עידית פדן: יש מודעות גוברת של ניצול תקציב הנסיעות בחברות עסקיות
פדן, מנהלת רשת משרדי נסיעות 'אופקים', בריאיון ל"פספורטניוז", מגדירה עצמה 'מנהלת מקצועית' וממקמת את 'אופקים' בחמישייה הפותחת של רשתות משרדי הנסיעות: "אני לא רואה באף מקום תרבות ארגונית, נועם ואהבה למקום העבודה כמו שיש באופקים".
Shutterstock
בשנה החולפת רשת משרדי הנסיעות 'אופקים' עשתה זינוק משמעותי כלפי מעלה. אין ספק שכניסתה של עידית פדן לפני כשנה וקצת לתפקיד מנהלת הרשת תרמה להתעוררות. פדן, למרות שצמחה בכלל בצבא ומעולם לא הייתה בענף התיירות, נראית אחרי שנה כמי שנמצאת בענף התיירות שנים רבות. פדן, המתגוררת בהרצליה, אם ל- 4 ילדים בוגרים, מוכיחה בקיאות מפתיעה ומעמיקה בכל מה שקורה בענף הנסיעות והתיירות.
עידית, איפה את מעמידה את רשת משרדי אופקים בשוק, ביחס לפלאנטו, יוטרוול, אופיר טורס?
"אופקים נמצאת בחמישיה הפותחת. אנחנו לא משווים את עצמנו לא ליוטרוול ולא לפלאנטו. הם לא רשתות אמיתיות, הם רשתות וירטואליות שנותנות שירותים לסוכנים. אנחנו נמצאים באותם מקומות שנמצאים דיזנהאוז, איסתא, אופיר טורס. גם בהיקפים שלנו, וגם בסוג העסקים שלנו. קבוצת אופקים היא קבוצה מאד גדולה היום. קבוצה שמונה את כל המגוון האפשרי של נסיעות ותיירות בארץ ובחו"ל. לכן ההשוואה הנכונה היא לאותן חברות גדולה שמניתי. יש לנו חברות סיטונאיות בקבוצה, חברה קימעונאית בקבוצה, וחברה שעוסקת בתיירות נכנסת, פנים ואירועים. יש לנו הרבה מאד מוצרי בית, שבעדיפות אנחנו מקדמים אותם בקרב לקוחותינו. אנחנו מצליחים לתת להם מוצר ברמה מאד גבוהה וגם מחירים מאד נמוכים".
לכמה משרדים אתם רוצים להגיע?
"בדרך כלל כשאנו מרחיבים את הרשת, אנחנו לא מחפשים בהכרח פריסה גאוגרפית, אלא איזשהו גידול עסקי נכון. המדיניות של הבעלים של אופקים בכל השנים, שהתבררה כמדיניות מאד מוצלחת, הייתה תמיד לרכוש סניפים, שאנחנו קוראים להם סניפים מניבים. אנחנו לא פותחים סניפים כי צריך לפתוח סניפים. אנחנו רוכשים סניפים, שיש להם היקף של פעילות, שהוא מתאים לצורת הפעילות הכוללת של הקבוצה. סביר מאד שבשנה, שהולכת להיות מאד קשה, כבר יש אלינו פניות רבות מאד של חברות מכובדות בסדרי גודל יפים להצטרף לתוך רשת אופקים, ואפילו להיות סניפים בבעלות מלאה. המצב הכלכלי הוא לא פשוט לחברת נסיעות קטנה".
מה המטרות שלכם בשנת 2009?
"אנחנו צריכים לזכור, שזו הולכת להיות שנה מאד מעניינת, כי חלק מחברות התעופה עוברות לעמלות 0%. אנחנו גובים דמי טיפול כבר לאורך השנים, והשנה שמנו את זה כיעד יותר רציני. אנחנו מסבירים לאנשים, וזה הולך יפה, שמגיעים לנו דמי שירות. אנחנו עושים הרבה שירות. להזמין נסיעה לחו"ל זה לא טלפון, במיוחד בשוק תחרותי, בתקופה של מיתון. אנשים רוצים לעשות השוואות של מחירים. נמשיך לגבות דמי טיפול גם בעתיד".
מה מייחד את רשת אופקים?
"כולם יודעים את הסיפור שאלברט לוי הקים את הסניף הראשון ברמלה במקום חנות פרחים, במקום שאף אחד לא חשב שיהיה בו משרד נסיעות. אופקים חוגגת השנה 30 שנה. מה שייחד לאורך כל השנים את משפחת לוי זו האנושיות והיכולת להסתדר ולנהל עובדים שנמצאים פה שלושים שנה. אם יש פה נכס, שראוי לדבר עליו בקול רם, זה העובדים, שלאורך כל השנים הלכו עם הבעלים, שהשכיל לתת לכולם את תשומת הלב, לטפח את האנשים, לתת להם את ההרגשה הטובה, לצמוח עם החברה. אני חושבת שזה משהו ייחודי בתחום התיירות. אני מסתכלת סביב על מתחרינו. אני מכירה מספר רשתות גדולות, ואני לא רואה באף מקום תרבות ארגונית, נעימות ואהבה למקום העבודה כמו שיש באופקים. בגלל זה פונים אלינו כל הזמן להצטרף לרשת, וכך היא גדלה".
מה את יכולה לספר על עצמך?
"אני סך הכל בוגרת צה"ל. חלק גדול משנותי הייתי בצבא, 25 שנה. הייתה לי אפשרות להישאר בתפקיד רוחב מתוך מחשבה, שאולי אצליח להתמודד על תפקיד תא"ל. הייתי לפני 14 שנה אחת מתוך 9 אלופות המשנה שהיו בצבא. צמחתי מליין מקצועי ולא דרך מערך הח"ן. רציתי רק להישאר בתפקידים מקצועיים. ידעתי אז שהסיכוי שלי להגיע לתא"ל הוא נמוך, ולכן החלטתי לצאת החוצה ולהתחיל קריירה שנייה. ראש מחלקת ארגון ובקרה באכ"א. לא מצטערת שפרשתי. אני כבר בתפקיד רביעי מאז שפרשתי. התחלתי בקבוצת אמנת, חברה לייעוץ בתחום הניהול. הייתי שם שלוש שנים וניהלתי שם פרוייקט עבור קופת חולים כללית, שנקרא כללית אקספרס. הייתי שבע שנים מנכ"ל ב-MIT בתוך קבוצת מנפאואר. לפני כן הייתי שלוש שנים מנהלת אגף הרישוי במשרד התחבורה. היו לי בתקופה הזו חמישה שרים וזו בעיה".
יש לכם 15 משרדים. איך את רואה את צבר ההזמנות ביחס לכל הצונאמי שאומרים שעובר על עולם התיירות?
"קשה להגיד שזו תקופה חלשה בגלל שזה סוף שנה או בגלל שיש מיתון עולמי. אנחנו כאן באופקים לא חשים בירידה דרסטית מול הפעילות בתקופה הזו בשנה שעברה. כן, נכון שלגבי תחילת 2009 אנחנו לא מרגישים התעוררות גדולה. אני נכנסתי לתפקידי ב- 15 באוקטובר, בדיוק לפני שנה, וגם אז ראיתי שיש שקט במשרדים, וזאת הייתה שנה מאד טובה. אופקים תיירות ונסיעות היא חברה שעובדת מול לקוחות עסקיים ומול לקוחות פרטיים. לכן אצלנו הנושא של עונתיות מורגש רק בחלקו. התקופה הזו, גם אם המצב הכלכלי היה נפלא, היא תקופה שיש ירידה בפעילות. הקיץ נגמר, החגים עברו ומתחיל חורף בחו"ל, וישראלים לא אוהבים לנסוע למקומות שמאד קר בהם".
מה הצפי לגבי שנת 2009 ?
"לא תהיה לנו שנה פשוטה. זו שנה שתהיה ירידה בנסיעות. גם של הלקוחות הפרטיים, גם של הלקוחות העסקיים. ואם לא תהיה ירידה, אז בוודאי יהיה שינוי במחלקות בהן יטוסו".
אתם כבר רואים שינויים בבקשות של החברות העסקיות, דילים?
"יש לנו פניות מהחברות העסקיות, להסתכל טוב יותר על רכיבי ההוצאות. למשל, חברה אומרת לנו, מה אנחנו יכולים לעשות ב- 2009 לגבי הוזלת המלונות שלנו. אנחנו מזהים בקרב הלקוחות הקיימים ולקוחות חדשים, שאנחנו פונים אליהם, שחשוב להם, האם יש לנו תוכנה לניהול נסיעות, כך שהם יוכלו לבדוק את ההתייעלות שלהם בתחום זה ולחסוך כסף. מכיוון שיש לנו תוכנה כזו, זה יותר מתמיד מהווה טריגר של חברה להמשיך פעילות בהיקפים מסוימים, ואפילו להעביר אלינו נתח פעילות מחברה אחרת, שלא מסוגלת לספק את אותה מערכת. זו מודעות גוברת של ניצול תקציב הנסיעות בחברה העסקית".
האם יש שינויים בסוג ההזמנות?
"אני לא רואה, שחברה הזמינה בביזנס ופתאום מבקשת: תעבירו אותנו לאקונומי. אני גם לא רואה החלטות, שאצלנו לא טסים יותר במחלקות יקרות, אלא רק במחלקות זולות. כן, יש בקשה התייעלות בהסכמים העסקיים מול חברות התעופה".
כמה את רואה מגמה של ציבור הנוסעים, שעוברים להזמין נסיעות דרך האינטרנט ולא משתמשים בסוכן הנסיעות? והאם את חרדה לכך?
"אני לא חרדה לכך. יש לנו אתר אינטרנט חדש שהעלינו לאחרונה. אתר ייחודי, שהוא גם אתר תוכן וגם אתר מכירה. אנחנו חושבים שאינטרנט הוא כלי חשוב, שיתפוס מקום הולך וגדל בשנים הקרובות. מי שלא יודע למכור דרך האינטרנט, יש לו בעיה רצינית. זה בערך כמו שהוא יגיד, שהוא לא יודע למכור ללקוח עסקי. זה כלי משלים. התארגנו לכך שכל אחד מהסניפים שלנו ימכור דרך האינטרנט".
עשית סוויץ' בקריירה שלך. איך את רואה את המעבר לעולם התיירות?
"זה מעבר מרתק. אני אוהבת לנהל. זה לא כל כך חשוב באיזה תחום מנהלים, אם אתה מרגיש שהמקצוע שלך ניהול. אני מגדירה את עצמי כמנהלת מקצועית. כמו שידעתי לנהל אגף מאד גדול במשרד ממשלתי ולשמש מנכ"ל בחברת הייטק, שלא ידעתי דבר וחצי דבר לפני שנכנסתי לשם בנושא הייטק. הפכתי להיות שם מומחית בתחום, כולל סקרי דרושים, שהעברתי כל חודש לתקשורת, כולל ניתוחים של ביקושים, מקצועות, ואיך משפיעים על השוק. את הצד המקצועי אפשר ללמוד, צריך ללמוד. אני יכולה לעשות את המעברים האלה בקלות. המעבר לתיירות מבחינתי הוא מעבר נהדר".
איזה הבדלים מצאת לגבי שאר המקומות שהיית בהם עד היום?
"קודם כל, זה נושא כיפי וסקסי. כולם אוהבים לנסוע. אתה מתעסק במוצרים, שאנשים אוהבים לקנות. בחברת כוח אדם חלק מהדברים הוא להתעסק באנשים שמחפשים עבודה, ואתה לא מצליח למצוא להם, או שאם אתה שם אנשים שלך במקומות אחרים, אז אומרים לך שאתה סוחר באנשים".
וההבדל בין השוק הפרטי לצבא?
"הצבא זה בית ספר הטוב ביותר במדינת ישראל לניהול. שום תוכנית של אמ.בי.אי בארץ או בחו"ל לא משתווה למה שאתה יכול ללמוד בצבא, אם אתה גדל ונהיה מפקד בצבא. אני סיימתי בדרגת אלוף משנה".
כמו אילו דברים?
"כמו הנעת עובדים. יש אגדת עם, שהכל בצבא מסתדר בפקודות, וזה ממש לא נכון. המפקדים, שנותנים פקודה, הם הפחות מוצלחים. המפקדים הטובים הם אלה שיודעים לרתום את האנשים שלהם למשימות. צה"ל הפך להיות צבא מקצועי מבחינת נושא של תקצוב, סדרי עדיפויות, צמצום, עמידה והסתכלות על משאבים, יעילות".
מה את הכי אוהבת בענף התיירות?
"לא תאמין, אבל אני אוהבת את הצד העסקי. אני חושבת שזה אתגר מדהים לנהל חברה, שמצד אחד מגלגלת מחזור אדיר של עשרות מיליוני דולרים, וההכנסות שלה הם באחוזים בודדים. איך לעשות רווח, לחפש את המוצר הרווחי בשוק, שהוא כל כך תחרותי והעמלות בו קטנות עד כדי ביטולן. בעיניי זה מאד מאתגר מבחינה עסקית, וזה הצד שאני מאד אוהבת. אני גם אוהבת את הצד של חברות התעופה. איך מתמחרים תעופה, מה זה נקרא מוצר תיירות, כל המוצרים המשלימים, איפה אתה מרוויח יותר, איך אתה מייצר יותר".
לגבי הטרגטים של אל על?
"אנחנו לא עוף שונה. כולנו התחלנו את השנה, ולא רק באל על, עם טרגטים גבוהים. מטבע הדברים אנחנו יודעים לתכנן קדימה על סמך 'האחורה'. הייתה שנה טובה מאד וכל החברות התחילו ברף מאד גבוה, כי טרגט מטבעו נבנה על סמך הביצוע שלך בשנה קודמת. חלק מהחברות הציבו יעד לגידול לא ריאלי. אנחנו בחלק מהמקומות זיהינו שזה לא ריאלי בתחילת השנה. זה עניין של מתמטיקה, ולא צריך להגיע למיתון כדי לדעת שאתה לא יכול לגדול ב- 30%. השאלה איך אתה מנהל את המו"מ שלך מול חברות התעופה. זה נכון שאל על הציבו לנו יעד מאד רציני. אני חייבת לומר שבחלק גדול ממנו עמדנו בכבוד רב, ובחלקים שהבנו, שאנחנו, השוק ואל על השתנו בלי הכר, ידענו לבוא לומר: חבר'ה, גם אצלכם וגם אצלנו יש ירידה. בוא נראה איך אנחנו מתארגנים לעניין. זכינו לאוזן קשבת. להגיד שזה פשוט? לא. אנחנו נלחמים על כל כרטיס, ובשיניים אנחנו מגיעים לטרגטים."
מה את אוהבת לעשות בשעות הפנאי שלך?
"אני אוהבת מוסיקה, הולכת לקונצרטים, אופרות. אני גם חובבת טלוויזיה, אבל לא סדרות ריאלטי. אני כן אוהבת לראות סרטים, סדרות, לצאת לטיולים. לא משעמם לי בכלל".
ולאן את אוהבת לנסוע?
"כולם חושבים: נו, הגעת לפה, ובטח את נוסעת המון. אני ממש לא נוסעת המון. אני עובדת המון. עשיתי את הנסיעות הגדולות לפני שהגעתי לכאן, כולל ווייטנאם, קמבודיה, בורמה. אני נוסעת לאנגליה, כי יש לי בת שעובדת שם".
ונסעת גם, כמשתתפת רגילה לכל דבר, למסע 'מלכת המדבר'?
"זו הייתה חוויה מדהימה, בעיקר בהיבט של גילוי היכולות הנשיות, של כל אחת בפני עצמה. יש בזה משהו מאד מהנה ומעניין, בטיול של נשים בלבד. הרפתקה נחמדה, נסיעה בג'יפים ואומגה של קילומטר. הייתי תלויה באוויר מעל תהום. זו הרגשה טובה, שאתה מסוגל ויכול. לא תשאל גברים: מה לך ולטיול אקסטרים? זה כמו טירונות משופרת. חשבתי שזה יהיה יותר קשה מבחינה פיזית. זה ויתור גדול על נוחות".
עידית, איפה את מעמידה את רשת משרדי אופקים בשוק, ביחס לפלאנטו, יוטרוול, אופיר טורס?
"אופקים נמצאת בחמישיה הפותחת. אנחנו לא משווים את עצמנו לא ליוטרוול ולא לפלאנטו. הם לא רשתות אמיתיות, הם רשתות וירטואליות שנותנות שירותים לסוכנים. אנחנו נמצאים באותם מקומות שנמצאים דיזנהאוז, איסתא, אופיר טורס. גם בהיקפים שלנו, וגם בסוג העסקים שלנו. קבוצת אופקים היא קבוצה מאד גדולה היום. קבוצה שמונה את כל המגוון האפשרי של נסיעות ותיירות בארץ ובחו"ל. לכן ההשוואה הנכונה היא לאותן חברות גדולה שמניתי. יש לנו חברות סיטונאיות בקבוצה, חברה קימעונאית בקבוצה, וחברה שעוסקת בתיירות נכנסת, פנים ואירועים. יש לנו הרבה מאד מוצרי בית, שבעדיפות אנחנו מקדמים אותם בקרב לקוחותינו. אנחנו מצליחים לתת להם מוצר ברמה מאד גבוהה וגם מחירים מאד נמוכים".
לכמה משרדים אתם רוצים להגיע?
"בדרך כלל כשאנו מרחיבים את הרשת, אנחנו לא מחפשים בהכרח פריסה גאוגרפית, אלא איזשהו גידול עסקי נכון. המדיניות של הבעלים של אופקים בכל השנים, שהתבררה כמדיניות מאד מוצלחת, הייתה תמיד לרכוש סניפים, שאנחנו קוראים להם סניפים מניבים. אנחנו לא פותחים סניפים כי צריך לפתוח סניפים. אנחנו רוכשים סניפים, שיש להם היקף של פעילות, שהוא מתאים לצורת הפעילות הכוללת של הקבוצה. סביר מאד שבשנה, שהולכת להיות מאד קשה, כבר יש אלינו פניות רבות מאד של חברות מכובדות בסדרי גודל יפים להצטרף לתוך רשת אופקים, ואפילו להיות סניפים בבעלות מלאה. המצב הכלכלי הוא לא פשוט לחברת נסיעות קטנה".
מה המטרות שלכם בשנת 2009?
"אנחנו צריכים לזכור, שזו הולכת להיות שנה מאד מעניינת, כי חלק מחברות התעופה עוברות לעמלות 0%. אנחנו גובים דמי טיפול כבר לאורך השנים, והשנה שמנו את זה כיעד יותר רציני. אנחנו מסבירים לאנשים, וזה הולך יפה, שמגיעים לנו דמי שירות. אנחנו עושים הרבה שירות. להזמין נסיעה לחו"ל זה לא טלפון, במיוחד בשוק תחרותי, בתקופה של מיתון. אנשים רוצים לעשות השוואות של מחירים. נמשיך לגבות דמי טיפול גם בעתיד".
מה מייחד את רשת אופקים?
"כולם יודעים את הסיפור שאלברט לוי הקים את הסניף הראשון ברמלה במקום חנות פרחים, במקום שאף אחד לא חשב שיהיה בו משרד נסיעות. אופקים חוגגת השנה 30 שנה. מה שייחד לאורך כל השנים את משפחת לוי זו האנושיות והיכולת להסתדר ולנהל עובדים שנמצאים פה שלושים שנה. אם יש פה נכס, שראוי לדבר עליו בקול רם, זה העובדים, שלאורך כל השנים הלכו עם הבעלים, שהשכיל לתת לכולם את תשומת הלב, לטפח את האנשים, לתת להם את ההרגשה הטובה, לצמוח עם החברה. אני חושבת שזה משהו ייחודי בתחום התיירות. אני מסתכלת סביב על מתחרינו. אני מכירה מספר רשתות גדולות, ואני לא רואה באף מקום תרבות ארגונית, נעימות ואהבה למקום העבודה כמו שיש באופקים. בגלל זה פונים אלינו כל הזמן להצטרף לרשת, וכך היא גדלה".
מה את יכולה לספר על עצמך?
"אני סך הכל בוגרת צה"ל. חלק גדול משנותי הייתי בצבא, 25 שנה. הייתה לי אפשרות להישאר בתפקיד רוחב מתוך מחשבה, שאולי אצליח להתמודד על תפקיד תא"ל. הייתי לפני 14 שנה אחת מתוך 9 אלופות המשנה שהיו בצבא. צמחתי מליין מקצועי ולא דרך מערך הח"ן. רציתי רק להישאר בתפקידים מקצועיים. ידעתי אז שהסיכוי שלי להגיע לתא"ל הוא נמוך, ולכן החלטתי לצאת החוצה ולהתחיל קריירה שנייה. ראש מחלקת ארגון ובקרה באכ"א. לא מצטערת שפרשתי. אני כבר בתפקיד רביעי מאז שפרשתי. התחלתי בקבוצת אמנת, חברה לייעוץ בתחום הניהול. הייתי שם שלוש שנים וניהלתי שם פרוייקט עבור קופת חולים כללית, שנקרא כללית אקספרס. הייתי שבע שנים מנכ"ל ב-MIT בתוך קבוצת מנפאואר. לפני כן הייתי שלוש שנים מנהלת אגף הרישוי במשרד התחבורה. היו לי בתקופה הזו חמישה שרים וזו בעיה".
יש לכם 15 משרדים. איך את רואה את צבר ההזמנות ביחס לכל הצונאמי שאומרים שעובר על עולם התיירות?
"קשה להגיד שזו תקופה חלשה בגלל שזה סוף שנה או בגלל שיש מיתון עולמי. אנחנו כאן באופקים לא חשים בירידה דרסטית מול הפעילות בתקופה הזו בשנה שעברה. כן, נכון שלגבי תחילת 2009 אנחנו לא מרגישים התעוררות גדולה. אני נכנסתי לתפקידי ב- 15 באוקטובר, בדיוק לפני שנה, וגם אז ראיתי שיש שקט במשרדים, וזאת הייתה שנה מאד טובה. אופקים תיירות ונסיעות היא חברה שעובדת מול לקוחות עסקיים ומול לקוחות פרטיים. לכן אצלנו הנושא של עונתיות מורגש רק בחלקו. התקופה הזו, גם אם המצב הכלכלי היה נפלא, היא תקופה שיש ירידה בפעילות. הקיץ נגמר, החגים עברו ומתחיל חורף בחו"ל, וישראלים לא אוהבים לנסוע למקומות שמאד קר בהם".
מה הצפי לגבי שנת 2009 ?
"לא תהיה לנו שנה פשוטה. זו שנה שתהיה ירידה בנסיעות. גם של הלקוחות הפרטיים, גם של הלקוחות העסקיים. ואם לא תהיה ירידה, אז בוודאי יהיה שינוי במחלקות בהן יטוסו".
אתם כבר רואים שינויים בבקשות של החברות העסקיות, דילים?
"יש לנו פניות מהחברות העסקיות, להסתכל טוב יותר על רכיבי ההוצאות. למשל, חברה אומרת לנו, מה אנחנו יכולים לעשות ב- 2009 לגבי הוזלת המלונות שלנו. אנחנו מזהים בקרב הלקוחות הקיימים ולקוחות חדשים, שאנחנו פונים אליהם, שחשוב להם, האם יש לנו תוכנה לניהול נסיעות, כך שהם יוכלו לבדוק את ההתייעלות שלהם בתחום זה ולחסוך כסף. מכיוון שיש לנו תוכנה כזו, זה יותר מתמיד מהווה טריגר של חברה להמשיך פעילות בהיקפים מסוימים, ואפילו להעביר אלינו נתח פעילות מחברה אחרת, שלא מסוגלת לספק את אותה מערכת. זו מודעות גוברת של ניצול תקציב הנסיעות בחברה העסקית".
האם יש שינויים בסוג ההזמנות?
"אני לא רואה, שחברה הזמינה בביזנס ופתאום מבקשת: תעבירו אותנו לאקונומי. אני גם לא רואה החלטות, שאצלנו לא טסים יותר במחלקות יקרות, אלא רק במחלקות זולות. כן, יש בקשה התייעלות בהסכמים העסקיים מול חברות התעופה".
כמה את רואה מגמה של ציבור הנוסעים, שעוברים להזמין נסיעות דרך האינטרנט ולא משתמשים בסוכן הנסיעות? והאם את חרדה לכך?
"אני לא חרדה לכך. יש לנו אתר אינטרנט חדש שהעלינו לאחרונה. אתר ייחודי, שהוא גם אתר תוכן וגם אתר מכירה. אנחנו חושבים שאינטרנט הוא כלי חשוב, שיתפוס מקום הולך וגדל בשנים הקרובות. מי שלא יודע למכור דרך האינטרנט, יש לו בעיה רצינית. זה בערך כמו שהוא יגיד, שהוא לא יודע למכור ללקוח עסקי. זה כלי משלים. התארגנו לכך שכל אחד מהסניפים שלנו ימכור דרך האינטרנט".
עשית סוויץ' בקריירה שלך. איך את רואה את המעבר לעולם התיירות?
"זה מעבר מרתק. אני אוהבת לנהל. זה לא כל כך חשוב באיזה תחום מנהלים, אם אתה מרגיש שהמקצוע שלך ניהול. אני מגדירה את עצמי כמנהלת מקצועית. כמו שידעתי לנהל אגף מאד גדול במשרד ממשלתי ולשמש מנכ"ל בחברת הייטק, שלא ידעתי דבר וחצי דבר לפני שנכנסתי לשם בנושא הייטק. הפכתי להיות שם מומחית בתחום, כולל סקרי דרושים, שהעברתי כל חודש לתקשורת, כולל ניתוחים של ביקושים, מקצועות, ואיך משפיעים על השוק. את הצד המקצועי אפשר ללמוד, צריך ללמוד. אני יכולה לעשות את המעברים האלה בקלות. המעבר לתיירות מבחינתי הוא מעבר נהדר".
איזה הבדלים מצאת לגבי שאר המקומות שהיית בהם עד היום?
"קודם כל, זה נושא כיפי וסקסי. כולם אוהבים לנסוע. אתה מתעסק במוצרים, שאנשים אוהבים לקנות. בחברת כוח אדם חלק מהדברים הוא להתעסק באנשים שמחפשים עבודה, ואתה לא מצליח למצוא להם, או שאם אתה שם אנשים שלך במקומות אחרים, אז אומרים לך שאתה סוחר באנשים".
וההבדל בין השוק הפרטי לצבא?
"הצבא זה בית ספר הטוב ביותר במדינת ישראל לניהול. שום תוכנית של אמ.בי.אי בארץ או בחו"ל לא משתווה למה שאתה יכול ללמוד בצבא, אם אתה גדל ונהיה מפקד בצבא. אני סיימתי בדרגת אלוף משנה".
כמו אילו דברים?
"כמו הנעת עובדים. יש אגדת עם, שהכל בצבא מסתדר בפקודות, וזה ממש לא נכון. המפקדים, שנותנים פקודה, הם הפחות מוצלחים. המפקדים הטובים הם אלה שיודעים לרתום את האנשים שלהם למשימות. צה"ל הפך להיות צבא מקצועי מבחינת נושא של תקצוב, סדרי עדיפויות, צמצום, עמידה והסתכלות על משאבים, יעילות".
מה את הכי אוהבת בענף התיירות?
"לא תאמין, אבל אני אוהבת את הצד העסקי. אני חושבת שזה אתגר מדהים לנהל חברה, שמצד אחד מגלגלת מחזור אדיר של עשרות מיליוני דולרים, וההכנסות שלה הם באחוזים בודדים. איך לעשות רווח, לחפש את המוצר הרווחי בשוק, שהוא כל כך תחרותי והעמלות בו קטנות עד כדי ביטולן. בעיניי זה מאד מאתגר מבחינה עסקית, וזה הצד שאני מאד אוהבת. אני גם אוהבת את הצד של חברות התעופה. איך מתמחרים תעופה, מה זה נקרא מוצר תיירות, כל המוצרים המשלימים, איפה אתה מרוויח יותר, איך אתה מייצר יותר".
לגבי הטרגטים של אל על?
"אנחנו לא עוף שונה. כולנו התחלנו את השנה, ולא רק באל על, עם טרגטים גבוהים. מטבע הדברים אנחנו יודעים לתכנן קדימה על סמך 'האחורה'. הייתה שנה טובה מאד וכל החברות התחילו ברף מאד גבוה, כי טרגט מטבעו נבנה על סמך הביצוע שלך בשנה קודמת. חלק מהחברות הציבו יעד לגידול לא ריאלי. אנחנו בחלק מהמקומות זיהינו שזה לא ריאלי בתחילת השנה. זה עניין של מתמטיקה, ולא צריך להגיע למיתון כדי לדעת שאתה לא יכול לגדול ב- 30%. השאלה איך אתה מנהל את המו"מ שלך מול חברות התעופה. זה נכון שאל על הציבו לנו יעד מאד רציני. אני חייבת לומר שבחלק גדול ממנו עמדנו בכבוד רב, ובחלקים שהבנו, שאנחנו, השוק ואל על השתנו בלי הכר, ידענו לבוא לומר: חבר'ה, גם אצלכם וגם אצלנו יש ירידה. בוא נראה איך אנחנו מתארגנים לעניין. זכינו לאוזן קשבת. להגיד שזה פשוט? לא. אנחנו נלחמים על כל כרטיס, ובשיניים אנחנו מגיעים לטרגטים."
מה את אוהבת לעשות בשעות הפנאי שלך?
"אני אוהבת מוסיקה, הולכת לקונצרטים, אופרות. אני גם חובבת טלוויזיה, אבל לא סדרות ריאלטי. אני כן אוהבת לראות סרטים, סדרות, לצאת לטיולים. לא משעמם לי בכלל".
ולאן את אוהבת לנסוע?
"כולם חושבים: נו, הגעת לפה, ובטח את נוסעת המון. אני ממש לא נוסעת המון. אני עובדת המון. עשיתי את הנסיעות הגדולות לפני שהגעתי לכאן, כולל ווייטנאם, קמבודיה, בורמה. אני נוסעת לאנגליה, כי יש לי בת שעובדת שם".
ונסעת גם, כמשתתפת רגילה לכל דבר, למסע 'מלכת המדבר'?
"זו הייתה חוויה מדהימה, בעיקר בהיבט של גילוי היכולות הנשיות, של כל אחת בפני עצמה. יש בזה משהו מאד מהנה ומעניין, בטיול של נשים בלבד. הרפתקה נחמדה, נסיעה בג'יפים ואומגה של קילומטר. הייתי תלויה באוויר מעל תהום. זו הרגשה טובה, שאתה מסוגל ויכול. לא תשאל גברים: מה לך ולטיול אקסטרים? זה כמו טירונות משופרת. חשבתי שזה יהיה יותר קשה מבחינה פיזית. זה ויתור גדול על נוחות".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}