עליית מחירי הדלק תקטין את הביקוש לטיסות ארוכות טווח
יוסי פישר צופה כי מה שקורה עם מחירי הדלק יהווה גורם משפיע על חברות התעופה ועל התיירות לישראל.
Shutterstock
בשבוע שעבר פרסמה חברת התעופה הגדולה בישראל, אל-על, את דו"חות הרבעון הראשון. הדו"חות הציגו הפסד של קרוב ל-43 מיליון דולר, שרובו משויך לעלית מחירי הדלק. עוד נכתב בדו"ח שהדלק מהווה כ-34% מהוצאות החברה. לפי הדו"ח, אל-על עשתה פעולת גידור והחליפה מספר מטוסים ישנים, אך זה קצת מזכיר את סיפור הילד ההולנדי שדחף את אצבעו לסדק בסכר.
במהלך השנה האחרונה עלה מחירה של חבית נפט ביותר מ-35%.
כאשר אנו בוחנים דו"חות אלו, עלינו לבחון גם את תמונת המאקרו בעולם התעופה.
לאחרונה פרסמו שני בנקי ההשקעות המובילים בעולם גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, הערכות לפיהן מחיר הדלק צפוי להאמיר. על פי ההערכות הללו עד לסוף 2011 יאמיר מחירה של חבית נפט ל-120 דולר.
בשבוע שעבר עלו שתי ידיעות נוספות הקשורות לקשר הישיר בין עליית מחירי הדלק לחברות התעופה. חברות התעופה הממוזגות אייר פראנס-ק.ל.מ., דלתא האמריקאית ואלאיטליה הודיעו כי בכוונתן לקצץ כ- 9% בהיקף היצע הטיסות הטראנס-אטלנטיות בחורף 2011-2012. לפני יומיים פרסמה חברת ראיינאייר – חברת הלאו קוסט הגדולה באירופה, הודעה לפיה לאור עליית מחירי הדלק תקרקע חברת התעופה האירית 80 מטוסים מתוך צי של 300 מטוסים, וזאת בפעם הראשונה בתולדות פעילות החברה. עוד הצהיר נשיא ומיסד החברה מייקל איולירי שבכוונת החברה לקצץ בכמות העובדים, וכן להוריד בכמות היעדים אליהם טסה החברה. לדברי אולירי הוא חש שלאור התיירות הדלק מודל הלאו-קוסט עליו התבססה חברת התעופה שלו נפגם ולכן הוא מעדיף להפעיל פחות טיסות .
מה אם כן יהיו ההשפעות של עליית מחירי הדלק על התעופה מישראל ואליה ובגדול על התיירות?
ובכן, חלק גדול מחברות התעופה הטסות לישראל 'גלגלו' חלק ניכר מהוצאות הדלק על לקוחותיהם . מחירי כרטיסי הטיסה אמנם עלו אך לא במלוא גובה עליית מחירי הדלק. יש גבול לעליות במחיר אותן אפשר "להפיל" על הלקוח.
העלייה במחירי הטיסות תקטין את הביקוש לטיסות ארוכות טווח שם המשמעות של עליית מחירי הדלק גדולה יותר. ניתן להעריך שהביקוש לטיסות טראנס-אטלנטיות ולטיסות למזרח הרחוק יקטנו. לעומת זאת, טיסות ליעדים קצרים - נופשונים באגן הים התיכון, טיסה ליעדים העירוניים הקלאסיים באירופה, יגדלו על חשבון הצמצום בטיסות ליעדים ארוכי הטווח.
במהלך השנה האחרונה עלה מחירה של חבית נפט ביותר מ-35%.
כאשר אנו בוחנים דו"חות אלו, עלינו לבחון גם את תמונת המאקרו בעולם התעופה.
לאחרונה פרסמו שני בנקי ההשקעות המובילים בעולם גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, הערכות לפיהן מחיר הדלק צפוי להאמיר. על פי ההערכות הללו עד לסוף 2011 יאמיר מחירה של חבית נפט ל-120 דולר.
בשבוע שעבר עלו שתי ידיעות נוספות הקשורות לקשר הישיר בין עליית מחירי הדלק לחברות התעופה. חברות התעופה הממוזגות אייר פראנס-ק.ל.מ., דלתא האמריקאית ואלאיטליה הודיעו כי בכוונתן לקצץ כ- 9% בהיקף היצע הטיסות הטראנס-אטלנטיות בחורף 2011-2012. לפני יומיים פרסמה חברת ראיינאייר – חברת הלאו קוסט הגדולה באירופה, הודעה לפיה לאור עליית מחירי הדלק תקרקע חברת התעופה האירית 80 מטוסים מתוך צי של 300 מטוסים, וזאת בפעם הראשונה בתולדות פעילות החברה. עוד הצהיר נשיא ומיסד החברה מייקל איולירי שבכוונת החברה לקצץ בכמות העובדים, וכן להוריד בכמות היעדים אליהם טסה החברה. לדברי אולירי הוא חש שלאור התיירות הדלק מודל הלאו-קוסט עליו התבססה חברת התעופה שלו נפגם ולכן הוא מעדיף להפעיל פחות טיסות .
מה אם כן יהיו ההשפעות של עליית מחירי הדלק על התעופה מישראל ואליה ובגדול על התיירות?
ובכן, חלק גדול מחברות התעופה הטסות לישראל 'גלגלו' חלק ניכר מהוצאות הדלק על לקוחותיהם . מחירי כרטיסי הטיסה אמנם עלו אך לא במלוא גובה עליית מחירי הדלק. יש גבול לעליות במחיר אותן אפשר "להפיל" על הלקוח.
העלייה במחירי הטיסות תקטין את הביקוש לטיסות ארוכות טווח שם המשמעות של עליית מחירי הדלק גדולה יותר. ניתן להעריך שהביקוש לטיסות טראנס-אטלנטיות ולטיסות למזרח הרחוק יקטנו. לעומת זאת, טיסות ליעדים קצרים - נופשונים באגן הים התיכון, טיסה ליעדים העירוניים הקלאסיים באירופה, יגדלו על חשבון הצמצום בטיסות ליעדים ארוכי הטווח.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}