אא

לשכת התיאום של תעשיית התיירות: הטלת מע"מ על תיירות נכנסת תגרום לאבטלה והפסד הכנסה דרמטי למעמד הביניים

לשכת התיאום של תעשיית התיירות קיימה הבוקר מסיבת עיתונאים במלון דן ת"א, והודיעה על הגשת עתירה לעצור את הליך החקיקה וקיום משמרות מחאה מול בית שר האוצר והפגנה גדולה מול משרד ראש הממשלה ביום שני בזמן ישיבת הממשלה

| |

לשכת התיאום של תעשיית התיירות קיימה הבוקר מסיבת עיתונאים במלון דן ת"א, בעניין ההחלטה להטיל מע"מ על התיירות הנכנסת.

האירוע נערך בראשות יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, מיכאל פדרמן ובהשתתפות אגודת מורי דרך לתיירות בישראל, בראשות יעקב מיטרני, ראובן ניקוליבסקי, מנ"ל ובעלים של ארגון רכב אשכולות, עמי פדרמן נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל ומיכה סול מאיגוד המסעדות.

לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל מעריכה כי להטלת מע"מ בשיעור של 18% על תנועת התיירות הקבוצתית לישראל תהיה השפעה על מכלול ענפי התיירות. בין השאר:
הפסד של כ-6,000 קבוצות, שבמסגרתן היו יכולים להגיע כ-200 אלף תיירים והקטנת משך השהות של התיירים שיגיעו לישראל, והמשמעות היא איבוד של 1.6 מיליון לינות תיירים, איבוד של 60 אלף ימי עבודה של מורי דרך ושל נהגים, איבוד של 2 מיליון כניסות לגנים לאומיים מוזעאונים ואטרקציות, הפסד של 6 מיליון ארוחות במסעדות ואטרקציות תיירותיות והפסד הכנסות של כ-600 מיליון ש"ח בעסקים קטנים הנהנים מקניות של תיירים.

בהיבט של התיירים הבודדים צפוי הפסד של 100 אלף תיירים שיגרמו לפיטורים והפסד של ימי עבודה לאלפי מועסקים בבתי מלון ובקרב כל שאר התחומים שעוסקים במתן שרותי תיירות.

המסקנות, לדברי לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, היא שבעקבות ההחלטה יהיו פחות 300 אלף תיירים, 8,000 מובטלים, פגיעה במועסקים ועסקים ברושלים ובפריפריה ופגיעה במעמד ביניים ובעסקים קטנים, הפסד תוצר של 1.7 מיליארד ש"ח.

במסגרת הצעדים התאחדות בתי המלון החליטה על הגשת עתירה לעצור את הליך החקיקה הזה בשל הנזק ובהעדר בסיס נתונים והתייחסות לגורמים שייפגעו.


מיכאל פדרמן, אמר בפתיחת הארוע כי : "אנחנו מרגישים ששר האוצר קיבל החלטה שגויה ושכרו ייצא בהפסדנו".

עמי פדרמן: "בראש ובראשונה זו החלטה אנטי כלכלית ואנטי צמיחה. ההחלטה מבוססת של עבודה של בנק ישראל שאמר שמדובר בתעשייה עשירה שלא רגישה למחיר. בנק ישראל חזר בו ומדבר על ירידה של 7% במספר התיירים. ירידה של 250 אלף תיירים. כל העבודה שבנק ישראל מתבסס היא טעות. מרבית התיירות שמגיעה לישראל אינה יכולה לשלם הרבה. משרד האוצר לא התייחס לעבודות שאנחנו עשינו. כמו שלאינטל יש ברירה ללכת למקום אחר גם לכל תייר יש אפשרות כזו".

פדרמן מוסיף ואומר: "זה צעד אפלייתי שמתווסף לפעולות אפלייה אחרות נגד תעשיית התיירות. אף אחד לא יגיד שתיירות זה לא ענף ייצוא. אין פטור ממע"מ על התיירות יש תיירות אפס. מדובר בהפסד של 1.5 מיליון לינות תיירים, 60 אלף ימי הדרכה, 5 מיליון ארוחות, 600 מיליון ₪ בהכנסות של עסקים קטנים. כל אלו ישפיעו על מעמד הביניים. בנוסף, התיירות זולגת לאמצעי אחסון אחרים כמו דירות שאין עליהם את המסים והתשלומים שיש עלינו ואין עליהם פיקוח כי קשה לפעול נגדם.

כל התהליך הזה לא היה תקין. נדרש שימוע לצד הנפגע וזה לא נעשה למרות שביקשנו להפגש אפילו עם נערי האוצר. רק לאחר שהחליטו קראו לנו, באותו יום שפרסמו את ההחלטה.

ההחלטה הזו היא בניגוד גמור להחלטות הממשלה. הממשלה אימצה את החלטות ועדת בר ניר להוזיל את עלויות הנופש. על המלונאות יש הרבה הוצאות, מדבר בהוצאות כמו שיש לכל בית רק בסדר גודל ענק ובנוסף הוצאות על אבטחה, כשרות, רגולציה והגורמים החיצוניים שמשפיעים עלינו. המדינה יקרה עבור התייר האירופאי ב-20%. ב-26 ממדינות האיחוד האירופאי המע"מ על תיירות מופחת ובגובה 7% במקום 19% לכלל האוכלוסייה. אצלנו מצד אחד מדברים גבוהה על תיירות אב עושים כל מה שאפשר לעשות ולפגוע כי זה קל. אנחנו מקווים ששר האוצר יודה בטעות ויתקן אותה. התיירות חשובה כי זה מנוע צמיחה זמין ויעיל שיכול לתת תוצאות מיידיות. רק צריך לעשות שיווק וכבר בחודש הבא יהיו תוצאות"

עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל : "המשמעות של הדבר הזה היא לכלל תעשיית התיירות ומעמד הביניים ולא ישפיע רק על המלונאים. העוסקים בתעשיית התיירות הולכים לאבד עשרות אחוזים ואת כל ההכנסות. מדובר באלפי אנשים שמבטלים כרגע את ההגעה לארץ כי אנחנו לא יכולים להתחייב על המחיר שהם ישלמו עוד שנה. דרושה בדיקה איך התקבלה ההחלטה הזו. זו אחת ההחלטות הקשות ביותר לתעשיית התיירות. אנשים בחול אומרים יש אי ודאות גאופוליטית ואי ודאות . מי שמדבר על 40 אלף תיירים שלא יבואו לא יודע על מה הוא מדבר.

הולכים ליישם את זה ביולי ואנשים כבר נרשמו לבוא לכאן אחרי זה וצריך בקש מהם להוסיף עוד מאוד מדובר. מדובר בקטסטרופה לשנה הזו ולשנים הבאות."

התגובות הם מיידיות וזה לא סדרי גודל שמעריכים אותם. כבר רוצים לבטל כנסים וארועים אם לא יקבלו התחייבות תוך יומיים שהם לא יצטרכו לשלם יותר ממה שדובר איתם".

שמואל צוראל עדכן כי לפני דקות אחדות הגיע לידיו מסמך שהוציא המנהל אגף מקרו-כלכלה ומדיניות חטיבת המחקר בבנק ישראל, ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, ביוני 2009 אל שמואל מרום ועמי אתגר. מסמך שאותו השניים ראו לראשונה לפני דקות אחדות, ובו תשובה לתכתב שלשכת מארגני תיירות נכנסת הפנתה לבנק ישראל מספר ימים לפני כן בעניין כוונה שהייתה כבר בשנת 2009 להטיל מע"מ על התיירות הנכנסת, כוונה שסוכלה באותו זמן.

במכתב זה כותב ד"ר סטרבצ'ינסקי, בין השאר, שהכוונה להטיל מע"מ על התיירות הנכנסת נדרשת כדי לעמוד ביעדי התקציב וכי על פי חישובים של חטיבת המחקב הטלת המע"מ על תיירות תגרופ להפחתה בכמות התיירים הנכנסת לארץ ב-190,000 תיירים.

צוראל מוסיף ואומר שעל אף האמור במכתב זה בנק ישראל טוען היום שהפגיעה בתיירות תהיה מינימלית, בסדר גודל של 100 אלף תיירים ולדעתם אפילו 40 אלף.


בין הצעדים הנוספים המתוכננים: החל ממחר (שישי) ועד יום שני יתקיימו משמרות מחאה מול בית שר האוצר, בהשתתפות נציגי סקטורים שונים בתעשיית התיירות. משמרות מתחלפות של סוכני נסיעות, משמרת עובדי חברות השכרת רכב, משמרת עובדי מלונות, משמרת עובדי מסעדות, משמרת נהגי היסעים ונהגי מוניות של תיירים ועוד.

הבוקר התקיימה מסיבת עיתונאים דחופה בלשכת ראש העיר טבריה עם שר התיירות + ראשי ערים בצפון הארץ, על הפיטורים ההמוניים הצפויים בצפון אם תתקבל ההחלטה לייקר את מדינת ישראל באופן כה דרמטי לתיירים.

הפגנה גדולה של עובדי תעשיית התיירות תתקיים ביום שני בבוקר מול משרד רוה"מ בזמן ישיבת הממשלה וכן, אסיפות הסברה ע"י ארגוני תיירות שונים על משמעות גזרת המע"מ- יתקיימו בימים הקרובים

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: