אא

היסטוריה, נופים ומורשת יהודית בקייב בירת אוקראינה

אשר גולדברג מדווח על סיור לימודי בקייב, סיור המשלב היסטוריה, נופים ומורשת יהודית .

Shutterstock Shutterstock
אוקראינה, אשר הייתה בעבר חלק מברית המועצות, לפני שזו התפרקה, היא מדינה במזרח אירופה והגדולה ביותר מבחינת שטחה . היא גובלת בים השחור בדרום, ברוסיה במזרח ובצפון-מזרח, בבלארוס בצפון, בפולין בצפון-מערב, בסלובקיה ובהונגריה במערב, וברומניה ובמולדובה בדרום-מערב . אוכלוסיית אוקראינה מונה כ - 51 מיליון נפש . בעיר הבירה קייב חיים כ - 2.6 מיליון תושבים וגודלה כגודלה של פריז .

קייב, השוכנת בין שתי גדות נהר הדנייפר, נוסדה לפני כ - 1500 שנים על ידי שלושה אחים ואחות ונקראת על שמו של האח הבכור, קייב . העיר מוקפת במספר פארקים מרשימים ורחוקה כשלוש שעות נסיעה באוטובוס מהעיר אומן, עירו של רבי נחמן מאומן, שהלך לעולמו בשנת 1810 . קייב רחוקה כ - 100 ק"מ מהעיר צ'רנוביל, שם ארעה דליפת הכור הגרעיני בשנת 1986 .

הרחובות והשדרות המרכזים החוצים את קייב הם רחוב אנדרייבסקי, רחוב האומנות ושדרות קראשצ'טייק היפיפיים . בקייב שלוש כנסיות מפוארות הבולטות בגודלן ובפאר הבנייה שלהן: 'סנט מיכאל', 'סנט אנדריי' ו'אייה סופיה', המושכות אליהן אלפי מבקרים ואורחים מרחבי אירופה . בסמוך לכנסיית 'סנט מיכאל' שוכן שוק המזכרות האוקראיני הגדוש בקונים . חובבי המזכרות ימצאו בו מאות דוכנים המציעים מבחר כובעים טיפוסיים לחורף, בגדי צבא רוסי ממלחמת אפגניסטן, סיכות עבר והווה של ברית המועצות ואוקראינה, כלי נשק קטנים ותחמושת שעברו שיפוץ ועוד . אחד ממקומות הביקור המעניינים בעיר קייב הוא מתחם 'לאורה פצ'רסקיה', מתחם דתי נוצרי אורתודוקסי, שהוקם במאה ה – 11 . מבני הכנסייה הענקית המשקיפה על נהר הדנייפר מרתקים ביופיים . אלפי מאמינים וסתם אזרחים נוהרים למקום, כשבכניסה נמצאות מספר לבנים מטיט, שהמסורת מבטיחה לכול הנוגע בהן הסרת מחצית מצרותיו . במקום מוזיאון ובו מוצגים האוצרות הלאומיים של אוקראינה, ובהם תכשיטים וחפצי נוי בני מאות שנים .

ברחבי העיר קייב כיכרות רבות ובמרכז כל אחת מהן פסלי ענק מרשימים של גיבורי העבר של אוקראינה ואנדרטות להנצחת הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה . הפסל המרשים ביותר המשקיף על העיר מתאר את 'אמא המולדת' הנושאת בידיה אלומות שיבולים. אחת הכיכרות המרכזיות בקייב היא זו שבמרכזה פסל ענק מרשים של בוגדן חמלניצקי על סוסו . חמלניצקי הוא גיבור לאומי אוקראיני ומנהיג המרד הקוזקי הגדול והעקוב מדם, שהביא בשנת 1654 לשחרור אוקראינה מפולין וההסכם עם רוסיה . מבחינת המורשת היהודית, בוגדן חמלניצקי נחשב לאחד מצוררי ישראל, לאחר שבמהלך המרד הקוזקי נרדפו ונטבחו יהודים רבים ברחבי פולין על ידו ועל ידי חייליו במהלך הפרעות, שלימים כונו פרעות ת"ח-ת"ט .

מקומות רבים בקייב קשורים לעם ישראל וליהדות, מאחר שאוקראינה הייתה בתחום המושב .

המתחם העיקרי של היהודים בעיר קייב היה בשכונת פודול הענקית . בקייב קיימים היום שלושה בתי כנסת יהודיים, כשהגדול והמפואר שבהם הוא בית הכנסת המרכזי, שנבנה בשנת 1898 על ידי משפחת ברודסקי, שהייתה מהעשירות במשפחות היהודיות באוקראינה באותה תקופה . זהו בניין גדול מידות ומרשים ביותר בו התפללו עד שנת 1941 . כשנכנסו הגרמנים לקייב, הם הפכו את המקום למתחם הפיקוד הצבאי שלהם . בעידן הקומוניסטי של ברית המועצות שימש המקום כאולם ספורט . כיום, בזכות תרומתם של אוליגרכים יהודים, בעיקר של איגור קולומויסקי, שופץ המתחם ורבים נוהרים להתפלל במקום ולבקר בו. במרכז קייב נמצא בית הכנסת של העדה הקראית, מבנה היסטורי שאינו פעיל כיום .

במעלה הרחוב קרוב לבית הכנסת שוכן הבית בו התגורר שלום עליכם תקופה קצרה . שלום עליכם, לדעת חוקרים מסויימים, התכוון לעיר קייב כאשר כתב בסיפוריו על יהופץ . עיריית קייב הקימה פסל נאה של שלום עליכם הניצב בהוד והדר וזוכה למבטם של מבקרים רבים יהודים ולא יהודים כאחד. במרחק קטן משם עמד בעבר בית משפחת מבוביץ', שם נולדה בשנת 1898 גולדה מבוביץ', הידועה יותר בשמה גולדה מאיר, אשר מאוחר יותר הייתה לראש ממשלת ישראל. הבית כבר אינו קיים וכול מה שנותר ממנו הוא החצר והמחסן של אב המשפחה שהיה נגר. גולדה התגוררה בקייב עד גיל חמש, לפני שעברה להתגורר בארה"ב . בזיכרונותיה כתבה גולדה מאיר על בית הוריה האפרורי ועל זיכרון הילדות שלה, לפיו אוטם אביה הנגר בריא הגוף את הכניסות לבית בבולי עץ מחשש לפוגרום של אנטישמים מקומיים . עיריית קייב הקימה פסל נאה לציון והוקרה לתושבת העיר, שהפכה לראש ממשלת מדינת ישראל ועוד קודם לכן שרת חוץ מוערכת .

במהלך הסיור בקייב ניתן לסייר בבית הכלא, בו הוחזק במשך שנתיים, 1911 עד 1913, מנדל בייליס, יהודי תושב קייב, שנקשר לעלילת הדם המפורסמת . בייליס הואשם ברצח של ילד מקומי והשתמש בדמו לצורכי הכנת מצות לחג הפסח . ניתן לצפות בתא בו היה בייליס כלוא ובבית המשפט, בו התנהל משפטו הארוך, שהיו לו הדים רבים, ואשר בסיומו זוכה בייליס מכול אשמה . מנדל בייליס עלה לארץ ישראל ולאחר מספר שנים היגר לארה"ב .

אחד המקומות החשובים בסיור הוא באבי יאר . בשנת 1941 כאשר נכנסו הגרמנים לעיר קייב, הם זכו לסיוע של חלק ניכר מהתושבים בניהול פרויקט ההשמדה של תושבים מקומיים, שגילו התנגדות לכיבוש, ובעיקר השמדת יהודי העיר קייב, שמאה אלף מהם הספיקו לנדוד לתוככי רוסיה בטרם כניסת הקלגסים הנאצים . ב - 28 בספטמבר פורסם צו גרמני צבאי, שפקד על יהודי קייב ללא יוצא מהכלל להגיע למקום ריכוז במקום הנקרא באבי יאר . הגרמנים הבהירו, כי מי שלא ייענה להוראה וייתפס בביתו, יירה במקום. הגרמנים הוסיפו בפקודה אזהרה האומרת, שכול מי שייכנס לבתים הנטושים, יירה . יהודי קייב סברו, שמעבירים אותם למקום ריכוז ועבודות וארזו במזוודות קטנות את כול רכושם. היהודים לא חשדו בזוועה הצפויה להם . לאחרי שחפציהם נלקחו מהם, הם הוצעדו יחדיו, גברים, נשים, ילדים וזקנים, אל בורות ענק שהוכנו מבעוד מועד . במקום המתינו להם יחידות החיסול של האיינזצגרופן, שהורכבו מאוקראינים שעברו לצד הגרמני . במשך 48 שעות, כאשר רק קולות מכונות הירייה הקטלניות נשמעו, הוצאו להורג 34 אלף יהודים, אשר נפלו הישר לעומק בורות המוות . ידוע כי ב'באבי יאר' נרצחו למעלה ממאה אלף יהודים . לאחר המלחמה, כאשר התגלו קברי האחים, ניסו הקומוניסטים לגמד את נושא רצח היהודים . הטענות האוקראיניות הן כי במקום הזה בבאבי יאר הושמדו מאות אלפי אוקראינים . במקום המצמרר הזה הוקמה אנדרטה לציון הטבח והשואה המקומית. בבאבי יאר הקימו האוקראינים אנדרטה ענקית לציון המאבק בנאצים והניצחון עליהם ולזכר כול חללי העיר קייב, שמצאו את מותם במקום. במקום הקרוב לבורות המוות היהודים קיים פארק ענק ובית קברות צבאי גדול, בהם מתקיימים טקסים צבאיים ואירועי זיכרון .

אחד האתרים המרשימים בקייב הוא מוזיאון ההתנגדות והפטריוטיות של העיר קייב . קייב הוכרזה כעיר גיבורה של ברית המועצות וזכתה בכוכב האדום, שמעטר את דיגלה. המוזיאון הענק, בו הוקם פסל של אישה, 'אימא המולדת', המתנשא לגובה של 150 מטר . האישה נושאת חרב ומגן . למי שמטפס בתוכה נגלה מראה פנוראמי מרהיב של נהר הדנייפר והעיר . במקום רחב הידיים ניצבים פסלי ענק המתארים את גבורת העם האוקראיני, הגברים הלוחמים והנשים הלוחמות בשורות הצבא האדום נגד הגרמנים . במקום מצויים טנקים, מטוסים ורכבות ממלחמת העולם השנייה וכלי נשק, ששימשו את הצבא הרוסי במלחמת אפגניסטן, שם נהרגו למעלה משלושת אלפים מבני העיר קייב והאזור .
אוקראינה ופולין תארחנה במשותף את משחקי יורו 2012 בכדורגל . משחק הגמר אמור להתקיים באצטדיונה של דינמו קייב בעל 85 אלף המקומות . עבודות השיפוצים ענפות נערכות באזור הממוקם בתוך פארק מדהים ביופיו .

לחובבי הבילויים, השתייה והריקודים ניתן למצוא במרכז קייב מספר מקומות בילוי ליליים מרשימים: מרכז הארנה, בניין קומות ובו חמישה עשר אולמות שונים, בהם ניתן לבחור את סגנון המוזיקה וריקודים המועדפים על המבלה. במועדונים נערות גוגו ומופעי חשפנות שונים. הארנה מושכת בסופי השבוע את אלה האוהבים לרקוד, לראות ולהראות .
מרכז בילוי גדול ויפיפה הוא הבודהה בר עם פסלי ענק של האל בודהה . במקום המפואר מסעדות וטעמי המטבח האסייתי והמטבח האירופי . הוודקה, הוויסקי והמשקאות מושכים למקום את גם המקומיים וחווית הביקור שם היא בטעם של עוד . חובבי הריקוד הלטיני יבחרו ודאי במועדון הסלסה, בו ניתן לבלות עד אור הבוקר . גם אוהבי מוסיקה קלאסית, אופרות ותיאטרון, יכולים למצוא הופעות לטעמם בעשרות האולמות האלגנטיים העומדים על תילם כבר מאה ומאתיים שנים .

סיור חווייתי, שהוא סיור חובה למבקרים בקבוצות, הוא סיור מתואם בכפר אוקראיני טיפוסי, אשר הזמן קפא בו מאות שנים . נסענו מקייב באוטובוס כשעה וחצי לכפר ציורי מושלג שתרגום שמו לעברית הוא 'כפר הזקנה'. הסיור נפתח בהכרת מספר בתי הכפר, בו חיים כפי שחיו אבותיהם לפני 150 שנים ובעידן הקומוניסטי . הכפריות בלבושן הססגוני והלאומי הגישו ארוחת צהרים בטעם של פעם, כמו בסיפורי הכפרים היהודיים בפולין ורוסיה . המאכל הלאומי המורכב בורשט עם שמנת המכיל בין היתר ירקות שונים, תפוחי אדמה, גזר, סלק, כרוב, פיטריות. בנוסף, אל השולחן הובאו גם מאכלי דגים שונים והוודקה המקומית והכפרית נשפכה כמים . מוגשים במקום סוגי בשר שונים וכמובן המאכל הלאומי והבריא לגוף כדבריהם, שומן החזיר, אותו אוכלים כפי שהוא. הוודקה הטעימה היא בייצור מקומי כפרי וטעמה משתנה בהתאם לחומרי הייצור: חיטה, שיפון ותפוחי אדמה. וודקה פרושה 'טיפה קטנה' . האטרקציה של הביקור לאחר סיום הארוחה הוא מופע של נשות הכפר בסיפורי עבר על המולדת, על המלחמות, על אהובים ואהבות המשולבים בשירה וריקודים אליהם מצורפים, כטוב ליבם ביין, האורחים . אגב, בקייב קיים שוק מקורה מתחת לאדמה עם שפע של תוצרת כפרית מקומית של פירות, ירקות, בשר ושאר המאכלים הנוסטלגיים, הנמכרים על ידי כפריות מהכפרים העוטפים את קייב הבירה .

חברת הנסיעות 'אשת טורס' בשיתוף חברת התעופה 'איירוסויט' פתחה מסלול חדש לסופי שבוע בקייב, בירת אוקראינה, הכולל שלושה לילות במלונות ארבעה כוכבים בעלות של 599 דולר לאדם . קימות שתי אפשרויות לסוף שבוע: האחת יציאה מישראל מיום חמישי וחזרה ביום ראשון, או יציאה ביום שישי וחזרה ביום שני. הטיסה מישראל לקייב היא בת שלוש שעות בערך, ואין צורך באשרת כניסה, שבוטלה לאחרונה .
המלונות המוצעים למבקרים בקייב על ידי חברת 'אשת טורס' הם: מלון פרמייר פלאס המפואר והיוקרתי הקיים מאז שנת 1912, שהוא אחד המלונות המרשימים והיפים במרכז העסקי ההומה הוא. במקום קאזינו מפואר גדול ויוקרתי, שדיירי המלון זכאים לכניסה חד פעמית אליו ללא תשלום. מלון נוסף ועממי יותר, ממוקם קרוב למרכז קייב, הוא מלון רדיסון בלו הנגיש לכול יעד בקייב .
המטבע המקומי הוא גריבנה שערכו חצי שקל ישראלי . בכול מקום ניתן להשתמש גם בדולרים ובאירו . הסיור בחודש פברואר היה בטעם חורפי והעיר קייב הייתה לבנה, מושלגת ויפה, והותירה טעם של עוד .

* הכותב היה אורח 'אשת טורס' ו'איירוסוויט'
  


 
 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאוקראינהחופשה באוקראינה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: