אא

להיות מנהלת אישה - מנהלות בתי מלון

לרגל יום האישה הבינלאומי, פנינו אל מנהלות בתי מלון כמו: סיגי לבנקופף, מנכ"לית מלון ישרוטל לגונה באילת ואיה גרונדמן, מנכ"לית אחוזת בריאות וספא יערות הכרמל ושאלנו אותן על הרגשתן האישית והמקצועית בתפקיד הניהול.

Shutterstock Shutterstock

לרגל יום האישה הבינלאומי פנינו אל מנהלות בתי מלון ושאלנו אותן על הרגשתן האישית והמקצועית בתפקיד הניהול. להלן השאלות שהפנינו אליהן ותגובותיהן:

1. להיות מנהלת אישה, יתרון או חיסרון?
2. את מרגישה שאת צריכה עוד להתנצל...?
3. האם את מרגישה ששופטים אותך אחרת מאשר אם היית גבר?
4. את במקום שרוב העובדים הם גברים. האם זה גורם לסגנון ניהול אחר מבחינתך?
5. עם מי את הכי הרבה מתייעצת? מי השפיע על הקריירה שלך במיוחד?

סיגי לבנקופף, מנכ"לית מלון ישרוטל לגונה באילת
1. יתרון גדול. בעיני, מנהלת מביאה איתה רגישות גדולה לאנשים, ירידה לפרטים, יכולת
לטפל בכמה דברים במקביל, והכי חשוב – האגו לא משחק תפקיד.
2 לפעמים כן. עדיין נדמה לי שמצפים מאישה להיות יותר "רכה וענוגה" ואישה אסרטיבית נתפסת כבוטה מידי.
3. לא. מצפים ממני להביא תוצאות טובות ואין קשר להיותי אישה.
4. לא.
5. אין מישהו מיוחד שהשפיע עלי. ישנם כמה מנהלים, שעבדתי איתם לאורך השנים, ולמדתי מהם רבות. עם אחדים מהם אני עדיין בקשר ומתייעצת איתם.


איה גרונדמן, מנכ"לית אחוזת בריאות וספא יערות הכרמל
1. מנהלת אישה, לעיתים יתרון גדול. היכולת שלנו לטפל בדברים קטנים כגדולים, רגישות, שהיא ברומטר טבעי, עוזרת לנווט בספינה הגדולה, שהפרטים הקטנים שלה כל כך חשובים לחיי היום יום של המלון. אישה רואה דברים ופרטים שגבר לא רואה. אסתטיקה- ברור שלנו יש חוש גבוה מאוד, יותר מאשר לרוב הגברים. ואמביציה - כשאנחנו שאפתניות ורוצות להגיע לתפקידים גבוהים, אנחנו מוכיחות לעצמנו ולסביבה שאין לנו גבולות מבחינת אמביציה.
2.זה עובר עם הגיל וההתפכחות. אולי בפני עצמי או משפחתי הקרובה.
3. השיפוט הוא אינסטינקט אשר עם הזמן פוחת, בעיקר כאשר מכירים אותך או כאשר את עובדת ממקומות של פתיחות אמיתית ושל הכרה. יש שינוי בנושא ויש פחות שיפוט ויותר הבנה ושוויון, אך ההסתכלות על גבר מול אשה הוא דבר שטרם נס מהעולם.
4. בהחלט. ביסוד סגנון הניהול שלי הוא ייחודי לי, אך הגדולה בנשים, שיש להן יכולות לתמרן על פי המנהלים הסובבים אותה. אין ספק שיש "שפות" אחרות עם מגוון המנהלים, כולל, כמובן, גברים.
5. אני מתייעצת עם האנשים הכי קרובים אלי, בעלי, וגם לפעמים עם בניי, אחותי, אמא שלי והחברים הכי קרובים אליי. מי שהשפיע עלי מאוד במהלך הקריירה היו מספר מנהלים, שהייתה לי ועדיין יש לי הזכות לעבוד איתם. בעלי, שעזר ותמך והיה הגב החזק שלי, ואבא שלי.


סילבי כהן גבאי, מנכ"לית מלונות בראשית וישרוטל פונדק רמון שבמצפה רמון
1. תמיד יתרון. בוודאי שלא חיסרון. תחום האירוח כולל טיפול בתחום העסקי וטיפול באירוח אנשים, אני מעריכה שזה דומה לתחומים אחרים. פעם אינטליגנציה רגשית הייתה נחלת הנשים בעיקר. היום גם גברים לומדים לפתח יכולת זו וגם נשים לומדות להיות יותר עצמאיות.
2. לא. נשים חדרו גם לתחום הזה ויש הרבה פחות התנצלויות. זה הרבה יותר מקובל היום.
3. לא, מרגישה שווה בין שווים. לפעמים זה מוטה לטובתנו. יש פחות קשיחות כשעומדים לדיון מכל סוג מול אישה. זה מרכך באופן טבעי.
4. לעיתים קצת יותר קשוח, מחוספס משהו.
5. יש מעט אנשים שקרובים לי. בעיקר בעלי, חברה טובה, והבוסים הישירים שלי לאורך הקריירה.


מירב סברנו, מנכ"לית מלון לאונרדו נגב באר שבע
1. אך ורק יתרון. כל יום שעובר ואני לובשת את החצאית ואת החליפה הנשית, אני מתחזקת ואני בהחלט חושבת שזה יתרון אדיר. בעיקר מחמיא למין הנשי. אנחנו הרבה יותר צדקניות, אסתטיות, מאורגנות, יש לנו ראיה רוחבית, לא ברמה של להסתכל מלמעלה, אלא יכולות-על שהן מקנות לנו את האפשרות לראות את הדברים ברמה מדויקת יותר. ניהול של אישה לא בא ממקום של חולשה, אלא ממקום של עוצמה. לנשים יש יכולות ניהול כוח אדם, אנשים, הנעת עובדים. כשזה נעשה מכיוון של אישה. זה מגיע עם הרבה יותר אמוציות ורגש. את משיגה את אותה התוצאה, אבל הדרך היא דרך שבעיניי הרבה יותר נכונה. סביבי יש הרבה מנהלות נשים, רוב מנהלות המחלקה ומזכירות, והייתה לי תקופה שביחד נכנסו 3 להריון, ואני מאמינה שאם הייתי גבר, הייתי נכנסת ללחץ ומטפלת בדברים באופן שונה. ופה בעצם היותי אישה, שגם חוותה את זה, אז קשה להתפנק עליי. הן עבדו אצלי עד היום האחרון. אני חושבת שהניסיון שלי הביא אותי להתמודד עם הסיטואציה בצורה יותר טובה. המון אנושיות בד בבד עם אסרטיביות. להיות קשובה קצת יותר.
2. ממש לא על היותי אישה, אבל כשקיבלתי את הניהול לראשונה בגיל 28 מצאתי את עצמי מרגישה כאילו אני צריכה להתנצל מפאת גילי הצעיר. לפעמים הרגשתי שאני צריכה להסתובב עם שלט, שאני מנכלית המלון כדי שיתייחסו אלי ככזו.
3. יש סיטואציות מסוימות, בעיקר בעיר דרומית כמו באר שבע. אני חושבת שמצד אחד אני מקבלת הרבה פידבק חיובי מצד שני אנשים. לפעמים מתפלאים שיש אישה שמחזיקה בניהול של 270 חדרים בבאר שבע. זה גורם להם להרים גבה. יש לפעמים סוג של תחושה ששופטים אותנו על לא עוול בכפנו, עוד לפני שהתחלנו. נשים לא צריכות להיות מזוהות עם ילדים ובית. כשאני מספרת שאני נשואה למרוקאי, אבל הוא זה שמגדל את הילדים, לפעמים זה גורם לאנשים לחשוב, שאני לא מממשת את הייעוד שלי בתור אישה, אבל אני חושבת אחרת.
ניהול נשי בתוך הרשת - עצם העובדה שיש לנו מתוך 30 בתי מלון ברשת כמעט 8 מנכליות, זו מציאות שאומרת הכל. אני יודעת שכשצריך לקדם מלון מסוים או להחדיר בו קצת סדר, מחפשים את המנכלית האישה שתיכנס אליו.
4. לא. יש לי סגנון ניהול שונה בהשוואה לאחרים בגלל תכונות האופי שלי, אבל הוא בכלל לא משתנה בגלל העובדים הגברים.
5. אני מתייעצת עם אבא שלי. הוא סוג של מנטור. כמובן שגם בעלי, אבל בעיקר אבא שלי. הוא השפיע על הבחירות שלי בקריירה. הוא היה קצין בכיר בחיל האוויר והיום הוא בתפקיד ניהולי. הוא גרם לי להתחקות אחריו ולרצות ללמוד ולהתפתח. בתוך הרשת דוד פתאל היה המנטור שלי. הוא פנה אלי וביקש ממני לקחת על עצמי את התפקיד, וכשאני סירבתי, הוא חייב אותי בעדינות, בדרך שלא ניתן לסרב לה. והכפייה הזאת הייתה כפייה ששינתה לי את החיים. להאמין בי כשאני חסרת ניסיון, ילדה ואישה. זה לא עניין של מזל. לפעמים יש קלישאה שאומרת 'להיות במקום הנכון בזמן הנכון'. אולי זה שיחק לטובתי. העובדה שהייתי בידיים של דוד פתאל ונכנסתי לעסק, זו הייתה הצלחה למקום שאליו הגעתי. ברשת התחלתי בתור מנהלת מכירות אירועים, כשהייתי בת 23.
פעמיים במהלך הקריירה מצאתי בי יכולות חדשות בהיותי מנכלית של המלון. תחת מתקפות של הגראדים במצב ביטחוני לא פשוט, כשבאר שבע תחת מתקפה, אני אמא, יש לי ילדים בבית, יש לי תיירים, שלא מבינים, מה זה התקפת טילים, ויש לי עובדים ואורחים, וההצגה חייבת להימשך. היכולת של להסתכל על הכל בעת ובעונה אחת בלי לתכנן, בעיניי זו אחת ההתמודדויות הכי גדולות שהיו לי. זה פשוט להיות בסיטואציה שבה השליטה נלקחת ממך, ואת כבן אדם, שלוקח את מלוא האחריות, חייב להחזיר אותה אליו. אורחים ברחו מהמלון, עובדים נכנסו לפאניקה, הילדים שלי הרגישו שאמא שלהם לא איתם, ואני צריכה לתמרן בין כל אלה. ופתאום הייתי צריכה להוציא את עצמי מהסיטואציה, להסתכל על הכל ולחשוב מה טפל ומה עיקר ואיך לעשות חלוקת סמכויות כדי ששום דבר לא יפגע.


כרמית חייט, מנכ"לית U קלאב אילת
1. מדובר ביתרון גדול שנעוץ באינטליגנציה הרגשית. מרבית העובדים הם גברים וצריך להיות אדם מאוד מתוחכם כדי לדעת, איך לנהל גברים, במיוחד בכל מה שקשור לאגו. חשוב לציין כמובן שלתפקיד נבחרתי לא בגלל היותי אישה, אלא בגלל כישורי הניהול שלי והישגיי המקצועיים.
2. אני לא צריכה להתנצל. להיפך, אני גאה במקום שבו אני נמצאת ובחברה שאני עובדת בה, שנותנת הזדמנות שווה לכולם להתפתח ולהתקדם. אני חושבת שכל אישה יכולה להגיע לאן שהיא מכוונת, לא בשונה מהגבר.
3. אני מרגישה ששופטים אותי על פי הישגיי המקצועיים בלבד.
4. עובדה שהאישה מנהלת את המלון זה יתרון גדול. רוב הצוות שלי הם גברים, ולכן הגישה מאוד חשובה. נושא האינטליגנציה הרגשית חוזר כאן, כמובן. יש הגיון מאחורי כל דרישה ופעולה. אני לא מונעת מאגו ומפגינה הרבה סובלנות, פתיחות והקשבה.
5. התחלתי את דרכי במלון בתור מלצרית, ומה שעזר לי להגיע לתפקידי כיום, זו הדרך הניהולית של החברה, שהובילה אותי לעלייה בסולם הדרגות, מתוך אמונה שלמה של המנהלים האישיים שלי, ובראשם דוד פתאל. הם נתנו לי את הכוח, התעוזה והרצון להתפתח. כמובן שגם התמיכה הבלתי מתפשרת לאורך כל הדרך מבן זוגי היא חלק בלתי נפרד מההצלחה שלי . אני מרגישה שבחברה יש תמיכה ואמונה רבה בניהול הנשי. כיום כשיש לי בעיה ואני זקוקה לייעוץ, אני פונה למנהלים שלי ולמנהל הישיר, דוד פתאל בעצמו. אני קיבלתי על עצמי את תפקיד המנכ"לית כבחורה צעירה, וכיום אני בת 34 מנהלת את המלון כבר שנתיים. אפילו את החתונה שלי, לפני חודשיים, ערכתי ברשת במלון הרודס.


רוית ערבה, מנכ"לית מלון לאונרדו בוטיק ברמת החייל
1. בהחלט יתרון. בחברה יש הרבה מנהלות נשים. נשים מנהלות יותר ברכות, יותר מבינות עניין. הן בעלות אינטליגנציה רגשית. שבאה לידי ביטוי בניהול יותר רך. אבל לא מתפשר, התמודדות בלחצים יותר נכונה מאשר גברים, ירידה לפרטים קטנים, אסתטיקה ויכולת הכלה ומיקוד בסיטואציות משתנות. יש קשר בין ההיגיון לרגש והאישה יכולה להשתמש בשני המצבים באותה סיטואציה ולעבור ממצב למצב ללא כל בעיה. מה שלגברים יותר קשה, לדעתי. קשה להם להשתמש בצד הרך, וניהול אגרסיבי לא תופס. כיום לאנשים יש את זכות הבחירה והם לא חייבים לעבוד אצלך. יותר שירותית לעובדים בתור אישה. אם העובדים לא מרוצים, אז הלקוחות לא מרוצים. עובדים חשובים לא פחות מהאורחים. הם אלו שמתרגמים את החזון, את הסטנדרטים, את הקונספט של המלון לידי ביטוי בכל יום ויום. אם אין אנשים שיריצו את זה, זה לא יצליח .
2. בכלל לא. נהפוך הוא. אני מרגישה שאני מאוד גאה ואני רוצה שתהיינה עוד ועוד נשים. אפשר לשלב את הכל. אני אמא בלי שום חרטות. אין לי רגשות אשם בשום תחום. אני חושבת שדברים נמדדים באיכות ולא בכמות. אני דואגת לתת זמן איכות לילדה שלי. אני דואגת לעשות לה ימי כיף, לשבת איתה לפחות שעה או שעה וחצי בערב. לשוחח ולדבר, לצאת לטיולים משותפים. אני מאוד מעורבת בחיי הילדה. גם בחיי הזוגיות לא מוותרים על כלום, נהנים מהכל. אין לזה נוסחת פלא.
3. גם אם כן, אני לא מתייחסת לזה.לפעמים אומרים לי: וואו, את כזאת צעירה.את המנהלת הכללית? אני מתמודדת עם זה בחיוך. זה מחמיא לי.
4. אצלי המנהלים הן נשים. מה שמוביל לדעתי לניהול יותר בוגר. מכיוון שבמלון הזה יש לי מנהלים מצוינים בהחלט, כל אחד יותר טוב מהשני, שיטת הניהול הופכת להיות יותר ניהול ופחות תפעול. חשיבה אסטרטגית על הובלת המלון ופחות עסוקים בתפעול, שמתנהל מעצמו, כי הסיסטם מורכב מאנשים חזקים.
5. בראש ובראשונה אני נתתי לעצמי את הפוש. דוד פתאל נתן לי את המלון הראשון, כשהייתי מאוד צעירה, גם בגיל וגם בניסיון. הוא האמין בי, בגיל 28 כבר ניהלתי את מלון מג'יק פאלאס. היום אני נעזרת המון במנהלים, שאני עובדת איתם. אני מתייעצת עם העובדים, שומעת אותם הרבה, מבצעת שיחות חתך עם המחלקות, והעובדים מעלים רעיונות. זה סיסטמטי אצלנו. הדבר תורם גם לתחושת מחויבות וגם לתחושת שיתופיות, כי הם עובדים בשטח וחווים את הסיטואציות באופן אישי.


נעמי עמית, מנכ"לית מלון לאונרדו ים המלח
1. כמובן שיתרון. אני חושבת שבניהול נשי יש פחות אגו, מושקעת בו יותר נשמה ורכות. אנחנו יודעות להיות אסרטיביות ולהגיע למטרות בכל מיני דרכים, שהן לא כוחניות. כל הניהול המודרני מדבר על ניהול מתוך שותפות ולא מתוך כוחנות, וברגע שאתה מדבר על ניהול משתף, מתעדכן , שומע ומקשיב, אז יש מקום לפחות כוחניות.
2. לא מרגישה שום צורך. אני יכולה להגיד שבקריירה המלונאית שלי הפכתי מאוד מהר למנהלת מזון ומשקאות, כי רציתי להוכיח שגם אישה יכולה. רוב מנהלי המזון ומשקאות היו גברים, כי זה תפקיד שדורש לעשות שבתות, חגים וערבים, ולכן רואים פחות נשים בתפקיד זה, אבל אני רציתי להוכיח שיש לנו את היכולות לבצע את העבודה למרות המגבלות.
3. מצד העובדים יש הרבה מאוד הערכה וגם שמחה על היותי המנהלת שלהם, וגם אולי בגלל הצורך שלהם להרגיש באיזו דמות אימהית שאני מספקת.
4. הניהול שלי הוא עם הרבה נשמה. אני לא משנה את סגנון הניהול שלי.
5. קודם כל, יש מעלי מנהל אזור, שאני מתייעצת איתו בכל מה שקשור לעבודה השוטפת. מבחינה אישית, יש אנשים מהמקצוע, שנוצרו בינינו יחסים קרובים בשנות העבודה. המשפחה שלי מאוד תומכת בי, ואין ספק שאי אפשר להיות מנהלת מלון בלי תמיכה משפחתית, הן מבעלי והן מילדיי היקרים. בהחלט יש תמיכה ברשת לניהול נשי. התחלתי את דרכי ברשת כמנהלת אירועים בלאונרדו חיפה לפני 11 שנה, משם עברתי להיות מנהלת מזון ומשקאות, סמנכלית, ממלאת מקום מנכל ומנכ"ל. בתפקיד מנכ"ל אני כבר 7 שנים.


סיגל עג'מי, מנכ"לית מלון לאונרדו חיפה
1. יתרון, כמובן. ניהול נשי שונה מניהול גברי. הגישה שונה. אני מרגישה שיותר קל לי לעבוד מול לקוחות חיצוניים ולמכור את המלון בתור אישה.
2. ממש לא צריכה להתנצל. ההיפך. אני זוכה לפרגון גדול מצד כל הגורמים.
3. אם אחרת, אז רק לטובה.
4. כל אחד מביא את סגנון הניהול שלו. האווירה אצלנו בחברה מעודדת ותומכת בקידום נשים. דוד פתאל מאמין בניהול נשי ומקדם אותו בחברה.
5. בדרך כלל אני מאוד סומכת על עצמי ובטוחה בדרכי. כשצריכה להתייעץ, אני פונה למנכ''ל האזור שלי, מיקי אבני, שתמיד יודע לתת כיוונים מקצועיים נכונים.


אביה מגן-אלמוזנינו, מנכ"לית קומפלקס הרודס

1. לדעתי זה יתרון. לאישה יש אינטליגנציה רגשית, שמאפשרת לה לפעול באופן שונה מגברים. ברגישות, בראייה רחבה, במעשיות. החיסרון היחיד הוא רגישות יתר לעומת גברים.
2. לא! על מה ולמה?
3. אולי בתחילת הדרך הייתי צריכה להוכיח את עצמי יותר, אבל היום, לדעתי, היותי אישה כבר לא מהווה קריטריון ליכולות שלי.
4. עם גברים צריך אולי לנהוג ביותר רגישות, שכן לעיתים ישנם גברים, שעובדת היותי אישה, מעט מקשה עליהם לפני שהם מתרגלים לעבוד איתי, אך זה לא גורם לסגנון ניהול אחר, שכן לאחר שאנחנו עובדים יחד, אין הבדל משמעותי.
5. "מכל מלמדיי השכלתי". אין יום שאני לא מוסיפה עוד אדם, שמצאתי משהו בדבריו שלקחתי אליי, אם זה בעבודה ואם בחיי האישיים, אך אני לא יכולה שלא לציין את ה"גורו" שלי בקריירה המקצועית, והוא דוד פתאל, שמאז ומתמיד מצאתי אצלו אוזן קשבת ותמיד יש מה ללמוד מדרכו המיוחדת. בנוסף, הצטרף לחברתנו רפי שדה, מנכ"ל הרשת, שאינני יכולה להגדיר במילים את הידע והעושר המקצועי שלו, בנוסף להיותו אדם חם ומקסים.  


רונית חוטר-ישי דיין, מנכ"לית קיסר פרמייר ירושלים

"אני דורשת שישפטו אותי על פי תוצאות""


1. רוב האורחים שאיתם הייתי במגע בשנים האחרונות ראו בהיותי מנכל"ית מלון יתרון ורובם ציינו את רשת קיסר פרימייר לשבח על בחירתם באישה כמנכל"ית מלון במקצוע, שרובו מאויש על ידי גברים.
2. לא מרגישה שעליי להתנצל. הגעתי לתפקיד לאחר שנים רבות, בהן הוכחתי את עצמי בתפקידים ניהוליים אחרים ואני גאה בתוצאות העסקיות שלי.
3. תמיד נשים, שנמצאות בתפקיד ניהולי, חייבות להוכיח את עצמן יותר מאשר גברים באותו תפקיד, וחד משמעית אני דורשת שישפטו אותי על פי תוצאות, אופן הניהול, המקצועיות, תגובות האורחים ותוצאות עסקיות, ולא על פי בסיס מגדרי.
4. אין משמעות מבחינתי לעובדה שרוב העובדים במלון הינם גברים, מה עוד שדרך הניהול שלי הינה ניהול שמבוסס על עבודת צוות וזוכה להערכה רבה מצד העובדים.
5. אני מתייעצת בעיקר עם מנהלי המחלקות, שעובדים איתי ולצידי. את ההחלטות אני מקבלת לבד בדרך כלל לאחר התייעצות ובחינת העובדות. מי שהשפיע על הקריירה שלי היה מנכ"ל המלון הראשון, שעבדתי איתו בצעירותי. לפני כן הייתי מורה בתיכון.
הקריירה הניהולית שלי התקדמה מהר מאד. 4 שנים לאחר שעבדתי בתחום  המלונאות קיבלתי לנהל את המלון הראשון שלי, מלון לוט בים המלח, וכך הייתי המנכל"ית הצעירה ביותרבאותה תקופה , למרות שהיום המצב שונה ויש מנכל"יות יותר צעירות .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: