אא

יואב לוי, מנכ"ל 'אגד תיור ונופש' - גולש על גלי הים ובין מרווחי הרווח הנמוכים של ענף התיירות

החופשה באמצע החיים ותחביב גלישת הגלים גרמו ליואב לוי לשוב לתפקיד ניהולי במשנה מרץ, והיום הוא שש להתמודד עם האתגרים החדשה ומנווט את 'אגד תיור ונופש' באוריינטציה מסחרית ושיווקית.

Shutterstock Shutterstock
בגיל 51, לאחר שש שנים כעצמאי, חוזר יואב לוי לענף התיירות עם אנרגיות חדשות. אולי בזכות גלישת הגלים, שהוא עושה כמעט כל בוקר בשעה שש, לפני תחילת יום העבודה, לוי נראה טוב, ממוקד ומתכוון להצעיד את חברת אגד תיור, שהוא המנכ"ל שלה, לעבר יעדים חדשים.

עד אפריל 2006 יואב לוי כיהן כסמנכ"ל למסחר וקשרים תעופתיים בחברת אל על במשך שלוש שנים בצמוד למנכ"ל, עמוס שפירא. לפני כן היה לוי סמנכ"ל בבנק סיטי בנק וסמנכ"ל בחברת הביטוח AIG. בין לבין, לאחר שעזב את אל על, הוא הספיק להיות למשך זמן קצר משנה למנכ"ל חברת טמבור, עד שהבין שזה לא בשבילו.

לוי מאד נלהב מהעובדים, שמצא באגד תיור. הוא מודה שהופתע לטובה, ובמשך הראיון חוזר מספר פעמים ומדגיש את הנכס הזה, שמצא בחברה.

יואב, הגעת מעולם התעופה. מה ההבדל בין התעופה לחברה, שפועלת בתחומים שונים בעולם התיירות?
"עולמות התוכן החזקים שלי הם העולמות המסחריים. זה מה שעשיתי בביטוח, בבנקאות, בתעופה. זה מה שאני עושה עכשיו בתיירות. עולם מסחרי הוא עולם מסחרי. צריך להבין את המתחרים, השוק, התחרות, ערוצי ההפצה. כשאתה מבין, אז אתה מביא ערך מוסף. תיירות ותעופה, סוכני נסיעות לטוב ולרע. עבדתי איתם, מכיר את השוק הזה היטב בתור מי שסיפק את המוצר. כיום כלקוח של חברת התעופה וספק של עולם התיירות, זה עולם שאני מכיר היטב. עם כניסתי לתפקיד קיבלתי טלפונים, שמחממים את הלב מהרבה מאד אנשים מהתעשייה. אני מכיר את המרווחים הנמוכים בתעשייה והזהירות הניהולית שנדרשת. אני יותר עסוק בפיתוח יכולות שיווק ומכירה מאשר להתעסק בליבה של יכולת מקצועית לבחור מלון או חברת תעופה כזו או אחרת. בשביל זה ישנם אנשי המקצוע והם מעולים".

איזו חברה מצאת?
"מי שמכיר אותי, יחייך לנוכח מה שאומר. מצאתי חברה של אנשים טובים, וזה הרושם הכי חזק שלי ממנה. חברה שהעובדים בה, היית רוצה אותם כחברים שלך. אנשים שצמחו ממדריכי טיולים בישראל, אוהבי ישראל, השכן ליד, אנשים שאתה אוהב ורוצה לראות שמחוברים לארץ הזו. הדבר הכי חזק זה אנשים מדהימים. זה הרושם הראשון, ואחר כך זה אגד תיור, שעוסקת בתחומים שכלל לא ידעתי שעוסקת בהם. אגד תיור ונופש עוסקת בתחומי עשייה רבים, שאנשים לא מכירים ולא חשופים אליהם".

כמו, למשל?
"יש לנו תחום של תיירות חינוכית. כל הטיולים השנתיים של בתי ספר. מעבר ליצירת התוכן, מסלול, אבטחה, ליווי, כניסות לאתרים, מזון ולינה. יש לנו שותף אסטרטגי, אנה, ארגון אכסניות הנוער בישראל. עובדים זרוע בזרוע. הם מסייעים לנו בתנאים. הלכתי לבקר אכסניה. הבנתי שזה לא מה שאני מכיר לפני 30 שנה, כשהייתי מטייל עם ההורים ליד מכתש רמון. זה לוקסוס. מקום שכיף לבוא ולהיות בו. אני לא יודע למה קוראים לזה אכסניה. יש גם מרכז שמכשיר מורי דרך ומעניק להם תעודה. זה תחום שמייצר תוכן וטיולים עם מחשבה של ארץ ישראל. פה חושבים איך מחברים לישראל. למשל, טיול של שמיניסטים העברנו דרך בית ספר של מ"כים בצבא. טיול שנתי מגיע לבסיס של הצבא, שמכשיר מפקדים, ושומעים את האנשים. הדבר מעלה בדרך הטבע את אחוזי הגיוס ליחידות הקרביות, וממשיכים אחר כך בטיול. יש תחום תיירות יוצאת. אנחנו סוכנות נסיעות וסיטונאים לכל דבר ועניין, בודדים, חברות עסקיות, קבוצות. הוצאנו בשנה שעברה למעלה מ-110 קבוצות לסין. גם עצמאיים וגם מוכרים לסוכנים בודדים. יש לנו גם גוף שמארגן אירועים בכל סדר גודל. כנס של 15 אלף עובדי רפאל. אופרציה שיודעים לעשות בכל סדר גודל. אם רוצים, בנק, ביטוח, עובדים, ספקים, לקוחות. לא היית חושב בכלל שאגד תיור ונופש עוסקת בזה, ועושים את ברמה הגבוהה ביותר".

מה עוד מייחד אתכם?
"יש לנו זרוע נוספת, שעוסקת בתיירות נכנסת ופעילויות של הסוכנות היהודית, כמו מסע ותגלית. בתוך התחום הזה מוצר מדהים 'איי קאמפ', סאמר סקול טכנולוגי לנוער, שמשלב נוער ישראלי ויהודי, שבא מחו"ל לקיץ בתנאי פנימייה ברמה הגבוהה ביותר, בתנאים מדהימים בשפה האנגלית".

איפה אתה רוצה לראות את אגד תיור בעתיד?
"אגד תיור, הייתי שמח לראות אותה בעוד שנה-שנתיים משתכללת וגדלה בתחומי העשייה שלה כיום. יש לה פוטנציאל אדיר לעשות זאת. חברה עם תשתית תפעולית מצוינת. היכולת שלי היא לתרום לחברה באוריינטציה המסחרית ובפיתוח העסקי שלה. כבר מדברים בשפה הזו. היכולת שלה להכיל שינוי ולקלוט היא מדהימה, ושיתוף הפעולה נעים מאד. אז עושים שינוי כיוון, מאיכויות הדרכה ותפעול, שיישמרו כמובן, לתשומת לב בתחום של פיתוח מסחרי. למכור יותר את המוצרים הסיטונאיים שלנו, שבהם אנחנו חזקים, כמו, טיולים מאורגנים למזרח, ולהפיץ יותר בקרב סוכני הנסיעות. אנחנו מחפשים גם לגייס כוח אדם. חיזקתי את הארגון במנהל שיווק, שייתן תמיכת מטה, וחיזקנו גם במנהל מערכות מידע".

מה עמדתך לגבי הורדת העמלות של חברות התעופה?
"השוק לומד לשלם עבור שירות. לא צריך להזכיר שהורדת העמלות החלה בימיי באל על".

והם באל על, בסופו של דבר, השאירו את העמלה, אחת החברות הבודדות...
"אין לי עניין להתייחס לחברה כזו או אחרת. באופן כללי חברות תעופה בעולם הורידו עמלות ולימדו את הסוכן לגבות עבור השירות שלו, שזה מאד נכון. בעולמות תיווך ומכירה, כשיש פער סיטונאי או קמעונאי, בית העסק יודע לגבות על השירותים שלו. כך נוהגים סוכנים בכל העולם. פותחים דוקט וגובים מחיר עבור שירות, גובים מחיר עבור כרטיס בונוס. סוכן מייצר שירות. הציבור מבין, שכדאי לו לשלם, כשהוא מקבל שירות טוב".

איך הקשר שלכם עם סוכני נסיעות?
"הסוכנים, גם בתפקיד הקודם שלי בעולם התיירות, היו מנוף חזק מאד ליכולות לגדול ולהתפתח. כשיש קשר טוב והערכה עסקית, ברור שהם לקוחות שלי. באל על הייתה תקופה מוצלחת עם הסוכנים, שמכרו ושיתפו פעולה יותר. אני מקווה להשכיל גם כאן לספק יותר מוצרים וליהנות יותר משיתופי פעולה".

אגב, יש מקום לשלוש חברות תעופה ישראליות?
"פעם הייתי בספק. אחת חזקה ושתיים מדשדשות. המצב כעת שהפערים עדיין גדולים, אבל הם הצטמצמו. סך העוגה הצטמצם, אבל החברות הקטנות שמרו על חלקן. אם המצב יכול להימשך כך, אני לא יודע".

האירועים הכלכליים ביטחוניים, שכל הזמן מפחידים לגביהם, מקשים על התכנון?
"אני לא יכול לתכנן שנה על אירועים אקסוגניים ולקחת בחשבון, שעלול לקרות דבר מה עם אירן. אגד תיור ונופש היא חברה, שמתנהלת זהיר בלי קשר לאירועים. אבל, לתפיסתי, לא ניתן לנהל חברה מתוך ציפייה, שיקרה פה אסון. זה לא עובד. צריך לתכנן את השנה במאקרו, להסתכל מה קרה שנה לפני כן, מה הטרנד, שערי מטבע שמשפיעים, לאן ינועו תיירים באירופה, אמריקה ואסיה, ולכוון לשם במאקרו. אחרי זה צריך לדעת לנהל בצורה מהירה. חלילה וחס, באירועים אקסוגניים, שיש להם השפעה, מיתון או אירוע ביטחוני פחעי, אירן או בחירות, אי אפשר לפתח שווקים. צריכים להיות מסוגלים בגמישות מרבית להתאים את הפעילות למצב".

איזה מנהל אתה?
"אני חושב שתמיד הייתי עם אוריינטציה חזקה של תחום מסחרי, שיווק, מכירות, פיתוח עסקי וערוצי הפצה. תמיד הייתי חד. השנים האלה, שביליתי קצת בעשייה שהיא יותר לנפש, עשו אותי קצת יותר רגוע ופחות נשכני. יחד עם זאת, אני חושב שאני מאד ממוקד, מאד יודע להוביל לאן שאני רוצה להוביל, משתדל לעשות שילוב של להיות נעים ונחרץ. אני מרגיש מאד נוח כשאני נכנס למשרדי אגד תיור ונופש, במפגש עם האנשים, ומה שאני מרגיש, שאנשים חווים בחוויה איתי. בהחלט חווים שינוי. אני מקווה שזה נעשה נכון ומספיק חד וגם נעים".

מה אתה אוהב בענף התיירות?
"ענף של פאן. אתה מתעסק בלטייל, בארץ ישראל. אתן לך דוגמא. בישיבת הנהלה בתיירות נכנסת על פעילות שלנו של 'מסע', מנהל, שמתעסק בעניין, מדווח שעוד משתתפת בפעילות הזו החליטה, שהיא עושה עלייה לישראל, וההורים שלה מגיעים גם. נכון שאני איש של אקסלים ומספרים, אבל זה עושה צמרמורת וכיף גדול".

כאמור, לוי עשה דבר שלא רבים מעזים לעשות, לקחת חופש באמצע החיים, לעשות מה שבא לו, לעזוב הכל, לעבוד פה ושם כיועץ חיצוני כדי להתפרנס, כאשר זמן רב הקדיש לאהבה החדשה, לתחביב הגלישה על גלים, יחד עם הבן אסף.
לוי מספר על ההחלטה הלא שגרתית הזו: "מאז שעזבתי את תפקיד משנה למנכ"ל טמבור, החלטתי: מספיק. קצת חופש מהטירוף של התפקידים התובעניים, וגיליתי את הים. עסקתי בלבלות עם הבן שלי, לגלוש. עסקתי קצת בייעוץ עסקי. התפרנסתי. נהניתי מהחיים. חברים מסביב קוראים לזה: החלטה אמיצה לפרוש מהכל ולקחת חופשה באמצע החיים. מי שעבר איתי את השנים האחרונות והסתכל עליי, אמר לי: וואלה, אתה חי. מה שמעניין אותי זה גלישה, אבל כעת אני גם חוזר למקומות שנוחים לי, שאני יודע ואוהב".

איך הגעת פתאום לגלישה?
"בחופש גדול אני רואה את הבן שלי לא זז מהמחשב. אני אומר: אסף, צא לך לשחק כדורגל עם החבר'ה, ומקבל את עיני העגל מכיוון המחשב. זה עיצבן אותי. נכנסתי לאינטרנט. איו פעילות אפשר לעשות עם הילדים. הגעתי איכשהו לים, לאתר של גלישה, לחצתי על הבאנר, היה טלפון, ענו לי יפה בטלפון. אני מאד אוהב, שנותנים שירות טוב ונעים, ומיד סגרתי על עשרה ימים, שעתיים כל יום עם מדריך פרטי לאסף ולי. אמרתי לו: אסף, הולכים לגלוש. למדנו, ואחרי עשרה ימים היינו בחנות גלשנים, קנינו גלשנים, צלחנו את כל יולי-אוגוסט בים ביחד, טירוף, ים, סבבה. הגלישה ספורט נהדר. נכנסתי לזה מאד חזק. זה ספורט תובעני. כל השילוב של טבע, גלים, ים ושמיים. נסעתי עם אסף לקוסטה ריקה לגלוש, לסרילנקה. הייתי השנה עם חבורת גולשים על יאכטה שבועיים במלדיבים".

איך זה משתלב כעת עם העבודה?
"אני קם בבוקר בחמש וקצת מתעורר. בשש אני בים, בשבע בחזרה בבית, בשמונה במשרד. כל יום כשיש גלים, אני בים, בכל מזג אוויר".

לפני כן אהבת את הים?
"אהבתי להסתכל על הים. לא נכנסתי מי-יודע-מה למים".

על אילו גלים, באיזה גובה, אתה גולש?
"בארץ כל גל שבא. גלים יפים. לא המטורפים של 20-30 מטר. התמודדתי יפה בקוסטה ריקה. אני מאד אוהב את זה. כיף של ספורט. לומד על הים, אורח החיים משתנה. בים יש הרבה מה לחשוב. זה גם גרם לי לחזור לעבוד. קטע של ייעוץ הוא נחמד, אבל היה חסר משהו, כי אני איש של עשייה. חיפשתי דרכי לעולם התוכן, שאני מכיר בארגונים גדולים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: