אא

העיר ברלין כדוגמא לעיר בה פיתוח בתי המלון החדשים יצא משליטה

יוסי פישר מסביר מה קרה למלונאות בברלין ולמה הציפייה ל'בוננזה' עבור יזמי המלונאות הישראלית בברלין לא הגשימה את עצמה עד כה.

Shutterstock Shutterstock
לאחרונה קיבלתי מאמר מעניין מחברי הטוב המלונאי זאב רוזנברג המתגורר בברלין. כותרתה של הכתבה שהתפרסמה בעיתון הברלינאי הנפוץ DER TAGESSPIGEL היא בתרגום לעברית: 'זול בברלין'.

יש מספר מקבילות היכולות לקשור בין ברלין, עיר הבירה הגרמנית לירושלים. שתיהן ערי בירה, שתיהן עניות, בשתיהן יש אוכלוסיות מיעוטים גדולות, שתיהן היו ערים עם חומה בליבן ואוחדו ושתיהן ערים תיירותיות מעניינות ביותר. אולי בכך מסתיימת ההקבלה.

להבדיל מירושלים, בה נבנו בעשר השנים האחרונות לא יותר מעשרה בתי מלון, בברלין מתווספים בכל שנה בין 3,000 – 2,000 חדרי מלון חדשים למצבת החדרים הקיימת בעיר. כבר היום יש בברלין יותר מיטות בחדרי מלון מאשר במנהטן. ברבעון הראשון של שנת 2011 נרשמו בעיר 117,924 מיטות בבתי מלון רשומים ומוכרים ועוד 14,000 מיטות בפנסיונים ובמלונות שאינם רשומים. על פי מנכ"ל התאחדות המלונות הברלינאית התפוסה הממוצעת בשנת 2011 בעיר בקרב המלונות הרשומים והמדורגים תעמוד על כ - 68% ואילו בקרב כלל המלונות והפנסיונים על כ - 50%.

על פי נתוני לשכת התיירות הגרמנית בשנת 2010 כמות לינות התיירים בעיר עמדה על 8.5 מיליון לינות ובמחצית הראשונה של שנת 2011 נרשם גידול של 9% בכמות לינות התיירים בעיר.

עד לסוף שנת 2013 צפויים להיפתח בעיר עוד לפחות 14 בתי מלון בקטגוריות שונות החל ממלונות 3 כוכבים עד למלונת 5 כוכבים דוגמת הוואלדורף אסטוריה היוקרתי מרשת הילטון שיפתח בעוד מספר חודשים במערב העיר.

אחת הסיבות שהפכו את ברלין ליעד העירוני בין הזולים באירופה ואולי הזול בהם הוא כמות הטיסות של חברות הלאו קוסט המגיעות לעיר. בין אייר ברלין המקומי, איזי ג'ט, ראיינאייר וג'רמן ווינגס. רק משדה התעופה שונפלד במזרח העיר פועלות למעלה מעשר חברות תעופה לואו-קוסט. פעילות זו צפויה לגדול עם פתיחת הטרמינל החדש והמסלולים בשדה.

יש בברלין רשתות בתי מלון זולים המותאמים לקליינטורה של חברות התעופה במודל לאו קוסט או באדג'ט . אלו הם מלונות המציעים שרותי אירוח בסיסיים ברמה סבירה ללא או עם שרותי מזון מוגבלים, אינטרנט חופשי וחדרים שמזמינים אותם באתר האינטרנט ללא אפשרות לביטול או שינוי. דוגמא מצוינת לרשת כזו היא Motel One . המציעה חדרים קטנים אך מודרניים, עיצוב מושך במרכז העיר. לא מדובר במלונות קטנים אלא במלונות בני 400-500 חדרים כל אחד שהמודל העסקי שלהם הוא למכור הרבה ובזול. אנחנו מדברים על מחיר ממוצע של 59 אירו ללילה כאשר בהזמנה מראש בתקופה לא עמוסה המחירים יורדים מתחת ל - 50 אירו ללילה על בסיס חדר לינה בלבד ללא ארוחת בוקר.

גם חברת התעופה איזי ג'ט הצטרפה למרוץ לפתיחת מלון בעיר ברלין. המלון הראשון של החברה בגרמניה Easy Hotel נפתח בברלין בחודש מרץ 2010 ברובע הטרנדי הקישה מארקט. המודל העסקי של המלון דומה לטיסות איזי ג'ט. שלם בזול על הלינה הבסיסית 25-55 אירו ללילה אך תחויב ניקיון החדר, טלוויזיה ואינטרנט ואפילו על איכסון המזוודה בחדר איכסון במלון. אוכל לא קיים במלון רק מכונות בתשלום בהם אפשר לרכוש שתייה, סנדוויצ'ים וכיבוד קל.
הנקודה הישראלית: מספר יזמי נדל"ן ומלונאות ישראלים גילו את ברלין בתחילת העשור, השקיעו בעיר ורכשו מלונות רבים. אלו נאבקים כעת במתחרות החדשות שנכנסו וממשיכות להיכנס לשוק המקומי . התחרות היא בעיקר על מחיר והמחירים נקבעים על ידי רשתות הנסיעות ברשת האינטרנט. חברות כמו : הוטלס.קום, בוקינג.קום,אקספדיה ו - HRS הן המשווקות העיקריות של מלאי החדרים של המלונות שאינם ממותגים.

השחיקה במחירים ומצד שני הירידה במחירי הנדל"ן והעליה בריבית הבנקאית הביאו את היזמים הישראלים למצב בו הבנקים לוחצים על העמדת ערביות נוספות ופירעון חלקי של ההלוואות הממונפות.

הציפייה ל'בוננזה' עבור יזמי המלונאות הישראלים בברלין לא הגשימה את עצמה עד כה. אך את ברלין לא בנו בתוך יום. הגרמנים הינם אשפי התכנון האסטרטגי אך המילה טקטיקה נחשבת בעיני גרמנים רבים כמילה גסה משהו.
התייר הישראלי לעומת זאת נהנה ובגדול. מחירי המלונות הזולים בברלין, מלאי הטיסות הגדול והתחרות על הקו מאפשרים לישראלים רבים לגלות את העיר. מעבר ליעד של טיולי קבוצות, ברלין הפכה בשנתיים האחרונות ליעד לצעירים, יעד יציאה לטיולים במזרח גרמניה ובפולין וכן, גם יעד לחופשה משפחתית . הקהילה הגאה בישראל אף היא מבקרת בתדירות גוברת והולכת בעיר הפתוחה והליברלית הזו.

לסיכום, ברלין היא בהחלט יעד מצוין לתייר הישראלי. אם הייתי חושב על השקעה בתיירות בברלין, הייתי מעדיף להמתין קצת.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: