחת שמי ישראל לתחרות וכניסת מפעילי תעופה חדשים סייעו להגדלת תנועת התיירות ב- 2010.

מצד שני: קשיים ותקיעת מקלות בגלגלים!
כמה חדרי מלון בארץ? כ- 47,000 לערך.

אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל אומר כי: "מדברים על מחסור בחדרים ועל חשיבות הגדלת מלאי החדרים, אולם דיבורים לחוד ומציאות לחוד. בשנות ה- 80 חל גידול של 22% במספר חדרי המלון בארץ, שנות ה- 90 היו שנות הצמיחה והבנייה עם גידול של 50% במספר חדרי המלון! אולם משנת 2001 יש קיפאון. מצד אחד נפתחים פה ושם מלונות חדשים, מצד שני נסגרים אחרים. רבים נסגרו בעשור האחרון בנתניה, במז' ירושלים, בנהרייה, בזכרון יעקב, בבאר שבע.
מצד אחד, מבטא שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, ובצדק, את הצורך בהגדלת אמצעי האכסון לתיירות, ומצד שני, האוצר ממש בימים אלה תוקע מקלות בגלגלי היזמים והופך את ההשקעה במלונאות לאטרקטיבית פחות מבעבר, כאשר הוא מתכנן להוציא את תחום המלונאות והתיירות מהחוק לעידוד השקעות הון במסגרת חוק ההסדרים החדש. המשמעות תהא שהמלונות לא ייהנו ממסלולי העדפה בתחום תמריצי המס כמו מפעלי תעשייה . אם לא נתבשר על שינוי של הרגע האחרון, החוק החדש לעידוד השקעות הון יחול רק על מפעלי תעשייה, ולא יכלול מפעילי תיירות . השקעות בתיירות תוחרגנה לרעה לעומת השקעות בתעשייה, למרות שתעשיית התיירות היא יצואן מובהק עם נתונים בהיקף של 50% מהמחזור לייצוא. אני מניח שהתוצאה תהיה שיזמים ישראלים יגדילו השקעות בתחום התיירות בחו"ל על חשבון השקעותיהם בישראל".

העלאת תעריפי הארנונה: אלי גונן אומר כי: "העלאת שיעורי הארנונה באילת, בשעה שהיא נאבקת על עצם הישרדותה מול שכנותיה תחת תנאי תחרות בלתי אפשריים - היא שטות מוחלטת ודוגמה לכך שיד אחת בונה ושנייה הורסת. מדינת ישראל לא מטילה מע"מ באילת כדי לעודד את התיירות, אבל עיריית אילת מחליטה לייקר את תשלומי הארנונה בשיעור של עד כ- 30% יותר מאשר בערי התיירות במרכז הארץ – ובפועל מחליטה לצמצם את יכולת התחרות של מלונות אילת.

ראשי ההתאחדות גם קובלים על המחסור בכ- 1,500 עובדים! באילת ובים המלח. המדובר בעיקר בעובדי צווארון כחול , מקצועות שקשה לגייס ישראלים כדי לאיישם.

נתונים מתוך מסקר ציפיות בקרב מלונות ישראל, שערכה המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות בישראל:

80% מהמלונאים מאמינים כי ב- 2011 תמשך העלייה בלינות התיירים מחו"ל
23% מהמלונאים מאמינים שהעלייה בלינות התיירים תהיה בהיקף של 10% ואף יותר מכך!
לעומת זאת, 15% מהמלונאים צופים כי בשנה הבאה לא יהיו שינוי בהיקף לינות התיירים, ואילו 5% צופים ירידה לעומת 2010.

לינות הישראלים – יותר ממחצית מהמלונאים – צופים שב- 2011 לא יהיה כל שינוי במספר לינות הישראלים. 35% מהמלונאים צופים עלייה בלינות הישראלים בשנה הבאה ואילו 12% צופים ירידה בלינות הישראלים בשנה הקרובה.

תפוסת החדרים – הצפי הוא לגידול ממוצע של 4% בתפוסה. 80% מהמלונאים צופים עלייה בתפוסה, לעומת 20% אחרים, שצופים כי לא יחול שינוי בתפוסה, או תחול ירידה.

איזה סוג תיירות מעדיפים מלונאי ישראל?
במקום הראשון – תיירות בודדים
במקום השני – תיירות קבוצתית, סיור ותיור
במקום השלישי – תיירות קבוצתית, צליינות

תמהיל התיירות הנכנסת?
יותר ממחצית מהמלונאים צופים שלא יחול שינוי בשנה הבאה בתמהיל התיירות הנכנסת. כ- 30% מאמינים כי פלח התיירות מרוסיה ומאירופה תגדל.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: