אא

תערוכה ראשונה מסוגה : ראש פינה - אז והיום

בבית ההיסטורי של פרופ' מר, סבו של ג'וליאנו מר ז"ל, נפתחה ביום שישי האחרון תערוכת הצילומים הנדירה, הכוללת עשרות צילומים היסטוריים שאותרו ונאספו במשך שנים ממקורות ארכיונים מגוונים.

Shutterstock Shutterstock
ביום שישי שעבר הפך ביתו ההיסטורי של פרופסור מר, סביו של ג'ולינאו חמיס מר ז"ל, למוזיאון המציג תערוכת צילומים מרהיבה. התערוכה עוסקת בבתי הראשונים בראש פינה, אנשי העלייה הראשונה, מהקמתם לפני 130 שנה, דרך חורבותיהם באמצע המאה הקודמת, ועד שחזור הבתים בעשורים האחרונים.

את התערוכה יזמו העמותה לשחזור ראש פינה ואוצר התערוכה אורי בירן, שאשתו היא מצאצאי המייסדים. השניים שיחזרו ביחד את בית המשפחה באתר ההיסטורי.

עשרות הצילומים ההיסטוריים אותרו ונאספו במשך שנים ממקורות ארכיוניים שונים ומגוונים, ביניהם הארכיון הציוני, לשכת העיתונות הממשלתית, ארכיון ראש פנה. צילומים נוספים נמצאו ברשותם של אספנים פרטיים וגם אצל תושבים באתר שהגיעו למקום וצילמוהו כשהיה בהריסותיו.

בחלק מהתמונות מוצגים חורבות הבתים ובצמוד אליהם צילומים בני זמננו, מאותה זווית ממש, של אותם הבתים לאחר שיקומם. כך ניתן לראות את היופי שבשחזור. הצילומים העכשוויים נעשו על ידי תושב ראש פנה, רותם חזן, גם הוא צאצא לאחת המשפחות שהתגוררו בעבר ברחוב ההיסטורי.

בתערוכה הוצג לציבור לראשונה צילום יצא דופן שאותר לאחרונה ברשותו של האספן ד"ר ירי רימון. זהו צילום סאפיה פנוראמי של מושבת הראשונים משנת 1887, לערך. הוא צולם, ככל הנראה, לקראת ביקורו הראשון של הברון אדמונד דה רוטשילד בארץ ישראל באותה השנה. הצילום מאפשר הבנה ברורה של תאריכי ההקמה של הבתים ברחוב העליון, וביניהם בית הכנסת ההיסטורי שנבנה בשנת 1885. בנוסף, יוצגו צילומים מעניינים ונדירים של גלויות דואר היסטוריות בהן מצולמת ראש פנה החל מתחילת המאה ה- 19.

לאחר חודשים אחדים בהם תוצג התערוכה בראש פינה, היא תוצע להצגה באתרי מורשת נוספים וממנה יוכלו ליהנות אנשים המתעניינים בהיסטוריה של ארץ ישראל, בהתיישבות בגליל ובראש פנה, ובשימור מבנים.

ראש מועצת ראש פינה, אביהוד רסקי: "כאבן הפינה של התיישבות העלייה הראשונה בארץ ישראל, חלה על ראש פינה האחריות להוריש את נחלת העבר לדורות הבאים, על מנת שידעו מאין באו. סיפורה של ראש פינה, הוא סיפורה של העלייה הראשונה כולה בארץ ישראל ודרך תערוכת הצילומים הנדירה, אפשר לדמיין את אשר עבר על המתיישבים. כולי תקווה, כי לאחר שתוצג בראש פינה, תמצא התערוכה בתים נוספים להתארח ברחבי הארץ, כדי שכולם יוכלו לצפות וליהנות ממנה".

התערוכה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום בימים א' – ה' בין השעות : 09:00 - 17:00 ביום ו' בין השעות : 09:00 - 14:00.

               
רח' העליון 1.5.75 צלם: משה מילנר    פנורמה משנות ה-20 וצילום בן זמנינו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: