אא

נא להכיר: מדריך הטיולים השר מתן וילנאי

מתן וילנאי המשמש בימים כתיקונם כשר להגנת העורף פשט השבוע לכמה שעות את החליפה והעניבה, עבר לנעלי הליכה ומעיל רוח והיה לשר הראשון שהפך למדריך טיולים במסגרת פרויקט סיורי האח"מים של קבוצת 'צעירים למען ירושלים'. וילנאי לקח את הדור הצעיר לסיור בירושלים הקדומה בעקבות אביו, פרופ' זאב וילנאי "אבי מדריכי הטיולים" בארץ ישראל.

Shutterstock Shutterstock
מתן וילנאי, השר להגנת העורף ואלוף במיל. נולד בירושלים גדל בה ונלחם לשחרורה. כבנו של פרופ' זאב וילנאי, גדול חוקרי ארץ ישראל בדורות האחרונים וחתן פרס ישראל, התלווה מתן לא פעם אל אביו בסיוריו המקיפים ברחבי הארץ, וכך התוודע אל הארץ, צעד בשביליה ונקשר לנופיה.

השר נענה להזמנת 'צעירים למען ירושלים' הפועלת לחיבור דור העתיד לירושלים במגוון פעילויות עכשוויות ואטרקטיביות ומפעילה פרויקט של סיורים ירושלמים בהדרכת אח"מים וסלבס.

לקראת האירוע מצאו ב'צעירים למען ירושלים', כרזה המודיעה על טיול של פרופ' זאב וילנאי בגולן ובבשן והתאימו אותה לסיור הנוכחי, של בנו, מתן שהתקיים סביב חומות העיר העתיקה.

וילנאי החל את הסיור בתצפית בהר הזיתים על נופי העיר העתיקה ונשא נאום מרגש על ההיסטוריה היהודית שהתחילה במקומות הללו לפני אלפי שנים. משם המשיכה הקבוצה למערת צדקיהו, מערה מלאכותית הנמצאת מתחת חומות העיר העתיקה אשר נוצרה כאשר חפרו ממנה את האבנים ששימשו להקמת חומות העיר ובית המקדש. הקבוצה הגיעה לשער שכם וירדה אל הכיכר הרומית הממוקמת מתחתיו ונחשפה לגילויים ולסקירה מפי איש מרחב ירושלים ברשות העתיקות, החוקר והארכיאולוג ד"ר יחיאל זלינגר שליווה את הסיור. וילנאי סיפר כי אביו היה מסתובב בכל פינה בארץ ישראל, בלי מורא ופחד, והוא הולך בעקבותיו, ומקפיד לסייר בכל חלקי העיר, גם ללא ליווי ואבטחה.

וילנאי הוביל את הקבוצה לטיילת החומות ועצר לתצפית מעל שער שכם וסקר את האתרים ההיסטוריים בתוככי החומות. בשער החדש אל מול מנזר רוטרדם סיפר וילנאי סיפור כדי להמחיש את האבסורד באותם הימים שלפני שחרור ירושלים, כאשר העיר היתה מחולקת בין הירדנים לישראל – כשלנזירה מהמנזר נפלו השיניים התותבות לתוך האזור המפורז סמוך לחומות התקשרו למטה האו"ם בניו-יורק וביקשו מהם אישור וסיוע כדי להשיב את האבדה. וילנאי סיפר על ימיו כמפקד צעיר בחטיבת הצנחנים שבין היתר איישה את העמדות מול הלגיון הירדני ומאוחר יותר במלחמת ששת הימים אף פרצה ושחררה את העיר העתיקה.

לשאלת הצעירים האם המציאות של חלוקת ירושלים יכולה לחזור על עצמה גם בעתיד ענה השר: "אין שום סיכוי. מה שהיה - לא יהיה. ירושלים מאוחדת בריבונות ישראל ועל כך אין מחלוקת".

מדובר בסיור השלישי במסגרת סדרת סיורי החורף בירושלים של 'צעירים למען ירושלים' בהדרכת שרים, חברי כנסת ומפורסמים. את הסיור הראשון העביר סגן ראש השב"כ לשעבר, ח"כ ישראל חסון שלקח את הצעירים לסמטאות הרובע
הארמני בעיר העתיקה, ואת הסיור השני העביר חבר הכנסת הפרופ' אריה אלדד בהר הזיתים וסביבותיו.

הסיורים מתקיימים באווירה צעירה ובלתי פורמאלית כשכל אחד ממובילי הסיורים יוצק אליהם תוכן ייחודי של "ירושלים שלו" – הזויות האישיות, הרגעים המיוחדים והקשר והמפגש של האח"מ מוביל הסיור אל ירושלים. את הסיורים הבאים ידריכו חברי הכנסת זבולון אורלב, אופיר אקוניס, ועתניאל שנלר.

ב'צעירים למען ירושלים' פועלים למען עתידה של ירושלים, בפעילות לחיזוק ולפיתוח השכונות בעיר, מתוך כוונה לעודד ציבור צעיר, ציוני ומשכיל להתיישב בה ובכך לשמר על חיותה.

בשבוע האחרון עלתה התנועה לכותרות בעקבות מאבקה לשחרור "הגמל של ירושלים", הגמל קוז'אק אשר מהווה אבן שואבת לתיירים בטיילת הר הזיתים וליד שער האשפות אך נעצר על ידי פקחי העירייה בטענה שאין לו רישיון עסק ולא ביטוח צד ג'. לאחר התערבות 'צעירים למען ירושלים' והצפת הנושא בכלי התקשורת נמצא פתרון עם העירייה והגמל הירושלמי צפוי לחזור לנופי העיר העתיקה כבר בתקופה הקרובה.




צילום: מירי צחי

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: