אא

ועדת הכלכלה: אם עמלת החלפת המטבעות בנתב"ג תזנק נגביל אותה בחקיקה

בעקבות ביטול סעיף העמלה המקסימלית במכרז להפעלת סניפי החלפת כסף בנתב"ג ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום [א'] דיון בנושא. נציג חברת ציינג' פלייס: המכרז מגלגל מס נסיעות נוסף על הצרכן; רש"ת: אם נראה שיש פגיעה בציבור אפשר בכל עת להוסיף מתחרה שלישי.

Shutterstock Shutterstock
לאור הפרסומים כי רשות שדות התעופה ביטלה את סעיף העמלה המקסימלית במכרז להפעלת סניפי החלפת כסף בנתב"ג והחשש כי בציפייה לקבל תשלומי שכירות גבוהים יותר מתכוונת רש"ת לאפשר לזוכים במכרז לדרוש מהנוסעים עמלות גבוהות קיימה היום ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דיון בחשש לייקור עמלת החלפת המטבעות בנמל התעופה בן גוריון.

לדברי יו"ר הוועדה: "רכישת מט"ח זה לא כמו רכישת סיגר או בגד יקר, זה בלתי נפרד מצרכי הנסיעה. לא נאפשר שיעשקו את הצרכן הישראלי ואת התייר ואם צריך נפקח על כך בחקיקה".

סמנכ"ל המסחר של רש"ת, יורם שפירא, הסביר כי לאחר שלמכרז הראשון ניגש רק בנק הפועלים הוחלט לצאת למכרז נוסף. "ידענו שהמגבלה היא עמלת ההמרה ולכן הסרנו את הגבלת המקסימום ועשינו זאת גם מול בנק הפועלים כדי לשמור על ההגינות", אמר שפירא.

שפירא אמר כי הוחלט להחזיר את המגבלה על בנק הפועלים, שכאמור היה הזוכה היחיד במכרז הראשון, אך התוצאה היא שבנק הפועלים נמצא תחת מגבלה וחברת יורו דיווייסס לא נמצאת תחת מגבלה בעמלת המקסימום, אך יצטרך להתאים את עצמו לתחרות במקום.

לדברי שפירא, אם רש"ת תראה שיש פגיעה בציבור היא יכולה בכל עת להוסיף מתחרה שלישי, על מנת להגביר את התחרות.

רונן ישראלי מחברת ציינג' פלייס טען כי במצב שנוצר עמלת המקסימום תהפוך למחיר המינימום והצרכן ייפגע. הוא הסביר כי כדי שהזכיין הפרטי לא יפסיד, לאחר שהציע לשלם לרש"ת 24 מיליון שקל בשנה, הוא יצטרך לגבות עמלה של 6.6% לפחות. "זה מס נסיעות שיגולגל על חשבון הציבור", אמר.

נציג יורו דיויסס אמר כי החברה היא אחת הגדולות בעולם והיא יודעת להקפיץ את מחזור הפעילות, וכי אין בכוונתה לעשוק את הציבור. עם זאת הוא הודה כי החברה היתה מוטרדת ממגבלת עמלת המקסימום.

היו"ר שאמה-הכהן ציין כי החשש לפגיעה בנוסעים לא התפוגג ונקודת האור היחידה היא האפשרות להכניס מתחרה שלישי.

"ועדת הכלכלה תעקוב אחר השינוי בעמלות ואני מתחייב להכין הצעת חוק לפיקוח על עמלת המקסימום, אם יתברר שהעמלות אכן עלו. היינו שמחים לשמוע שההגבלה חוזרת, בין אם ע"י החלטת רש"ת או בית המשפט, אך הדבר אינו בידי הוועדה", אמר היו"ר והבהיר כי "הוועדה היתה שמחה לשמוע שבאיזושהי דרך תחול עמלת מקסימום גם על הזכיין הזר".

רשות שדות התעופה הודיעה בעקבות הדיון כי "רש"ת חרטה על דגלה את טובת הלקוח ובכלל זה את התייר והצרכן הישראלי בכל השירותים הניתנים בנתב"ג, כולל את שרות המרות המט"ח. בתחום המרות המט"ח פועלים שני גופים מסחריים שזכו במכרז כדין. שני הזוכים מתמודדים על מתן שרות במוצר זהה ועל אותו הלקוח, עובדה שהביאה בעבר ותביא, ככל הנראה, גם בעתיד לתחרות הוגנת לטובת הצרכן. רשות שדות התעופה תמשיך לעקוב באופן שוטף על כל הפעילות העסקית, לרבות המרות המט"ח, ותוודא באופן שוטף שהלקוח יוצא נשכר בכל האמצעים העומדים לרשותה". הרשות הוסיפה עוד "רש"ת אינה נתמכת על ידי קופת המדינה והיא מפנה את הכנסותיה לשיפור התשתיות, הבטיחות, הביטחון והשרות".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: