אא

"לפיד הורס את התיירות"

התאחדות המלונות ערכה הבוקר ישיבת חירום סוערת בנוגע לכוונה לבטל את הפטור ממע"מ באילת. "צעד חמור ומסוכן"

| |

התאחדות המלונות ערכה הבוקר (ראשון) ישיבת חירום בעקבות ההחלטה הצפויה לבטל את הפטור ממע"מ בעיר אילת. האווירה בישיבה שהתקיימה בקומה השמינית בבית התעשיינים הייתה סוערת במיוחד ולוותה בדברים קשים אותם נשאו נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן והבעלים של רשת מלונות פתאל, דוד פתאל.

"אתמול בערב נתבשרנו שעומד להתבצע מחטף בכל הנוגע לייצוא שירותי התיירות של ישראל כבר בישיבת הממשלה הקרובה", סיפר פדרמן בפתח דבריו במסגרת הישיבה הדרמטית בה נכחו עשרות מוזמנים בעלי זיקה לתחום התיירות והמלונאות בישראל. "מבחינה כלכלית אין שום ויכוח שהנזק של הטלת מע"מ על תיירות נכנסת גדול מהתועלת של אותו מס. ההשלכות החברתיות בכלל לא נלקחו בחשבון ע"י האוצר. הם לא מבינים כנראה כי הראשונים שיסבלו יהיו אותם עובדים שיפוטרו מהפריפריה ומהשכבות חלשות. זה מהלך שיכול להוליד אסון על כל ענף התיירות בישראל".

פדרמן הביע את מורת רוחו מהתנהלותו של שר האוצר, יאיר לפיד ותקף אותו חזיתית. "אני לא מקנא באדון יאיר לפיד, שר האוצר שלנו. אני מקווה מאוד שהוא לא ייגרר לקחת החלטות בנושאים שאין לו מושג בהם. ממה שהבנתי מתוכננת הונאה ומחטף ענק בחשכת הלילה של משרד האוצר בנושא הזה. לא נאפשר להחלטה שכזו לעצור את הצמיחה המופלאה שידע הענף שלנו בשנים האחרונות. כנראה שבאוצר מבולבלים, אבל למרות שאנחנו מדברים על תיירות נכנסת, אנחנו נכללים תחת כותרת של ייצוא. זהו אבסורד להטיל מס על תיירות שרק מועילה למדינה, מייצרת אלפי מקומות עבודה חדשים ומעלה את התמ"ג. זו הסיבה להתנגדות הנחרצת שלנו לצעד שכזה שעלול להיות מהלך אנטי כלכלי וחברתי מובהק".

פדרמן שב והדגיש את התחושות הקשות בהם הוא וחבריו לענף שרויים בשבועות האחרונים נוכח חרושת השמועות ההולכת ומתגברת בנוגע לביטול הפטור ממע"מ בעיר הדרומית בישראל. "הולכים להטיל את המס על התיירות מסיבה פשוטה, כי זה קל. הציבור לא באמת מבין בזה, זה לא נוגע לו אישית וככה הדברים עוברים בלי שאף אחד בדיוק שם לב. כאילו לא די לנו בבעיות הביטחוניות מצפון ומדרום, האיומים בנוגע לנשק כימי ושקל חזק מאוד שמבריח תיירים, ניאלץ כעת להתמודד עם עוד טיל מובנה הישר לגופה של התיירות הישראלית. חייבים לפעול למניעת הצעד הזה ויפה שעה אחת קודם.

"יד אחת מלטפת והשנייה סוטרת"

במהלך הישיבה הדרמטית נתקבלו ידיעות מגורמים שונים כי ההדים שעוררה הפרשה הועלו גם על שולחן הממשלה, אליהם המשיך להתייחס פדרמן. "תפקיד הממשלה הוא לקבוע סדר עדיפויות. הגיע הזמן שהממשלה תתעדף ענפים שיכולים להביא לצמיחה ולא תדכא אותם. התיירות היא אחת מאותן תעשיות כאלו. במספר החדרים הקיימים כיום במלונות יחד עם אלו הנמצאים בבנייה ניתן להביא עוד מיליון תיירים לישראל, להעלות את התמ"ג ל-7 מיליארד שקלים ואת ההון הלאומי ב-3 מיליארד ואולי הכי חשוב, ליצור עוד 40 אלף מקומות עבודה חדשים.

ומה לגבי רפורמת ":שמיים פתוחים"? אנחנו מצדיעים לממשלה על ההחלטה שהיא קיבלה אבל בינתיים זה צעד שהוא רק על הנייר כי שהיישום שלה יתחיל רק בעוד כשנה. את ההשפעות של הטלת מע"מ על ייצוא שירותי תיירות נראה כבר מחר וזה מה שמדאיג אותי יותר מכל".

גם אבי זנדברג, יו"ר התאחדות המלונות בטבריה, נשמע נסער במיוחד. "יאיר לפיד הורס את התיירות הפריפריה. הוא שם לה גול עצמי בהחלטה המסוכנת הזו ועלול לגרום לאבטלה קשה, להרס התעסוקה בגליל ובנגב ולעוד השלכות שתוכלנה למוטט את המשק הישראלי. המצב הוא אבסורדי, כיוון שיד אחת של הממשלה מלטפת ומעוניינת להעביר את רפורמת "שמיים פתוחים", אבל במקביל היד השנייה סוטרת ומעוניינת להטיל מס על התיירות. המשמעות היא קשה. אסור לתת לזה לקרות".

"לפיד צריך לחזור בו"

בהמשך הישיבה הועברה רשות הדיבור לדוד פתאל, שכמו קודמיו לא חסך ביקורת מהתנהלות משרד האוצר והממשלה. "התיירות הוכיחה את עצמה כמנגנון צמיחה משמעותי בשנים האחרונות. המדינה נהנתה ממיסוי רב ומהחברות שמצליחות בענף. מה שאמור לקרות כעת היא עליית מחירים שתבריח חלק מהתיירים ולפיטורי עובדים נרחבים. מדינת ישראל היא מדינה מאוד יקרה לתייר ובהחלטה שכזו המצב רק ידרדר ויגרום לעוד אנשי עסקים שמעוניינים לקדם את התיירות הישראלית לפנות לאלטרנטיבות בצפון אמריקה או אירופה. חבל שאנשים כמוני ומשקיעים אחרים נאלצים למצוא את פרנסתם ולהעביר את ההשקעות שלהם למדינות אירופה וצפון אמריקה. תנו לענף הזה להמשיך ולהיות מנוע הכלכלה של החברה הישראלית".

את הישיבה נעלו דבריו של שמוליק מרום, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת בישראל שאף מצא זמן לעקוץ את מפלגתו של לפיד, "יש עתיד" . "אני קורא מעל במה זו לשר האוצר לחזור בו מההחלטה לבטל את הפטור ממע"מ לעיר אילת", הבהיר בריש גילי. "תיירות הינה נושא מאוד רגיש שיש לו הרבה היבטים. אנחנו מתמודדים עם קשיים השכם וערב וצעד שכזה עלול להוביל אותנו לאבדון. ציפיתי מיש עתיד לתת לנו עתיד יותר ורוד, אבל ממה שאני שומע אני מאוד חושש שרבע מיליון עובדים שעוסקים בתעשיית התיירות יישארו ללא פרנסה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: