אא

ההתאחדות מציגה: השלכות אפשריות של סופת ההוריקן איירין על הסוכנים

בהתאם לסקירת ההתאחדות, היות והגורם לביטול הטיסות הוא כוח עליון, ע"פ עמדת הדין הישראלי, אי קיום העסקה, בהתאם לתנאים הקבועים בחוק, אינו מהווה עילה לאכיפת העסקה או לפיצויים. כמו כן, היא מעלה חשש כי לקוחות יבטלו תשלומים לסוכנים באופן חד צדדי.

Shutterstock Shutterstock
התאחדות סוכני הנסיעות שלחה לסוכנים סקירה של עמדת הדין הישראלי בנוגע להשלכות של ביטול הטיסות, עקב סופת ההוריקן בחוף המזרחי של ארצות הברית, על סוכני הנסיעות.

לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, המקרה הנוכחי נמצא בקטגוריה של כוח עליון: "חוק החוזים הישראלי קובע כי אם אי קיום עסקה נובע בשל נסיבות שלא ניתן היה לדעת או לצפות מראש בעת כריתת החוזה, ולא ניתן היה למנען, וקיום העסקה באותן נסיבות הוא בלתי אפשרי או שונה באופן יסודי ממה שהוסכם עליו בין הצדדים , אי הקיום אינו מהווה עילה לאכיפת העסקה או לפיצויים. בהתאם לכך, אלא אם נקבע אחרת בחוזה עם הלקוח:
א. לקוחות שטרם התחילו את נסיעתם, בין אם מדובר בטיסה אל הארץ או מהארץ, אינם זכאים לפי דין לפיצויים מסוכני הנסיעות בגין נזקים מביטול או בגין החזר בתי מלון בחו"ל לטיסות שלא יצאו לישראל.
ב. נדגיש, כי לקוח שיצא מהארץ לפני הסופה וממתין בחו"ל לא זכאי לפיצוי לפי דין עבור הוצאותיו להמתנה.
ג. לקוחות שהתחילו נסיעתם ובעקבות האירוע מטוסם נחת בשדה אלטרנטיבי מטופלים על ידי ועל חשבון חברות התעופה האחראיות לסיים את הבאת הנוסע ליעד הסופי על כל הכרוך בכך.
ד. לקוחות שמבקשים לבטל טיסה גם אם זו עדיין לא הוכרזה כמבוטלת על ידי חברות התעופה, דמי הביטול של כרטיסם יהיו לפי הדין או חוקי הכרטיס.
ה. חבילות ובתי מלון – במקרים שבהם הוזמנה טיסה בנפרד ובית מלון בנפרד, הטיסה בוטלה על ידי חברת התעופה ויש דמי ביטול מלאים על בית המלון – בעקרון מהרגע שנמסר ללקוח השובר למלון או לטיסה מערכת היחסים החוזית מתקיימת בין המלון או חברת התעופה ללקוח. הסוכן סיים את תפקידו ואת אחריותו המשפטית עם מסירת המסמכים ללקוח.
עלויות ביטול וכו' ע"ח הלקוח.
עדיין לא ברור כיצד ינהגו בתי מלון בחול וספקים המוכרים שירותי קרקע הנחת העבודה הסבירה היא כי הם יוותרו על דמי הביטול."

פתאל מציין עוד כי בעקבות המצב לקוחות עלולים לבטל תשלומים לסוכנים באופן חד צדדי. "בפרשנות מורחבת של הפסיקה בעניין החוזה האחיד או בגין עילת העדר תמורה וביטול התשלום בכרטיס האשראי.
אפשרויות תשלום ומשמעותן המשפטית:
א. תשלום רגיל בכרטיס אשראי – ניתן לביטול חד צדדי.
ב. תשלום בהמחאה – אינו ניתן לביטול חד צדדי.
ג. עסקת תשלומי קרדיט – אינה ניתנת לביטול חד צדדי."

ההתאחדות מציינת באגרת את חוק האיחוד האירופי כיוצא מהכלל: "על פי חוקי האיחוד האירופי, חברות התעופה האירופאיות חייבות גם במקרים של אסונות טבע או כוח עליון, לדאוג ללקוחות רק ביומיים הראשונים של העיכוב בטיסה ולא יותר מזה".

התאחדות סוכני הנסיעות מבהירה באגרת כי "האמור במסמך זה מהווה סקירה של עמדת הדין הישראלי בנוגע למצב שנוצר, לפי מיטב הבנתנו, ואינו מהווה הנחיה כלשהי לפעולה. כמו כן, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, כל סוכנות נסיעות רשאית לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ככל שהדבר נדרש".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: