אא

איגוד המוניות מאיים: תביעת ענק על סך 30 מיליון שקלים כנגד המדינה

זאת בשל היעדר שכלול העלאת המע"מ על חיובי הנוסעים

| |

מאבק חדש בפתח? איגוד המוניות מאיים בתביעת ענק ייצוגית כנגד מדינת ישראל על סך כ-300 מיליון שקלים. הסיבה: היעדר שכלול העלאת המע"מ במוני המוניות בשני אחוזים מחודש ספטמבר אשתקד (16%) ועד להעלאה האחרונה שחלה החודש (18%).

"בכל דקה שחולפת אנחנו ממשיכים להפסיד כסף", מעיד יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור בראיון בלעדי ל-"פספורטניוז" השבוע.

עפ"י טענות האיגוד, חרף עליית המע"מ פעמיים במהלך השנה האחרונה, טרם שוכלל המחיר החדש במונה הנהגים, דבר אשר גורם להם להפסד יומי של כ-100 אלף שקלים. "בספטמבר 2012 המדינה העלתה את המע"מ מ-16% ל-17%, אבל במקביל משרד האוצר והתחבורה לא אישרו לנו להוסיף את ההעלאה הזו למונים שלנו", מבהיר בר אור בטון עצבני במיוחד. "כתוצאה מכך הפסדנו במהלך תשעת החודשים האחרונים למעלה מ-270 מיליון שקל". 

איפה הייתם בכל התקופה הזו?

"למי לא פנינו בעניין הזה. עשרות טלפונים למשרד האוצר והתחבורה. עד עכשיו שום דבר לא עזר ומי שנפגע אלו רק הנהגים. תמוה בעינינו, מדוע המדינה מעלה את המע"מ, אך לא דואגת במקביל לשכלל אותו עבור האזרח הפשוט. כעת לא נותרה לנו ברירה ובמידה ולא יחול שינוי ניאלץ ללכת עם הסיפור הזה לבית המשפט. לא נאפשר להפקיר את נהגינו".

"בקושי מצליחים לגרד את שכר המינימום"

הידעתם? לא פחות מ-20 אלף מוניות מאיישות את כבישי ישראל, נתון אשר מצליח להדיר שינה מעיניו של יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור שהתפנה השבוע לעסוק בהרחבה בעתיד הענף היקר לו מכל. 

"מה אני אגיד לך, זה הרבה יותר מדי. אם נשווה את המספר הזה ליתר המדינות המערביות המפותחות בהם היחס בין מונית לכמות תושבים עומד על 1 ל-1000, הרי שאצלנו מדובר על מונית אחת לכל 400 תושבים, קרי פי 2.5. זה אבסורד שבמדינה של פחות מ-8 מיליון תושבים צריך כל כך הרבה מוניות".

מה ההשלכות של הכמות הזו?

"פשוט מאוד. ענף המוניות הישראלי כבר מספר שנים נמצא בדעיכה ואם לא ייעשה משהו בנידון המצב רק יילך ויחמיר. כבר אין צעירים במקצוע כי כולם מבינים שאי אפשר להרוויח ואילו אלו שכן עולים על המונית לא רואים בכך עבודה עיקרית ומשתמשים בה לרוב כתוספת הכנסה מהצד. אני יכול להעיד על עצמי - אם לפני 35 שנה כשעליתי לראשונה על המונית הרווחתי פי 5 משכיר, היום השכיר מרוויח פי 2 ממני. זה אומר את הכול. מעבר לכך, אני יכול לגלות שכיום רוב נהגי המוניות בקושי מצליחים לגרד את שכר המינימום. זה עצוב".

יש מה לעשות בנידון?

"המדינה יכולה וצריכה להחזיר את השפיות לענף. זה אומר בפועל לרכוש 50 אחוז ממספרי המוניות, רק כך ניתן יהיה להגדיל את כמות העבודה עבור הנהגים על מנת שנתפרנס בכבוד. לכך יש להסדיר מי רשאי לעבוד בענף, דהיינו רק נהג שיהיה רשום בחברה מוסדרת שתפעל בכפיפות לפיקוח איגוד המוניות, יוכל להתפרנס מהתחום".

סאגת נתב"ג: היעדר שירותים וספסלי המתנה 

כזכור, בשבועות האחרונים התנהל מאבק עיקש בין רשות שדות התעופה לאיגוד המוניות בנוגע לדמי התשלום אותם יצטרכו לשלם הנהגים הממתינים במתחם החנייה של טרמינל 3. לאחר דין ודברים וקול צעקה שהשמיעו בר אור וחבריו, החליטו ברש"ת להשהות לעת עתה את ההחלטה עד להתדיינות מחודשת בין הצדדים.

"אני שמח שבינתיים ההחלטה הזו ירדה מן השולחן", סיפר בר אור. "שלא יבינו אותי לא נכון, אני הראשון שמוכן להילחם נגד הנהגים החאפרים. אחת המטרות העיקריות שלי בתפקיד היא לגרום לכך שכלל המוניות הפועלות בישראל יאוגדו באופן רשמי תחת איגוד המוניות. האבסורד הוא החלטה שכזו לא הייתה מבחינה בין נהגים מתחנות מוסדרות לחאפרים ועל כך התרעמנו".

מה לגבי נהגים שממתינים פרק זמן ארוך בטרמינל?

"ביקשנו מהרשות לסכם על שעת המתנה שבה לא ייגבה מהנהגים כל סכום. לצערי הוסכם בסופו של דבר רק על חצי שעה, אבל על מנת לא לגרום לוויכוחים מיותרים זרמנו איתם. מעבר לכך, לא נהיה מוכנים לוויתורים נוספים. בימים האחרונים העברתי מכתב אליהם ואני מקווה שנגיע לעמק השווה כבר בתקופה הקרובה".

לצד סאגת דמי החנייה מפנה בר אור את תשומת הלב לתנאי הנהגים הירודים לטענתו המתקיימים בחניון הטרמינל בנתב"ג. "ראשית, צריך לפתור אחת ולתמיד את התורים הארוכים בהם אנחנו צריכים לעמוד", הוא מדגיש. "מעבר לעצבים מיותרים, העיכוב הזה גורם לבזבוז זמן משווע הן מצד הנהג והן מצד הנוסעים. אני כבר לא מדבר על ההבטחות שניתנו לנו על בניית שירותים מסודרים עבורנו. במציאות הנוכחית הנהגים שמגיעים לחניון נאלצים לבצע את הצרכים שלהם בקרבת החנייה. זה לא הייגיני ובריא וכמובן פוגע בתדמית של ישראל. הגיע הזמן שרשות שדות התעופה תממש את ההבטחות שלהם ותקים ספסלי המתנה ושירותים ברמה נאותה במתחם על מנת לפתור את העניין הזה אחת ולתמיד כדי שנוכל להעניק שירות טוב יותר לנוסע".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בתקופה הקרובה תוסדר סוגיית המוניות המזדמנות בשירות ההמתנה הניתן להם".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: " ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד התחבורה ממליצה לעדכן התעריפים. הוועדה מגישה המלצה לעדכון תעריפים כאשר עלויות נהגי המונית משתנות ביותר מ- 3%".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: