אא

רק 282 חברים מתוך 437 חברי התאחדות משלמים דמי חבר מלאים

הדוח השנתי של התאחדות סוכני הנסיעות לשנת2010/2011 עוסק בשורה של נושאים מעניינים, המעידים על מצבו של הענף. ועדת הביקורת על גביית דמי החבר: "הינו לקוי. ההתאחדות וגם ועד ההתאחדות היו צריכים לגלות יתר תקיפות והחלטיות בתהליך הגבייה".

Shutterstock Shutterstock

יוסי פתאל: דירקטוריון הלקוחות הוא מושג שעלינו לאמץ כאסטרטגיה מרכזית בניהול עסק


המנכ"ל יוסי פתאל כותב, בין השאר, בהקדמה לדוח השנתי כי: "עוד שנה "היסטורית" חלפה ואחרת, אף יותר "היסטורית" ממנה, עומדת בפתחנו. תהליכים אין סופיים של שינוי הפכו למציאות הקבועה והבטוחה היחידה בחיינו המקצועיים. הרצון הטבעי של כולנו להגיע לסוף מיוחל כל שהוא בתהליכים השונים, מתנפץ תמיד מחדש אל מול התפתחות חדשה וכך חוזר חלילה. ההתאחדות עוסקת בו זמנית במתן מענה ענייני למהלכים המתרחשים על פני השטח, תוך כדי ניסיון מתמיד לזהות תהליכים גדולים שמתרחשים סביבנו ושאותם אנחנו לא תמיד יודעים לזהות. בטופוגרפיה העסקית החדשה, חשוב שנסגל לעצמנו כלים לראייה מערכתית שתאפשר לנו לשרטט את התמונה הגדולה".
פתאל ממשיך וכותב עוד כי: "חווית השירות והליווי חייבת להפוך לבסיס המוצר התיירותי של יועצי התיירות. מזה שנים מדקלמים עסקים רבים, וללא כוונה אמיתית, את המנטרה כי הלקוח הוא במרכז העסק. המציאות החדשה תובענית הרבה יותר. "דירקטוריון הלקוחות" הוא מושג שעלינו לאמץ כאסטרטגיה מרכזית בניהול עסק. בזירת מסחר, שבה שם המשחק הוא "טראפיק" , ובפעילות המשתתפים היא הכוח שמניע את התהליכים, מחובתנו להעמיק את השתתפותנו בקהילות אמון מקצועיות של יועצי התיירות ברשת, וליצור שיתופי פעולה במוקדי פעילות שימשכו תנועת לקוחות. מערכת יחסים עם לקוחות אינה שונה, והיא אף תובענית יותר, ממערכות יחסים שאנו מנהלים בחיינו הפרטיים. מערכת יחסים ארוכת טווח עם לקוח צפויה להיות קשה יותר, ולדרוש מאיתנו להטמיע יצירת ריגושים, הפתעות, עניין, תוכן וכדאיות". 

37 חברים פרשו מההתאחדות בשנה החולפת

בהתאחדות חברים כיום 437 משרדים, ומתוכם 227 חברים בהתאחדות הם חברים שבבעלותם משרד נסיעות ראשי. מתוכם 34 משרדים הם בעלי סניפים. סה"כ 210 סניפים. כמו כן 14 חברים עיסוקם הבלעדי הוא תיירות נכנסת. בשנה החולפת הצטרפו 8 חברים חדשים, מתוכם 5 שהיו מועמדים חדשים ועוד 3 סניפים חדשים של חבר ותיק שהצטרפו להתאחדות. לעומת זאת פרשו 37 חברים מן ההתאחדות, מתוכם 16 סניפים של חברי התאחדות שנסגרה פעילותם ו-21 משרדים ראשיים שפרשו מההתאחדות. 

