אא

כיצד הפכה גרמניה למעצמת תיירות עולמית ?

גרמניה עקפה את צרפת ועברה למקום השני בכמות המבקרים האירופאים. יוסי פישר ועדי אזולאי פגשו את פטרה הדורפר, מנכ"לית לשכת התיירות הגרמנית, לשיחה מקיפה על הדרך להצלחה בתקופה לא קלה ויצאו בתחושה שהדורפר היא אחת הסיבות העיקריות להפיכתה של גרמניה למעצמת תיירות.

Shutterstock Shutterstock

בשנת 2010 הצליחה גרמניה לעלות למקום השני באירופה בכמות המבקרים האירופאים, עם 60 מיליון מבקרים ולעקוף את צרפת, מעצמת התיירות המסורתית.

נפגשנו בצהרי יום חם, בלב תל-אביב, עם אחת מנשות התיירות החשובות בגרמניה ואולי באירופה – פטרה הדורפר, מנכ'לית לשכת התיירות הלאומית של גרמניה.

השיחה עסקה במספר נושאים, כאשר המעניין שבהם היה כיצד הצליחה גרמניה 'לעקוף' את צרפת במספר התיירים האירופאים?






לגולנד פארק


הדורפר, שסיימה ביקור בישראל, לרגל אירוע שקיימה לשכת התיירות הגרמנית בשבוע שעבר, מציינת מספר סיבות עיקריות להצלחה:

•עקביות, הן באסטרטגית השיווק של לשכת התיירות והן באיכות המוצר בגרמניה. ראוי לציין את תשתיות התיירות המעולות - שדות תעופה, רכבות וכבישים, איכות המוצר המלונאי, ותודעת שירות מפותחת. הדורפר עובדת בלשכה 14 שנה, מתוכן בתשע השנים האחרונות משמשת כמנכ"לית. כך גם חלק ניכר ממנהלי הלשכות בשלושים משרדים ברחבי העולם.

•תאימות גבוהה בין מחיר המוצר התיירותי לצפיות התייר. גרמניה מיצבה את עצמה בשווקים האירופאים והבינלאומיים כמוצר בו המחיר מתאים למוצר עצמו .

•איחוד העיר ברלין, ההשקעות העצומות בתשתיות התיירות בה והפיכת העיר לבירת תרבות עולמית, עזרו לשנות את התפישה התיירותית לגבי גרמניה בעולם.

•שמירה על ערוצי הפצה ופיתוח שווקים חדשים. כבר לפני יותר מעשר שנים זיהתה הדורפר את השווקים המתפתחים באסיה, בעיקר סין והודו, בארצות המפרץ ובארצות חבר העמים לשעבר - בעיקר רוסיה. מאז נמשכו מאמצי השיווק בארצות אלו, ללא התחשבות בעליות ומורדות שעברנו – ה-11 בספטמבר והמשבר הכלכלי בשנת 2008. ההשקעה לא פסקה לרגע, ההבדלים הם בעיקר בדגשים. הנציגות בישראל הוקמה בשנת 1974 ומאז לא נסגרה אפילו ליום אחד.

•השווקים שונים זה מזה ומאמצי השיווק מותאמים לשפה ולמנטאליות בכל שוק ושוק. ערוצי השיווק בכל שוק ושוק ברחבי העולם נשענים בעיקר על השותפים המקומיים, בראש ובראשונה סוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות היוצאת. התאמת המוצר התיירותי נשענת על ניסיונם המקצועי.

•התאמה של המותג גרמניה לתנאי השוק המשתנים משנה לשנה, תוך שינוי בדגשים והתאמתם לשווקים שונים. כך לדוגמא, בשנת 2012 יינתן דגש מיוחד בשוק הישראלי לטיולי יין וגסטרונומיה, קניות במרכזי OUTLET, ספורט ונופש משפחתי.

•איסוף ולימוד נתוני השוק ועיבוד סטטיסטיקות, שעל בסיסן נערך תקציב לשכת התיירות הלאומית של גרמניה. הלשכה עובדת עם מאגר ובסיס נתונים, שאפשר רק לתארו באופן אחד- דיוק מדעי.

•כל הפעילות השיווקית של לשכת התיירות הגרמנית נעשית במסגרת עסקית, המאוגדת ברישום של חברה בע'מ. הדורפר כפופה למועצת מנהלים מקצועית, בה יושבים המנהלים של הגופים השותפים בלשכה וגם מזכיר המדינה לענייני תיירות, שהוא שר זוטר בממשלה הפדראלית הגרמנית. לדוגמא: בעלת רשת המלונות MARITIM, משמשת כסגנית היו'ר של מועצת המנהלים של החברה.




קתדרלה באאכן


אירופה פסאג' המבורג


מספר נתונים נוספים שהדורפר הדגישה במהלך השיחה:
•למעלה מ-30% משוק התיירות לגרמניה מורכב מתיירות עסקית, כשחלק משמעותי ממנו הוא תיירות כנסים, בשעה שהממוצע לשאר ארצות אירופה עומד על סדר גודל של 15%.

•כ-50% מהתיירות לגרמניה היא תיירות פאן-אירופאית, כאשר השווקים העיקריים הם: בריטניה, צרפת, הולנד, אוסטריה, איטליה, ספרד ואוסטריה.

•ישראל היא שוק חשוב מבחינת לשכת התיירות. חשוב לזכור שחצי מיליון לינות בגרמניה, ממדינה בת שבעה מיליון תושבים, הוא מספר מכובד ביותר. לינות הישראלים בגרמניה גדלו בשנת 2010 ב-25% לעומת השנה שקדמה לה. השהות הממוצעת של התייר הישראלי בגרמניה עומדת על 8 לילות וההוצאה הממוצעת לשהות עומדת על 968 אירו.

•לדברי הדורפר התוכנית האסטרטגית של הלשכה היא '20-20', שמשמעותם: תוספת של 20 מיליון תיירים עד לשנת 2020. התוכנית היא להכפיל את כמות הלינות של הישראלים בגרמניה למיליון לינות בשנה.




לסיכום, מעבר לכל הסיבות, נכונות ומדויקות ככל שיהיו, בתיירות עוסקים אנשים. הדורפר היא אחת מאלו שעושה את ההבדל. למרות שהיא בתפקיד כבר תשע שנים כמנכ'לית וחמש שנים נוספות כמנהלת השיווק, היא מלאה באנרגיות ומוטיבציה. השפעתה, מנהיגותה ואישיותה הם חלק חשוב מסיפור ההצלחה של גרמניה כמוצר תיירותי מוביל באירופה ובעולם כולו.




כיכר גנדרמנמרקט


בניין הספרייה של אוניברסיטת קוטבוס

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: