הישג להתאחדות: ביטול טיסות וחבילות נופש מחוץ לישראל עד 18 יום לפני היציאה
בתחילת דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת בתקנות הגנת הצרכן רצו לאפשר ביטול טיסות וחבילות עד יומיים לפני היציאה. היום, לאחר חמש שעות של דיונים, הוחלט על 18 ימים, שאינם ימי מנוחה. משמע, כ-20 ימים.
Shutterstock
התאחדות סוכני הנסיעות, בעבודתו של המנכ"ל, יוסי פתאל, רשמה היום הישג מעולה מבחינת הסוכנים.
בתקנות הגנת הצרכן, שעברו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוחלט שביטול טיסה וחבילת תיירות מחוץ לישראל תתאפשר עד 18 ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד תחילת השירות. יחד עם שבתות מדובר על 20-12 ימים, שמעבר להם הלקוחות לא יוכלו לבטל חבילות.
בתחילת הדיונים רצו לאפשר ביטולים עד יומיים לפני היציאה, אך עבודה מאומצת של מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, בחודשים האחרונים, הביאה להישג זה.
בהתאחדות רצו לאפשר ביטולים רק עד 30 יום לפני הטיסה אבל הם בהחלט מרוצים מההישג, שייתן 20-21 יום. מדובר בשירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי, המתבצעים במלואם מחוץ לישראל, לרבות טיסת המשך לטיסה שיצאה מישראל והניתנת באמצעות חברת תעופה אחרת, חבילת נופש מחוץ לישראל, למעט טיסה מישראל ואליה שאינה טיסת המשך ובלבד שהעוסק גילה לצרכן, בטרם ההתקשרות, את תנאי ביטול העסקה של נותן השירות מחוץ לישראל.
נסיעה מוגדרת בחוק זה: טיסה, שיט, טיול מאורגן וכיוצא באלה ובשיט, למעט הובלת טובין. התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקף בתקופה הקרובה.
יוסי פתאל אמר בתגובה: "זה בהחלט בשורה מאד חשובה לסוכני הנסיעות. יצאנו לדרך שהיה לנו ביד יומיים, הצלחנו לעלות ל-18 יום. הדבר מאפשר לסוכני הנסיעות לחיות בשלום עם ההחלטה הזו ולא להיפגע. הדבר ימנע את כל מבצעי הרגע האחרון, שאנשים היו מזמינים טיסות ומבטלים בגלל כל המבצעים שהיו. זה יעשה סדר בכל הענף מבחינת הנוסעים. כעת אנחנו נפעל כדי שגם בתחום המכר מרחוק תהיה הטעמה, וזה יעבור ל-18 יום מבחינת האפשרות לבטל. כיום זה עומד על תשעה ימים".
במהלך הדיון התעוררה מחלוקת באשר למועד הביטול, כאשר משרד התמ"ת הציע בתקנות לאפשר לצרכנים לבטל את העסקה ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני תחילת השירות. נציגי חברות התעופה הזרות הפועלות בארץ והישראליות וכן התאחדות סוכני הנסיעות טענו כי המועד הוא קצר מידי, ולא יאפשר להם מספיק זמן למכור את הכיסא במטוס או הנופש למישהו אחר. לנוכח זאת הם דרשו כי זכות הביטול תינתן בתנאי שהביטול ייעשה 30 יום לפני תחילת השירות.
ח"כ רוברט טיבייב אמר כי לא מדובר בנוסחה מדעית, שלפיה אפשר לקבוע את המועד, והציע להעמידו על 22 יום. אולם היו"ר שאמה-הכהן הציע כי ניתן יהיה לבטל את העסקאות ובלבד שהביטול ייעשה 18 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת השירות, והוועדה קיבלה את הצעתו. כמו כן קיבלה הוועדה את הצעת היו"ר שאמה-הכהן, כי התקנות יהיו בתוקף עד ה-1 בינואר 2012, על מנת לבחון את יישומן במהלך השנה הקרובה, בכדי לוודא שהזמן הקצר לא גרם לנזק לעוסקים בענפי התיירות.
עם זאת, נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד רון חלפון, טען בדיון כי משרד התמ"ת היה חייב להיוועץ במשרד התחבורה לפני הגשת התקנות ולא עשה זאת. לכן ביקש זמן שיאפשר למשרד להביע עמדה בעניין. נציגת משרד המשפטים ביקשה לבחון את עמדת משרד התחבורה, והבהירה כי בכל מקרה משרד המשפטים יהיה מעוניין לקבל את עמדת שר התחבורה. לפיכך הוחלט כי התקנות לא יאושרו סופית עד אשר יתברר האם הייתה חובה להיוועץ בשר התחבורה וכן עד שתתברר עמדת משרד התחבורה.
יש לציין כי, התקנות לא יחולו על שירות שמתחיל בחו"ל ונגמר בחו"ל ושלא ניתן להחיל עליו את החוק בישראל, כמו למשל שירותי השכרת רכב בחו"ל. באשר לטיסות יחולו התקנות על טיסות שיוצאות מישראל וחוזרות לישראל, אך לא על טיסות המשך בחברות תעופה שאין להן זיקה לישראל.
בתקנות הגנת הצרכן, שעברו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוחלט שביטול טיסה וחבילת תיירות מחוץ לישראל תתאפשר עד 18 ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד תחילת השירות. יחד עם שבתות מדובר על 20-12 ימים, שמעבר להם הלקוחות לא יוכלו לבטל חבילות.
בתחילת הדיונים רצו לאפשר ביטולים עד יומיים לפני היציאה, אך עבודה מאומצת של מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, בחודשים האחרונים, הביאה להישג זה.
בהתאחדות רצו לאפשר ביטולים רק עד 30 יום לפני הטיסה אבל הם בהחלט מרוצים מההישג, שייתן 20-21 יום. מדובר בשירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי, המתבצעים במלואם מחוץ לישראל, לרבות טיסת המשך לטיסה שיצאה מישראל והניתנת באמצעות חברת תעופה אחרת, חבילת נופש מחוץ לישראל, למעט טיסה מישראל ואליה שאינה טיסת המשך ובלבד שהעוסק גילה לצרכן, בטרם ההתקשרות, את תנאי ביטול העסקה של נותן השירות מחוץ לישראל.
נסיעה מוגדרת בחוק זה: טיסה, שיט, טיול מאורגן וכיוצא באלה ובשיט, למעט הובלת טובין. התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקף בתקופה הקרובה.
יוסי פתאל אמר בתגובה: "זה בהחלט בשורה מאד חשובה לסוכני הנסיעות. יצאנו לדרך שהיה לנו ביד יומיים, הצלחנו לעלות ל-18 יום. הדבר מאפשר לסוכני הנסיעות לחיות בשלום עם ההחלטה הזו ולא להיפגע. הדבר ימנע את כל מבצעי הרגע האחרון, שאנשים היו מזמינים טיסות ומבטלים בגלל כל המבצעים שהיו. זה יעשה סדר בכל הענף מבחינת הנוסעים. כעת אנחנו נפעל כדי שגם בתחום המכר מרחוק תהיה הטעמה, וזה יעבור ל-18 יום מבחינת האפשרות לבטל. כיום זה עומד על תשעה ימים".
במהלך הדיון התעוררה מחלוקת באשר למועד הביטול, כאשר משרד התמ"ת הציע בתקנות לאפשר לצרכנים לבטל את העסקה ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני תחילת השירות. נציגי חברות התעופה הזרות הפועלות בארץ והישראליות וכן התאחדות סוכני הנסיעות טענו כי המועד הוא קצר מידי, ולא יאפשר להם מספיק זמן למכור את הכיסא במטוס או הנופש למישהו אחר. לנוכח זאת הם דרשו כי זכות הביטול תינתן בתנאי שהביטול ייעשה 30 יום לפני תחילת השירות.
ח"כ רוברט טיבייב אמר כי לא מדובר בנוסחה מדעית, שלפיה אפשר לקבוע את המועד, והציע להעמידו על 22 יום. אולם היו"ר שאמה-הכהן הציע כי ניתן יהיה לבטל את העסקאות ובלבד שהביטול ייעשה 18 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת השירות, והוועדה קיבלה את הצעתו. כמו כן קיבלה הוועדה את הצעת היו"ר שאמה-הכהן, כי התקנות יהיו בתוקף עד ה-1 בינואר 2012, על מנת לבחון את יישומן במהלך השנה הקרובה, בכדי לוודא שהזמן הקצר לא גרם לנזק לעוסקים בענפי התיירות.
עם זאת, נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד רון חלפון, טען בדיון כי משרד התמ"ת היה חייב להיוועץ במשרד התחבורה לפני הגשת התקנות ולא עשה זאת. לכן ביקש זמן שיאפשר למשרד להביע עמדה בעניין. נציגת משרד המשפטים ביקשה לבחון את עמדת משרד התחבורה, והבהירה כי בכל מקרה משרד המשפטים יהיה מעוניין לקבל את עמדת שר התחבורה. לפיכך הוחלט כי התקנות לא יאושרו סופית עד אשר יתברר האם הייתה חובה להיוועץ בשר התחבורה וכן עד שתתברר עמדת משרד התחבורה.
יש לציין כי, התקנות לא יחולו על שירות שמתחיל בחו"ל ונגמר בחו"ל ושלא ניתן להחיל עליו את החוק בישראל, כמו למשל שירותי השכרת רכב בחו"ל. באשר לטיסות יחולו התקנות על טיסות שיוצאות מישראל וחוזרות לישראל, אך לא על טיסות המשך בחברות תעופה שאין להן זיקה לישראל.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}