רק 282 חברים מתוך 437 חברי התאחדות משלמים דמי חבר מלאים

להתאחדות יש בעיה בגביית מיסי חבר. מסתבר כי בגלל שלושה "סוגי" חברים שיש בהתאחדות הדבר משפיע על גובה דמי החבר המשולמים. רק 282 חברים, מתוך 437 חברי התאחדות, משלמים דמי חבר מלאים. 84 חברים משלמים רק 50% מגובה דמי החבר המלאים. 68 חברים פטורים לחלוטין מתשלום דמי חבר.
לפני כשנה, בדצמבר 2010, החליט ועד ההתאחדות על מודל חדש של דמי חבר. מסכום בסיס שנתי, 4,500 שקל, שמשולם על ידי כל חבר, ובלבד שאם מדובר ברשת סניפים המשתייכים משפטית לאותו גוף, משולם עד לתקרה של 18 הסניפים הראשונים החברים בהתאחדות, בתוספת פקטור גודל, על פי גובה המחזור המכירות השנתי בדולרים של חבר ההתאחדות שנכנס לתוקף בחודש ינואר 2011. מחזור מכירות של 5-15 מיליון דולר בשנה תוספת של 3,500 שקל, מחזור מכירות של 15-30 מיליון דולר בשנה תוספת של 7,500 שקל, מחזור מכירות של 30 מיליון דולר לשנה ומעלה תוספת של 15,000 שקל. בעקבות התוספת בדמי החבר על פי פקטור גודל ניכר כי סוכנויות רבות אינן משלמות את התוספת. מוקד הבעיה היה בשתי קטגוריות הביניים, ולכן החליט ועד ההתאחדות לפרק את רשימת המשרדים בקטגוריות אלה. השינוי שנעשה, כאשר פיצלו את מדרגת הביניים לשניים. משרד שמחזורו 15-22 מיליון דולר ישלם תוספת פקטור גודל בסך 5,500 שקל, ומשרד שמחזורו 22-30 מיליון דולר ישלם תוספת פקטור בסך 7,500 שקל.
מאחר וחברי ההתאחדות לא שלחו הערכות רואה חשבון לגודל מחזור המכירות השנתי של המשרדים, ההתאחדות החליטה להעריך בעצמה את גודל המחזור ולחייב בהתאם את החבר.
כאשר בחודש ספטמבר הסתבר כי 31 חבים טרם שילמו את תוספת הפקטור על אף כל מאמצי הגבייה שנעשו, יצא מכתב דרישה הכולל הסברים בעניין השימושים שנעשים בכספי החברים לטובת החברים. למרות הפניות, 6 חברים טרם שילמו את דמי החבר לשנת 2011 בתוספת פקטור הגודל.
מבחינת אישורי תקציב מיוחדים: 20 אלף שקל ליווי משפטי בחקירת ההגבלים העסקיים לאור התמשכות החקירה. 253,936 שקל מימון תביעות משפטיות נגד חברות התעופה המבטלות את עמלת הבסיס. 30 אלף שקל הליך של תקינה בנושא ההגבלים העסקיים. 1,000 דולר - מיתוג מקצוע סוכן הנסיעות.

ועדת הביקורת: תהליך גביית דמי החבר הינו לקוי

בתחילת דרכה מנתה ועדת הביקורת שלושה חברים. במהלך חודש אוגוסט ביטל ועד ההתאחדות את חברותו של אחד מחברי הוועדה, אילן מיכאלי, לאור היעדרותו הרציפה והלא מנומקת מישיבות הוועד, מאז דצמבר 2010. ראוי לציין כי שני חברי הוועדה, נאוה רוטברד ומיכה פוקס, עשו עבודה ראויה לשמה.
ועדת הביקורת מציינת, כי בדוח הקודם שלה היא קבעה שיש להקדים את ההכנות לכנס השנתי לשם יצירת מרווח זמן, שיאפשר היערכות מבעוד מועד במרווח זמן גדול ביותר. ועדת הביקורת מציינת כי השנה החלו ההכנות לכנס מוקדם יותר מהכנס הקודם, אולם הדבר לא תרם באופן משמעותי ליצירת מרווח זמן נוח יותר לצורך קבלת החלטות, כמו התלבטות בקבלת ההחלטה על המלון בו יתקיים הכנס, שנבעה מכך שעד לרגע האחרון השתנו הנתונים לגבי הצעות המחיר, בעיקר מצד רשת פתאל ומלון הרודס, מה שגרם לעיכוב בהוצאה לפועל של כל הצעדים והפעולות שהם נגזרת של ההחלטה. סיבה נוספת היא שינויים עוקבים בבחירת אמן מרכזי לכנס, שמסיבות שאינן תלויות בהתאחדות התחלף שלוש פעמים, וגרם לעיכוב בהוצאה לפועל של פרסום ופעולות הנגזרות מכך.
ועדת הביקורת מבקרת את תהליך גביית דמי החבר ומציינת כי הינו לקוי. משרדים רבים לא שיתפו פעולה בתשלום דמי החבר שהתייקרו, ובמיוחד בתוספת פקטור הגודל החל מחודש ינואר 2011. תהליך הגבייה צריך היה להתבצע באופן חד משמעי, ללא גרירת הפיגורים בתשלום וללא מתן הנחות מלכתחילה. הוועדה סבורה שגם ההתאחדות עצמה וגם הוועד בהחלטותיו, היו צריכים לגלות יתר תקיפות והחלטיות בתהליך הגבייה ולפעול בנחרצות על פי הכללים שנקבעו.
כמו כן מציינת ועדת הביקורת כי למרות השינוי במבנה דמי החבר ותוספת פקטור הגודל, ההתאחדות עדיין סובלת ממחסור כספי. לדעת הוועדה, המחסור נובע מהשינוי המבני של החברים בהתאחדות. משרדים קטנים, שסופחו למשרדים גדולים, שהקטינו את מספר החברים המשלמים דמי חבר, משרדים רבים שאינם יאט"אים אך מכרטסים באמצעות משרדים יאט"אים החברים בהתאחדות, ואינם מצטרפים כחברים. ההתאחדות החלה את פעילותה עם 620 חברים וכיום עומדת מצבת החברים על 437 חברים. הוועדה סבורה, כי יש ליצור דיון מחודש במבנה דמי חבר אלטרנטיביים.

אין עדיין די ידע בקרב חברי ההתאחדות אודות פעולות ההתאחדות


ועדת הביקורת אף מבקרת כי אין עדיין די ידע בקרב ציבור חברי ההתאחדות אודות פעולות ההתאחדות הנעשות במסגרת התקציב הממומן בדמי החבר שלו, ואין הבנה של החברים לגבי פעולות אלה. מדובר גם בפעולות מאקרו בפריסה רחבה וגם בפעולות מיקרו, כגון: מפגשי סוכנים, אליהם לא מגיעים די סוכנים והאפקטיביות שלהם היא כמו "טיפה בים".
הוועדה אף מצרה על ביטול מוסד הבוררות על ידי האסיפה הכללית בחודש ינואר, ולדעת חברי ועדת הביקורת, העברת הטיפול בפניות הציבור לוועדה הייעודית לכך מפחיתה את "ממלכתיות" הטיפול ומצמצמת את מיתוג ההתאחדות כגוף ממסדי.
יחד עם זאת, הוועדה בירכה על התחדשות פעילותן של חטיבת תיירות הפנים והתיירות הנכנסת, וציינה את הצורך בכך שיעבדו לקראת השנים הבאות תחת תכנית עבודה ותקציב מאושרים מראש. הוועדה אף ציינה את ההתאחדות על שני ההישגים התקדימיים בפעילות ללא ליאות של ההתאחדות בנושאי חקיקה בנושא הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן להחזר כספי לסוכני נסיעות במקרים של ביטול לקוחות על פי חוק הגנת הצרכן והתקנות, וההישג בתביעת ההתאחדות ופסק הדין בנושא ביטול עמלת הבסיס לסוכני הנסיעות ע"י לופטהנזה, סוויס ויונייטד.




הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: